Casema: herlancering CDT

Kabelexploitant Casema werkt aan de herlancering van Casema Digitale Televisie (CDT). Volgens woordvoerder Gradus Vos is Casema tot april bezig met het verbeteren van haar klantenservice, maar is daarna de bedoeling om het digitale pakket opnieuw op te pakken. Volgens Vos werkt Casema aan een ‘Essent-achtige’ aanpak. Essent telt thans circa 16.000 abonnees op 1,7 analoge kabelabonnees. Dit komt volgens Vos neer op het introduceren van een ‘groot’ digitaal basispakket. Casema denkt na over het middels verkoop in de markt plaatsen van digitale kabelontvangers waarmee alleen met het ‘basispakket’ de digitale kabelsignalen beschikbaar zijn. Ook wil Casema in navolging van UPC combinatie-pakketten gaan bieden (internet en CDT). Casema is nog bezig met het uitdenken van het concept, maar volgens Gradus Vos zullen de Sagem-boxen (met een van de eerste versies van OpenTV) vooralsnog gebruikt worden. De herintrede van CDT tot kernproduct van kabelexploitant Casema wordt omstreeks april verwacht. Er zijn thans circa 27.000/28.000 CDT-abonnees op 1,34 miljoen analoge abonnees. Casema stopte begin 2003 met investeren in digitale kabeltelevisie en schrapte vorig jaar het pay-per-view aanbod (Filmtime). Casema is overigens ook voornemens om een aantal Marokkaanse (RTM1) en Turkse zenders (ATV, TGRT, TRT Int) tegen betaling aan te bieden via CDT. Casema wil overigens ook een eigen internetprovider starten naast het aanbod van France Telecom’s Wanadoo. Casema wil toewerken naar een situatie waarin het internet zonder televisie kan aanbieden, om zo KPN beter te beconcurreren. Door de mediawet dient Casema minimaal een basispakket aan te bieden aan alle aangesloten kabelhuishoudens. De Casema-woordvoerder stelt naar aanleiding hiervan niet te weten
hoe het aanbieden van kabelinternet zonder basispakket (juridisch) ‘zou moeten’.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *