Film1Sport1: 265.000 abonnees na flinke dip

De abonneetelevisiezenders Film1 en Sport1 tellen één ja na hun vuurdoop circa 265.000 abonnees. Dit was een jaar geleden nog circa 170.000. De abonneezenders die de plek van het toenmalige Canal+ Nederland innamen, kwamen op 12 oktober 2005 in bezit van Liberty Global Inc., die de zender bij ChelloMedia onderbracht. Op 16 november 2004 toen de overname bekend werd gemaakt, had het toenmalige Canal+ Nederland 215.000 abonnees. Met name het verlies van het Eredivisievoetbal alsmede de digitalisering en uitfasering van de analoge signalen van de betaaltelevisiezender betekende dat het aantal abonnees op het betaaltelevisieconcept vanaf medio 2005 in een vrije val terecht kwam. Pas ruim na de introductie van het Film1/Sport1-concept begon het abonnetelevisie-aantal weer te stijgen. Financiële details over de prestaties van de betaaltelevisiezender wilde ChelloMedia niet prijsgeven. De zenders werden overgenomen voor een overnamesom van 24,75 miljoen euro.

Sport1 en Film1 meer op internet

Sport1 en Film1 willen ze de komende periode meer richten op internet. Hiertoe heeft de LibertyGlobal-dochter de portals ‘sportone.nl’ en ‘filmfocus’ overgenomen van de oprichters. De bedoeling is dat beide sites met hun content onderzeel zullen worden van resp. de Sport1 en Film1-websites. Het betaaltelevisiebedrijf wil op deze wijze toegeveogde content bieden voor geinteresseerden en via het digitaal multimediaplatform dat UPC bij Film1 en Sport1 aanbiedt, aanvullende informatie bieden. Sport1 is overigens afgelopen jaar al gestart met het aanbieden van pay-per-view uitzendingen op internet, waarbij ze alle Champions League wedstrijden aanbiedt en met name Barcelona- en Galatasaray-wedstrijden zeer goed werden afgenomen. De capaciteit van de streams worden daartoe uitgebreid tot maximaal 50.000 afnemers, terwijl dit er thans nog 5000 zijn.

Sport1 wil eredivisierechten

Nu de liverechten voor het Eredvisie-voetbal naar verwachting eind dit jaar opnieuw zullen worden verdeeld voor de seizoenen vanaf 2008/2009, heeft Sport1 zich inmiddels daartoe gemeld. ChelloMedia beklaagt zich er over dat met het concept van Tele2, de kabelkijkers in feite zijn buitengesloten, aangezien Tele2 niet via de kabel de live voetbalrechten ter beschikking stelt. Onder de noemer ‘exclusiviteit’ niet langer noodzaak stelt het bedrijf ‘graag partner te willen zijn voor kabeldistributie’ van de live voetbalwedstrijden en het rechtenbedrag graag door meerdere ‘schouders’ te willen dragen inclusief de produktiekosten. Daarmee doelt Sport1 op de mogelijkheid om bijvoorbeeld met KPN en Tele2 (tbv IPTV) de rechten verdeeld te kopen; op satelliet zou dit in de optiek van Sport1 dan door Canal Digitaal Satelliet kunnen worden gedragen. In het kader van de Video-On-Demand ontwikkeling is het de bedoeling dat later dit jaar bepaalde programma’s op aanvraag tegen betaling via UPC Digital beschikbaar zullen komen, zoals ‘De Discussie’, De Goals’ en ‘De Hoogtepunten’. Overigens schuift Mari Carmen Ouden Dijk opnieuw aan als presentatrice bij de betaaltelevisiezender als eerste vrouwelijke presentatrice bij Sport1. Volgens het management kan zij juist de ‘vrouwelijke’ kant van de sport op vrijdagavond belichten. Alle overige presentatoren en het overgrote deel van de medewerkers van Sport1 bestaat overigens uit mannen. Sport1 is op de kabel beschikbaar met in totaal 8 kanalen alsmede een HDTV-versie; op satelliet is één kanaal beschikbaar.

Film1: video-on-demand en internet

De filmzender Film1 die op de kabel met vier zenders en een HDTV-variant actief is, zal volgens general manager Casper Keller in het tweede kwartaal bij UPC starten met een video-on-demand dienst. Daarbij is het de bedoeling films op aanvraag tegen betaling aan te bieden, waarbij zonder te hoeven wachten films kunnen worden afgenomen. Thans biedt UPC nog een zogeheten ‘near video on demand’ dienst aan. De bedoeling is dat de dienst naast losse ‘afname’ ook met een zogeheten ‘Subscription video on demand’ modus afgenomen kan worden opdat ongeacht de hoeveelheid afname een abonnement genomen kan worden. ChelloMedia hoopt dat ook andere kabelaars op termijn de VOD-techniek zullen kunnen aanbieden. Film1 zal overigens ook via internet films gaan aanbieden tegen betaling. Het is overigens opvallend dat waar voorganger Canal+ de focus meer legde op een mix tussen Amerikaanse en Europese films, Film1 naar eigen zeggen de focus primair legt bij de Amerikaanse films. Toch zegt Keller vooral met onafhankelijke labels te trachten ook onbekendere films ten behoeve van met name Film1.3 te programmeren. Volgens het betaaltelevisiebedrijf houdt het zich overigens wel aan de Europese quotaregeling die bepaalt dat de helft van de totale programmering uit Europees produkt dient te bestaan.

This entry was posted in Digitaal, Kabelzaken, Satelliet, Televisie. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>