EZ: reclame-samenwerking FM-radiostations accoord

De samenwerking tussen het radiostation van De Persgroep (Q-Music/Noordzee FM) en Talpa Radio Int. (Radio 538, Juize.FM en Radio 10 Gold, oftewel de radiostations van John H.H. de Mol) is toegestaan. Dit heeft woordvoerster Judith Thomposon van het minister van Economische Zaken DutchMedia laten weten. De Persgroep en Talpa Radio Int. kondigden enige tijd geleden aan dat Talpa Radio Nederland de reclameverkoop van Q-Music/Noordzee FM zal blijven doen. In Vlaanderen hebben Q-Music en Talpa Radio (4FM) een soortgelijke overeenkomst waarbij de reclameverkooporganisatie van Q-Music ook de reclame voor concurrent 4FM doet. Vlaanderen kent overigens slechts twee ‘nationale’ commerciele radiostations.

Aangezien het kavel van Q-Music/Noordzee FM en Radio 538 beiden ongeclausuleerde kavels zijn, is in de vergunningsvoorwaarden opgenomen dat er geen (eigendoms)verbindtenis mag bestaan tussen meer dan één ongeclausuleerde kavel. Volgens de EZ-woordvoerster betekent het verkopen van radioreclame in de optiek van het ministerie nog niet dat de ene partij voor de andere partij bepaalt hoe de bedrijfsvoering is. Indien programmatische invloed zou bestaan, zou dat mogelijk wel gevolgen hebben. De uitspraken van het ministerie van Economische Zaken zijn opvallend, aangezien reclameverkoop de primaire omzetbron is van commerciële radiostations. Indien radiostations elkaar (direct) beconcurreren is het weinig waarschijnlijk dat de reclameverkoop in één hand komt te liggen, aangezien dit een mogelijk kannibaliserend effect kan hebben. Thans heeft Radio 538 (als onderdeel van Talpa Radio Int) overigens een eigen reclame-afdeling (losstaand van Talpa Radio Nederland). De verwachting is dat Talpa Radio over enige tijd bekend zal maken hoe een nieuwe organisatorische structuur eruit zal zien.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *