‘Als u betaalt, is het gratis’

COLUMN-Casema heeft een nieuwe wijze van promotiecampagne voeren. De kern hiervan is: ‘Het is voor onze abonnees gratis!’ Oftewel als u betaalt is het gratis. Deze uitspraken worden gedaan in het kader van een uitspraak in een kort geding die KPN had aangespannen. Dat bijna niets ‘gratis’ is in het leven, ontgaat Casema wellicht, net zoals dat ‘gratis’ Casema Digitale Televisie niet voor alle betalende Casema-abonnees beschikbaar is en evenmin wordt meegeleverd. Immers betalende abonnees op het beperkte analoge (budget)pakket verkrijgen GEEN ‘gratis’ digitale televisie, maar zijn wel abonnee. En het digitale kabelaanbod is niet overal in het Casemagebied beschikbaar. Dat Casema de tarieven voor haar trouw betalende abonnees jaar-op-jaar fors verhoogt (nu 14,95 euro per jaar voor het standaardpakket, uitzonderingen daargelaten) rechtvaardigt het voor Casema blijkbaar dat het digitale kabelaanbod voortaan ‘gratis’ is. Casema claimt nu dat KPN geen ‘gratis’ tv-product voor haar abonnees levert en dat KPN ‘kennelijk’ geen commercieel antwoord heeft. Als KPN wèl gratis digitale televisie zou aanbieden of als DVB-T in Nederland – net als de meeste Europese landen – ongecodeerd zou worden uitgezonden, dan is te bedenken dat Casema zou roepen ‘ONEERLIJKE CONCURRENTIE’. Kortom het is nooit goed voor Casema! Maar ach, reclame is nu eenmaal een woordenspel….?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *