Arrow Classic Rock stopt direct met ochtendshow Adam Curry; muziek terug in de ochtendspits

Arrow Classic Rock stopt met onmiddelijke ingang met de ochtendshow “Curry’s Wake Up Call” van Adam Curry, Alexander Stevens en Eline Maarse. De radiozender die in handen is van Ad Ossendrijver startte medio mei met deze ochtendshow. De beslissing van de radiozender met classic rock om met een ochtendshow te komen, werd direct na de start behoorlijk bekritiseerd. Een flink aantal luisteraars klaagden over het gebrek aan muziek tijdens de ochtendspits van Arrow Classic Rock die sinds 1 juli 2007 landelijk via een FM-ethernetwerk te beluisteren is. Middels een persverklaring heeft het radiostation te kennen gegeven ‘terug’ te gaan in de richting waar ‘zij vandaan’ komt, oftewel een muziek gedomineerd radiostation om daarmee ‘tegemoet te komen aan de wens van vele luisteraars’. Rinse Blanksma zal een programma met een ‘maximum’ aan muziek maken met nieuws, weer en verkeer op het halve uur.

Podium TV komt er niet

De tv-zender Podium TV zal niet van start gaan. Het initiatief van Steven de Winter om te komen met een tv-zender met klassieke muziek, jazz en dans is gestrand. Eerder werd een start uitgesteld tot 1 januari aankomende. De zender heeft getracht financiering te verkrijgen en stelt ‘vijf keer’ rond te zijn geweest, maar een financier lieten het volgens De Winter telkens afweten waarna ook andere partners uit de muziekwereld het lieten afweten.

De initiatiefnemer legt in zijn verklaring over het niet door kunnen gaan van de zender de bal grotendeels bij kabelexploitant Ziggo. “Ziggo heeft alles uit de kast gehaald om ons tegen te werken. Wij vroegen beroepend op vele commerciele en juridische precedenten juist een betaling van een gering bedrag per maand voor doorgifte. Ziggo reageerde met dertig eurocent per maand voor kabeldoorgifte die door ons zou moeten worden betaald. Wij waren geadviseerd in basispakketten, dus moesten ze ons gewoon uitzenden,” aldus de Winter. Volgens De Winter had de correspondentie op een gegeven moment een niveau waarvan deze dacht dat het niet meer normaal was inclusief insinuaties aangaande bijvoorbeeld de betekenis van een comité van aanbeveling.  Ook stelt De Winter dat Ziggo bij programmaraden zich inliet met de werkwijze en spelregels van programmaraden opdat PodiumTV niet geadviseerd zou worden. Uit een briefwisseling tussen Ziggo en Podium TV  blijkt dat Ziggo voorwaardelijk allerlei vraagtekens plaatste bij de haalbaarheid van het project en allerlei twijfels toonde alsmede stelde dat een zender minimaal 1000 uur aan verse content dient te bieden om voldoende ‘vernieuwing, verversing en afwisseling’ te kunnen bieden en niet ‘grotendeels herhalingen uit te zenden’ voor een zender met de ambitie van brede verspreiding en de wens een grote doelgroep aan te spreken. Voor Ziggo was het geen probleem om RTL 8 op de kabel te plaatsen, een zender met nauwelijks nieuwe content.

Volgens De Winter worden financiers kopschuw op het moment dat een grote kabelaar (Ziggo heeft de absolute meerderheid van de Nederlandse kabelklanten) dwars gaat liggen. “UPC wilde pas concreet praten als we positief geadviseerd werden waren. Doordat de seizoenen anders lopen bij UPC [1 juli, red.], is het nooit tot een daadwerkelijke onderhandeling gekomen. Ik heb wel het gevoel dat UPC op een professionelere wijze en niet kinderachtig opererende, en een zakelijke houding heeft. De kleinere kabelaar CAIW had ons graag gehad, werkte mee en stimuleerde ons project,” aldus De Winter.

Ziggo zegt desgevraagd tegen DutchMedia dat ze in ‘principe’ niet betaald voor doorgifte. “We vragen geld voor doorgifte. Het is onderdeel van een normaal commercieel onderhandelingsproces en proberen dan tot elkaar te komen,” aldus Ziggo-woordvoerder John Burger. Burger voegt er aan toe dat er een gesprek is geweest alsmede een mailwisseling: “We vinden het principe van het kanaal wel mooi, maar we nemen wel de gelegenheid kritische vragen te stellen om zeker te stellen dat alles in orde is. Dat is normaal in zo’n proces.” Volgens Burger werkt Ziggo non-discriminatoir tegenover partijen. “We komen op dezelfde wijze met anderen tot een overeenkomst. De 30 eurocent per abonnee per maand die we hanteren is standaard. De onderhandelingen zijn daarna niet doorgegaan; we hebben niets meer van Podium TV vernomen,” aldus de ziggo-woordvoerder. Alhoewel algemeen bekend is dat geen enkele tv-zender 30 eurocent per maand per abonnee betaald, wil de Ziggo-woordvoerder niet ingaan hierop. Ook de vraag hoe om wordt gegaan bij bijvoorbeeld de komst van RTL 8 en de betaling aan bijvoorbeeld Discovery Channel en Eurosport blijft onbeantwoord. Wel stelt Ziggo “geen financieringspartij te willen zijn voor tv-kanalen gezien de doorgiftevergoedingsafhankelijkheid. Bij het onderhandelingsproces heeft het in ieder geval niet aan ons gelegen,” zo besluit de Ziggo-zegsman die overigens verder niet in wilde gaan op de briefwisseling.

De Winter onderzoekt nu of het mogelijk is om een virtueel internetpodium te creëren op internet of een produktiebedrijf op te zetten voor meercameraregistraties via podia.  Tegenover de programmaraden die Podium TV hebben geadviseerd zegt De Winter dat het hem bijzonder spijt. “We proberen programmaraden tijdig te informeren. Dit is helaas de gang van zaken. Ik zou het wel heel jammer vinden als programmaraden die belangrijk zijn voor nieuwkomers, bij een nieuw initiatief bij voorbaat nee zouden zeggen. Nieuwe initiatieven verdienen een kans,” aldus Steven de Winter. De Winter had op basis van programmaraadadviezen 600.000 kabelhuishoudens kunnen bereiken bij een start en op 1 juli 2009 was zijn prognose 1,9 miljoen huishoudens om eind 2009 naar 2,5 miljoen huishoudens te groeien.

Comedy Central Family start ruim een maand later

De eerder aangekondigde start van de digitale themazender Comedy Central Family is ruim een maand uitgesteld en zal in oktober starten. Een exacte nieuwe lanceerdatum is niet bekend. Dit heeft MTV Networks BV laten weten. Volgens MTV Networks BV dient een aantal zaken nog te worden ‘geoptimaliseerd’ voordat de zender kan starten. De zender is een joint venture van Endemol en MTV Networks BV. Het kanaal zou oorspronkelijk komende maandag van start gaan met 24 uur per dag comedyseries gericht op de familie. De programmering bestaat uit een mix van bekende Comedy Central-titels en vooral series uit de archieven van Endemol zoals Vrienden voor het Leven, Ushi & Van Dijk, SamSam en Zonnetje in Huis. MTV Networks BV benadrukt dat de samenwerking met Endemol goed zit en dat het vooral om een aantal technisch/facilitaire zaken gaat. Op de vraag wat deze zaken precies zijn kon de woordvoerster geen antwoord geven.Comedy Central zou oorspronkelijk alleen via het digitale pluspakket (Televisie Z2) van Ziggo te zien zijn; met andere distributeurs wordt nog overlegd over doorgifte.

Film1 met extra filmzender: Film1 Action

Film1, het filmkanaal van Liberty Global’s ChelloMedia komt begin oktober met een extra filmzender onder de naam Film1 Action. Een woordvoerder van ChelloMedia zegt desgevraagd nog geen commentaar te geven op de plannen. UPC bevestigt de komst van de zender echter. Ziggo zegt desgevraagd dat het nog in ‘gesprek’ is over de uitzending van Film1 Action voor haar abonnees. Film1 Action zou vooral de actiefilms bundelen en ‘s nachts erotiek uitzenden, volgens welingelichte kringen. De zender komt niet in plaats van een bestaand Film1-kanaal, maar zal een nieuw kanaal zijn. Film1 Action zal naar verwachting niet via Canal Digitaal Satelliet uitzenden. Film1 Action zal naar verluid 24 uur per dag uitzenden. Via de digitale kabelpakketten en Canal Digitaal Satelliet bestaat al een Nederlands film-actiekanaal onder de naam ActionNow, een initiatief van een deel van het mangement van Canal Digitaal Satelliet. Liberty Global is de moedermaatschappij van zowel ChelloMedia als UPC.

RTL Nederland: winst- en omzetdaling televisie met vierde RTL zender (RTL 8) en Eredivisie; STER grote winnaar verdwijnen Talpa

RTL Nederland heeft niet geprofiteerd van het verdwijnen van Talpa TV uit de Nederlandse televisiemarkt en het uitzenden van de Eredivisie-samenvattingen. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van RTL Group SA. De Nederlandse televisietak van RTL Group SA zag haar omzet dalen van 189 miljoen euro naar 181 miljoen euro. De winst voor belastingen, amortisatie en rente (EBITA) daalde daarbij van 27 naar 21 miljoen euro. Dit terwijl volgens RTL Group SA de televisie-advertentiemarkt steeg met 4,1 %.

De resultaten beslaan voor het eerst een volledige rapportageperiode met het niet meer bestaan van Talpa als marktspeler in de televisiemarkt en het actief zijn van vier in plaats van drie RTL televisie-zenders in Nederland (RTL 8 startte medio augustus 2007). Ook was het de eeerste (en enige) volledige rapportageperiode waarbij RTL Nederland de Eredivisie-samenvatrechten uitzond. Opvallend is dat ondanks de omzet- en winstdaling Bert Habets, algemeen directeur van RTL Nederland verklaarde in een persbericht dat “de stijging van het gezamenlijke zenderaandeel van RTL Nederland in de eerste helft van dit jaar aangeeft dat we op de goede weg zijn”. De stijgende kijkersmarktaandelen hebben zich echter niet vertaald in de omzet.

Volgens informatie van RTL Group SA was de netto televisiereclame-omzet bij SBS Broadcasting BV stabiel (29,5 % van de markt tegenover 29,4 % van de markt in de eerste helft van 2007), terwijl de Stichting Ether Reclame (de reclameverkoopmaatschappij voor Nederland 1, 2 en 3) steeg van 19,9 % naar 26,8 %. RTL Nederland is weliswaar nog steeds een speler met aanmerkelijke marktmacht maar deze daalde van 39,9 % naar 38,6 %. Tijdens de rapportageperiode was het EK Voetbaltoernooi gaande (maand juni). RTL Nederland stelt dat de “kijkersmarkt” onder druk staat. Gezien de stijgende omzetten bij de STER, lijkt het erop dat met name deze in de commerciele markt profiteert van het verdwijnen van Talpa die in het eerste half jaar nog 5,8 % van de tv-reclamemarkt in handen had, terwijl de STER 6,9 % meer van de markt binnenhaalde, zonder het in bezit zijn van de Eredivisie-samenvatrechten.

Radio 538 behaalde 31 miljoen euro aan omzet met een EBITA-winst van 13 miljoen euro over het eerste half jaar van 2008. Dit was 2 miljoen euro meer omzet en 2 miljoen euro EBITA-winst ten opzichte van de eerste helft van 2007. Radio 538 is sinds 1 oktober 2007 onderdeel van RTL Nederland. Dankzij Radio 538 kon RTL Nederland als geheel een omzetstijging (212 miljoen euro versus 189 miljoen euro) en EBITA-winststijging (34 miljoen euro versus 33 miljoen euro) noteren, aangezien Radio 538 vorig jaar nog niet meetelde in de RTL Group-cijfers. Op 1 februari jl. vond een bestuurswisseling bij RTL Nederland waarbij Bert Habets de leiding kreeg over het Nederlands RTL-concern.

RTL Group SA boekte over het hele concern een omzet van 2,864 miljard euro in het eerste half jaar van 2008, 0,9 % minder dan over dezelfde periode in 2007. De netto winst was 391 miljoen euro; over dezelfde periode in 2007 was dat 358 miljoen euro. De EBIT winst bedroeg 490 miljoen euro (in 2007 over dezelfde periode 482 miljoen euro).

De resultaten van Five in het Verenigd Koninkrijk vielen tegen (een 0 EBITA resultaat bij omzetdaling van 12,4 % naar 212 miljoen euro), terwijl de Duitse reultaten juist enorm stegen (met 29 % EBITA resultaat van 218 miljoen euro op omzetstijging van 4,1 % naar 1,02 miljard euro. In Franstalig België ging het net als in Nederland niet goed met de tv-activiteiten. RTL-TVI, Club RTL en Plug TV zagen de omzet dalen met 1,3 % naar 79 miljoen euro en de EBITA-winst daalde van 22 naar 6 miljoen euro. Radiostations Bel RTL, Radio Contact en Mint FM deden het beter met 2 miljoen euro omzetstijging naar 29 miljoen euro en 1 miljoen EBITA-stijging naar 12 miljoen euro. De tegenvallende resultaten zouden komen omdat vorig jaar een gebouwentransactie geeft plaats gevonden.

ARTE: per 1 september in digitale standaardpakket Ziggo; analoog geleidelijk weg bij Ziggo

De Frans/Duitse culturele zender ARTE zal per 1 september bij Ziggo voortaan via het digitale standaardpakket (Televisie Z1) te zien zijn. Tot nu toe was ARTE alleen tegen meerbetaling beschikbaar (9,95 euro per maand) via het Digitaal Totaal pakket (Televisie Z2). Tegelijkertijd begint begin september een geleidelijke afschakeling van de analoge kabeldistributie van ARTE in het westelijk Ziggo gebied. In het Zuidelijke en Noord/Oostelijke gebied is ARTE bij Ziggo analoog nooit te zien geweest. Begin dit jaar werd ARTE al analoog verwijderd in het Ziggo-gebied in Noord-Holland-Noord alsmede Haarlemmermeer toen nog bekend als ‘Multikabel-gebied’.

Het gaat thans om steden als Utrecht, Delft, Den Haag, Leiden en Amersfoort. ARTE kent bij Ziggo thans een analoge verspreiding van circa 800.000 huishoudens. Ziggo heeft meer dan 1 miljoen digitale kabelhuishoudens. In gebieden waar programmaraden een zender hebben geadviseerd in het wettelijke basispakket die analoog nog niet op de kabel zit, zal deze zender de plek van ARTE overnemen. Zo zal in Utrecht de Spaanse zender TVE Internacional worden uitgezonden en in Den Haag zal EuroNews/Het Gesprek op de plek van ARTE worden uitgezonden.

In gebieden waar adviezen bestaan uit zenders die al analoog worden doorgegeven, zal Ziggo een nog nader bekend te maken zender op de kabel plaatsen. Het is nog onbekend welke zender dit zal zijn. Eerder startte Ziggo elders in haar werkgebied met het uitzenden van de homeshopzender ShopZo/Suus, een initiatief van o.a. twee oud-managers van de ter ziele gegane homeshopzender Liveshop. Ziggo heeft overigens eerder dit jaar aangekondigd haar analoge aanbod per begin 2009 terug te willen brengen naar 30 kanalen.

De analoge kabeluitzending van ARTE bij UPC is tot 1 juli 2009 voor zover deze wordt uitgezonden, verzekerd. Of ARTE ook na 1 juli 2009 bij UPC beschikbaar blijft voor analoge kabeldistributie is nog onbekend. Op 1 juli jl. keerde ARTE in de hoofdstad Amsterdam terug op de UPC-kabel.

Liberty Global’s ChelloMedia start met tweede Sport1-kanaal: Sport1.2

ChelloMedia, een dochter van Liberty Global start komende vrijdag onder de naam Sport1.2 met een tweede Sport1-kanaal. Het tweede kanaal komt naast Sport1 (dat zo blijft heten) en zal volgens ChelloMedia via alle kabelexploitanten die Sport1 uitzenden alsmede Tele2 worden aangeboden. Canal Digitaal Satelliet zal Sport1.2 niet aanbieden, wegens de relatief hoge kosten voor satellietuitzendingen. Sport1 Extra blijft op de kabel met zes kanalen actief indien er meer sportwedstrijden tegelijk worden uitgezonden.

Sport1.2 zal als volwaardig kanaal worden, waarbij afgewisseld met het hoofdkanaal altijd sport te zien is. ChelloMedia meldt tegenover DutchMedia desgevraagd dat reden van het tweede kanaal is dat de er steeds meer sportaanbod voor Sport1 beschikbaar is gekomen. Sport1 zal komend seizoen exclusief voor de Nederlandse markt de samenvattingen van Europese competities uitzenden. Ook zal Sport1 rechtstreeks wedstrijden uit de hoogste betaalde voetbalcompetities uit Engeland (Premier League), Duitsland (Bundesliga), Italië (Serie A) en Spanje (Primera Division) uitzenden. De naam Sport1.2 is eerder gebruikt als voorloper op Sport1 Extra, maar dit was destijds geen volwaardig tv-kanaal.

Op satelliet heeft Canal Digitaal Satelliet besloten het hoofdkanaal Sport1 voortaan beschikbaar te stellen voor alle entertainmentabonnees ter compensatie van het verdwijnen van live eredivisievoetbal uit dat pakket.

Mezzo start Nederlandse versie

Mezzo, de Franse thematische zender voor klassieke muziek en jazz, start in december met een Nederlandse versie. Dit heeft de zender vandaag bekend gemaakt. Nederland is het eerste land buiten Frankrijk waar de zender met een specifieke versie voor zal starten. Het kanaal dat in handen is van Lagardere (60 %) en de publieke Franse omroep France Televisions (40 %). Tot nu toe is in Nederland de internationale versie te zien. Circa 25 % van de Nederlandse huishoudens heeft de beschikking over Mezzo via de kabel, satelliet en/of IPTV.

De Nederlandse versie van Mezzo zal specifiek voor Nederland worden geproduceerd, ondertitels omvatten, Nederlandse promo’s en Nederlandse reclame. Voor de facilitaire exploitatie is Mezzo nog bezig om partners uit te selecteren. Voor de toekomst is er ook op de optie om specifieke Nederlandse programma’s te programmeren, maar initieel zal dit niet gebeuren. De nuance van de zender kan meer toegespitst worden op Nederland worden dankzij een Nederlands schema. Dit schema zal overigens in Frankrijk worden gemaakt. De opzet van het Nederlandse Mezzo is vergelijkbaar met Discovery Channel en National Geographic die ook niet of nauwelijks Nederlandse programma’s kennen, maar wel een Nederlandse versie van hun zenders hebben.

Mezzo werkt overigens al samen met Nederlandse partners en kondigde aan met het Nederlands Dans Theater en Concertgebouw nieuwe partnerschappen aan te gaan met wie ze intensief wil samenwerken ten behoeve van haar kanaal. De nieuwe Nederlandse versie van Mezzo zal te zien zijn via de kabel en IPTV (KPN). Bij UPC en Ziggo is Mezzo alleen via de digitale pluspakketten te ontvangen, bij een aantal kleinere kabelexploitanten waaronder Delta in Zeeland en Cogas Kabel in Almelo e.o., wordt Mezzo ook analoog uitgezonden. Bij Canal Digitaal Satelliet zal de Nederlandse versie niet te zien zijn, maar zal de Franse versie te zien blijven, omdat aparte satellietcapaciteit voor het Nederlandse Mezzo geen financieel haalbare kaart is volgens de zender en het om een beperkte groep kijkers gaat (Mezzo is via Canal Digitaal Satelliet alleen via het familiepakket/entertainmentpakket/toppakket beschikbaar).

Radio 4 Surround zonder aankondiging op satelliet!

Radio 4 Surround, een Dolby Digital 5.1 radiokanaal van de publieke landelijke omroep die tot nu toe alleen op internet uitzond, is gisteren zonder aankondiging van start gegaan op de Astra1-satelliet op capaciteit van Canal Digitaal Satelliet. De zender zendt in Dolby Digital 5.1 uit in een kwaliteit van 448 kbit/s en is daarmee in een klap voor alle circa 750.000 Nederlandse satelliethuishoudens (technisch) beschikbaar gekomen. De publieke landelijke omroep telt op dit moment nog twee Surround-kanalen naast Radio 4 Surround. Ook Radio 2 In Concert is actief met een surroundzender op internet. De Concertzender heeft zowel via het digitale kabelplatform van Ziggo als via internet een surroundzender actief onder de naam ‘Surround Radio’. Het is onduidelijk of met de satellietuitzending van Radio 4 Surround dit radiostation ook kabeldekking zoekt en wat de publieke landelijke omroep verder voor plannen heeft met haar surround-zenders. De zendermanager van Radio 4 was wegens vakantie niet beschikbaar voor commentaar.

Zendermanager Radio 4/6 wil einde Concertzender; Raad van Bestuur laat discussie open

De zendermanager Margreet Teunissen van Radio 4 en Radio 6 wil een einde maken aan Concertzender als radiostation. Dit blijkt uit antwoorden op vragen die DutchMedia aan de woordvoerster radio van de publieke landelijke omroep had gesteld. Concertzender-voorzitter en lid van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Omroep Stichting, Ruurd Bierman laat alle opties nog open en stelt dat nog ‘geen beslissing’ is genomen. Teunissen stelt dat er digitale radiothemakanalen komen die via de digitale kabelpakketten verspreid zullen worden. Drie themakanalen zullen als het aan Teunissen ligt door de medewerkers van Stichting Concertzender worden gemaakt. Het gaat om een kanaal met nieuw talent voor klassieke muziek een kanaal met nieuw talent met jazz- en wereldmuziek en een kanaal met ‘hedendaags’ klassieke muziek. De nieuwe digitale themakanalen zouden als ‘subkanalen’ van Radio 4 en Radio 6 moeten gaan fungeren. Hiertoe heeft de Raad van Bestuur van de Nederlandse Omroep Stichting een aanvraag gedaan bij de minister van OCW, Ronald Plasterk.

Teunissen spreekt van het voeren van ‘beleid’ op het gebied van de Stichting Concertzender en dat deze stichting ‘in de toekomst een andere plaats binnen de strategie van de Nederlandse Publieke Omroep krijgt’.

In ieder geval verdwijnt per 1 januari verdwijnt de resterende programmering van Concertzender van Radio 6. Concertzender heeft nog zendtijd op Radio 6 in weekeinden overdag alsmede in de nachten. Het kabel- en satelietkanaal van Radio 6 was tot begin september 2006 in gebruik door Concertzender, maar is destijds door de Raad van Bestuur van de NOS ingewisseld door wat per voorjaar 2007 Radio 6 is geworden. Radio 6 moet volgens Teunissen een aantal zaken anders gaan doen per januari 2009. “een duidelijker muziekprofiel en meer overtuigende projecten naast vele concerten, festivals e.d. Volgens de zendermanager vinden filmfestivals, cultuuragenda’s in de breedte daar de goede plaats.

Concertzender is na september 2006 eigen (nieuwe) kabeldistributie gaan zoeken en weet die inmiddels gestaag te verkrijgen (o.a. Rekam, UPC Haarlem/Fryslan, Kabel TV Krimpen e.d.). Ook wordt Concertzender landelijk via DVB-T via (eigen) frequentiecapaciteit van de publieke landelijke omroep uitgezonden.Concertzender-directeur Gusta Korteweg wil niet reageren op de plannen van Teunissen. Concertzender-voorzitter (en lid van de Raad van Bestuur van de NOS) Ruurd Bierman wèl.  Volgens hem is nog geen besluit genomen en is een discussie gaande over de rol en invulling van de programmering van Concertzender. Bierman bevestiogt het plan om met een digitaal radiopakket te komen, iets dat de Raad van Bestuur van de publieke landelijke omroep al in de meerjarenbegroting 2007 had aangevraagd, maar die minister Plasterk destijds wegens een motiveringsgebrek afwees. Er zijn voor de digitale themakanalen nog geen overeenkomsten met kabelaars. Bierman laat de ‘radiostation-optie’ voor Concertzender open voor discussie. Concertzender wordt thans als radiostation voor kabeldistributie beschikbaar gesteld door de Raad van Bestuur van de NOS indien Radio 6 wordt doorgegeven als programmaraden en/of kabelexploitanten dit wensen. Volgens Bierman is de Raad van Bestuur en het stichtingsbestuur van Concertzender nog in discussie hierover, maar Bierman wijst nadrukkelijk op de huidige situatie waarbij als er vraag naar Concertzender-distributie is, distributie thans mogelijk is.

Concertzender bestaat sinds 1982 en werd meermaals als brenger van serieuze muziek met haar voortbestaan bedreigd. De statuten stellen voor de zender als doelstelling dat het radiostation via ‘welke verspreidingswijze dan ook’ 24 uur per dag met een minimum aan gesproken woord dient te verzorgen. Uit een samenwerkingsovereenkomst tussen NOS en Stichting Concertzender blijkt dat de NOS zich zal inzetten faciliteiten te leveren aan Concertzender en er afstemming plaats vindt om dubbelingen met Radio 4 en Concertzender te voorkomen. De overeenkomst van eind oktober 1998 is voor onbepaalde tijd aangegaan. Met de stellingname dat Concertzender niet als radiostation kan opereren en louter als leverancier van digitale themakanalen zou behoren te opereren per 1 januari 2009, lijkt het er op dat de Radio 4/6 zendermanager in strijd met de in de statuten opgenomen doelstelling van de Stichting Concertzender wil opereren. Officieel heet het dat de idee-en van de zendermanager een ‘concept’ zijn. Als de Raad van Bestuur van de NOS en het Stichtingsbestuur van Concertzender een besluit heeft genomen, worden voornemens pas definitief.

UPDATE: Zie ook de meer actuele artikelen hierover:

Beslissing toekomst Concertzender uitgesteld (2 september 2008)

Beslissing over Concertzender tot oktober uitgesteld (11 september 2008)

Raad van Bestuur Nederlandse Omroep Stichting maakt einde aan Concertzender (13 november 2008)