Raad van Bestuur NPO zet vraagtekens bij lange termijn toekomst themakanalen en capaciteit kabelaars

De Raad van Bestuur van de NPO heeft vraagtekens geplaats bij de lange termijn toekomst van themakanalen. Volgens voorzitter Henk Hagoort hebben diensten op aanvraag een ‘lang leven’, terwijl je bij de themakanalen de vraaag kan stellen ‘of het wel werkt’, aldus Hagoort. De publieke landelijke omroep heeft thans 12 themakanalen actief onder de noemer Nederland 24. Tot eind vorig jaar waren dit er nog 17. Alhoewel er thans geen concrete wijziging op komst is ten behoeve van de themakanalen, stelt Hagoort dat het ondanks een pilot voor de meting van de kijkcijfers van themakanalen lastig is om te zien dat er grote interesse bestaat. De voorzitter kan zich voorstellen dat voor bepaalde thema’s, themakanalen blijven, maar een groot deel kan op termijn worden omgezet in een aanbod via “Uitzending Gemist”.

De publieke landelijke omroep is overigens nog steeds in onderhandeling met de grote kabelaars UPC en Ziggo over het algehele distributiecontract voor al het publieke aanbod (Nederland 1 t/m 3, Nederland 24, Radio 1 t/m 6, FunX, Uitzending Gemist, alsmede nieuwe radiothemakanalen e.d.). De lancering van nieuw aanbod, waaronder radiothemakanalen, digitale teletekst (interactieve service  menu’s) en het tegen betaling aan gaan bieden van onderdelen van Uitzending Gemist zijn daar onderdeel van.

Kabelaars nog niet klaar voor uitgebreid aanbod op aanvraag…!?

De huidige overeenkomsten worden sinds 1 januari jl. telkens ‘ad hoc’ verlengd in afwachting op nieuwe overeenkomsten.
Volgens Henk Hagoort gaan de onderhandelingen niet om geld (daar zouden partijen uit zijn), maar om de overige voorwaarden waaronder de plaatsing van zenders, de wijze van het aanbieden van uitzending gemist alsmede de wijze van lancering van nieuwe diensten. Hagoort stelt daarbij dat het hem is opgevallen dat in zijn optiek de kabelaars UPC en Ziggo niet in staat (!) zijn om hetgeen te kunnen bieden wat de landelijke publieke omroep verwacht aangaande video op aanvraag (VOD/Uitzending Gemist). De kabelaars zouden technisch er nog niet aan toe zijn om grote aantallen klanten aan te kunnen, met daarbij een groot aanbod aan uitzendtitels die kijkers dan zouden kunnen opvragen. Daarbij zij opgemerkt dat met name Ziggo haar interactieve aanbod vrij duur aanbiedt. Ziggo claimt in haar reclame een ‘uitgebreid’ aanbod te hebben en het ‘favoriete programma op elk moment’ te kunnen afnemen, terwijl UPC spreekt van ‘onbeperkt genieten van ruim 500 uur aan aanbod’. Desgevraagd konden UPC en Ziggo nog niet reageren op de uitingen van de topman van de Nederlandse publieke omroep.

One thought on “Raad van Bestuur NPO zet vraagtekens bij lange termijn toekomst themakanalen en capaciteit kabelaars”

  1. Er zijn inderdaad veel te veel themakanalen…

    Een gecombineerd live NOS Kanaal Journaal/Politiek 24, Een zender met Cultuur, Documentaires en Geschiedenis in de avond en programma’s voor de allerkleinsten overdag en een stevig(niet altijd feelgood) Hilversum Best vol goude oude NPO producties, lijken me meer dan voldoende én een prachtige kerntaakgerichte aanvulling op 1,2 en 3 (dat Nederland 4 merk hadden ze nooit weg moeten doen)

    Nu is er veel te weinig spoeling over veel te veel kanalen

    Humor 24, Kassa 24, Familie, Sterren 6 pack kopieën op 101: t’is allemaal niet echt dat je zegt kerntaak!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *