Casema is anti-radio kabelexploitant!?

COLUMN-Casema kan worden beschouwd als een anti-radio kabelexploitant. Niet alleen wijzigde de kabelaar haar logo waarin het produkt kabelradio volstrekt wordt genegeerd (door alleen televisie, internet en telefonie te vermelden), relatief simpele vragen voor een algemeen directeur van een grote kabelexploitant (Jos Molenkamp) over de kwestie rondom het kabelradiobeleid zijn na circa acht weken nog steeds onbeantwoord.

Tussentijds liet de algemeen directeur alsmede directielid Gerard Lieverse wel weten ‘binnenkort’ met een antwoord te komen. Kabelbedrijven willen zich graag profileren als interactieve dynamische en vooral moderne bedrijven. Voor Casema die inzet op nieuwe toepassingen als digitale televisie, internet en telefonie, is radio blijkbaar een medium dat afgeschreven is. Het ontbreekt er nog net aan dat Casema zegt: “maar wie luistert er nog naar de radio”?

Terwijl de gemiddelde Nederlander minstens net zoveel radio luistert als televisie kijkt, lijkt het er op dat Casema dit medium eerder als storend, oninteressant, maar vooral irritant beschouwd. Dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse lusiteraar via de kabel radio luistert, doet er bij Casema blijkbaar niet toe. Maandenlang staan kabelfrequenties simpelweg leeg omdat Casema het blijkbaar niet belangrijk genoeg vindt daar wat mee te doen. Tarieven daarentegen voor de televisie EN RADIO-abonnees worden wèl verhoogd. Meer geld voor minder aanbod heet dat.

Maar het belangrijkste waarover de columnschrijver graag opheldering had gehad, was het gegeven dat Casema kabelradiorasters blijft gebruiken die dateren van eind jaren 70.
Gevolg? Een onlogisch beperkte capaciteit, onnodig veel mono-kanalen en daardoor een onnodige schaarste en gebrek aan radiokeuzevrijheid op de kabel. De ether heeft Casema daarbij overigens sinds 2003 ingehaald in de meeste gebieden. Interessant is dan ook dat de OPTA in haar
marktanalyse stelde dat het radio-aanbod op de kabel vooral een toegevoegde
waarde heeft op de kabel ten aanzien van de (FM-)ether, wat als uitgangspunt
de stellingname over een ruim kabelradio-aanbod, dat UPC, maar ook
de voormalige werkgever van Jos Molenkamp (Multikabel) bijvoorbeeld
biedt, sterkt.

Mijn advies aan Casema: besteed uw exploitatie van het kabelradio-aanbod uit. CAIW of REKAM kan de opdracht dan krijgen om de kabelradio-exploitatie onder haar hoede te nemen. Het zijn exploitanten die met veel meer liefde voor hun vak de distributie van kabelradio op waarde schatten. Mocht Casema alsnog aantonen geen anti-kabelradio-exploitant te zijn, dan zal DutchMedia daar uiteraard melding van maken!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *