Berlusconi’s Mondadori stort zich op radiomarkt!

Wat aantallen radiostations betreft is het grootste aantal radiostations in Europa vermoedelijk Italiaans. En juist op deze markt hadden deelnemingen van het bedrijf Fininvest van de Italiaanse premier Silvio Berlusconi tot dit jaar geen bezittingen. Nadat eerder dit jaar het oudste landelijke commerciele in Italië gevestigde radiostation Radio 101 werd gekocht door uitgeversdochter Mondadori, kondigde de uitgever aan voor 20,4 miljoen euro 62 zenders van LatteMiele (van Franco Mignani) te kopen. LatteMiele is één van de (semi)nationale commerciele (syndication)zenders die louter Italiaanstalige muziek draait. Eind maart kocht het nog 17 radiofrequenties van het Veneziaanse Radio ’80 voor 7,5 miljoen euro. Voor Radio 101 betaalde Mondadori 39,6 miljoen euro, waarmee het uitgeversbedrijf van Berlusconi’s Fininvest zich inmiddels voor 67,77 miljoen euro in de Italiaanse radiosector heeft ingekocht, inclusief een deelname van 10 % in het alternatieve rockstation uit Milaan, Rock FM.

Dankzij de wijziging van de Italiaanse communicatie & mediawetgeving door de regering Berlusconi vorig jaar, kunnen de bedrijven van Berlusconi nu naast televisie ook actief worden op de radiomarkt. Na de overname van Radio 101 heeft Mondadori de zender omgedoopt tot ‘R101’ en als één van de eerste wijzigingen het radionieuws ondergebracht bij de internetredactie van de televisiedeelneming van Berlusconi: Mediaset. Ook is het de verwachting dat R101 zal aansluiten bij de amusementsonderdelen van de tv-zenders van Mediaset (Canale 5, Italia 1 en Rete 4). Italiaanse mediaspecialisten speculeren over meer overnames die de bedrijven van Berlusconi in de radiosector zou willen plegen. Het grootste aantal radiostations in Europa is vermoedelijk Italiaans, maar bestaat tegelijkertijd uit veel kleine radiostations. Voor zover bekend staan de grootste Italiaanse radiopartijen als RTL 102.5, de radiostations van uitgever l’Espresso (Radio Deejay, M2o en Radio Capital), de radiostations van uitgever RCS Mediagroup (RIN en CNR) alsmede Finelco (Radio 105 & RMC) en Eduardo Montefusco (RDS) niet te koop.

Met name vanuit de gedachte om in navolging van de televisiemarkt de radiomarkt te kunnen veroveren, biedt dit perspectief voor de bedrijven van Berlusconi om een belangrijke radiospeler te worden. Zoals bekend beheerst Mediaset, waar Berlusconi’s Fininvest de grootste aandeelhouder van is (35 %), de Italiaanse mediasector met circa 2/3 van de reclamemarkt. Dankzij de regering Berlusconi die definitie van een televisiemarkt heeft vervangen door de algehele communicatiesector, hebben de bedrijven van Mediaset en Fininvest daarbij een nagenoeg ongekende mogelijkheid verder te groeien. Fininvest behaalde in 2004 een netto geconsolideerde omzet van 5,3 miljard euro (in 2004 nog 4,8 miljard) met een geconsolideerde netto winst van 332 miljoen euro, 38,4 % meer ten opzichte van 2003. Fininvest keerde 170,5 miljoen euro uit aan als dividend aan haar aandeelhouders, lees de familie Berlusconi, 17 % meer ten opzichte van 2003.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *