KPN maakt jaarcijfers bekend: 775.000 televisieklanten

Koninklijke KPN NV heeft haar jaarcijfers 2008 bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat het telecombedrijf in totaal 775.000 televisieklanten had op 31 december jl. Dit waren er één jaar eerder nog 497.000. In het vierde kwartaal haalde KPN netto 75.000 nieuwe televisieklanten binnen. Van deze klanten waren 65.000 nieuwe Digitenne van KPN-klanten. In totaal heeft Digitenne van KPN nu 735.000 klanten; KPN Interactieve TV, het KPN IPTV-produkt heeft 40.000 klanten, 10.000 meer dan een kwartaal eerder. KPN stelt nu als operator groter te zijn dan satellietoperator Canal Digitaal. KPN is vooral actief als prijsvechter ten opzichte van kabel en satelliet met Digitenne van KPN; hierdoor daalt het marktaandeel van de kabel – die overigens desondanks een aanmerkelijke marktmacht behoudt  blijft – langzaam maar gestaag. KPN verwacht einde van dit jaar, begin 2010 de miljoenste televisieklant te kunnen verwelkomen. Onlangs lekte via OPTA uit dat in het derde kwartaal het produkt Digitenne van KPN met destijds 670.000 klanten niet winstgevend was en in 2009 9,2 miljoen euro aan reclamegeld voor Digitenne van KPN te zullen besteden en nog eens 1 miljoen euro ten behoeve van KPN Interactieve TV.  KPN maakt normaal gesproken nooit financiële deelcijfers van haar televisiesegment bekend.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *