VRT Eén start op satelliet & satellietupdate

VRT Eén start vandaag op satelliet bij Canal Digitaal Satelliet. De Vlaamse ‘eerste’ openbare zender zal voor Nederlandse satellietkijkers via het zogenoemde ‘familiepakket’, ‘entertainmentpakket’ en toppakket te zien zijn. Dit kost minimaal 12,95 euro per maand. De verwachting is dat VRT Ketnet/Canvas nog voor het einde van dit jaar ook via hetzelfde pakket op satelliet beschikbaar komen. Dit maakte operationeel directeur Kees Färber bekend tijdens een dealerdag van SES Astra. Canal Digitaal Satelliet (CDS) en de VRT zijn meer dan anderhalf jaar met elkaar in onderhandeling geweest over de uitzending van de VRT-zenders in het Nederlandse satellietpakket.
VRT Eén zal via de frequentie 12.515 GHz H Symb.Rate 22.000 FEC 5/6 uitzenden. De satellietuitzending van VRT-radiozenders anders dan RVi is niet voorzien.

De satellietstart van VRT Ketnet/Canvas laat op zich wachten aangezien CDS nog een aantal technische problemen heeft met nieuwe encoders. Kees Färber verwacht dat deze voor het einde van het jaar zijn opgelost, opdat voortaan negen zenders op een transponder kunnen uitzenden.

Canal Digitaal Satelliet zal onder de merknaam ‘TV Vlaanderen Digitaal’ komen met een Vlaams aanbod, zoals eerder de verwachting was. De exacte lanceerdatum is niet bekend gemaakt. Kurt Pauwels, die is benoemd tot algemeen directeur zegt desgevraagd dat het de bedoeling is het aanbod voor eind maart te lanceren. Het aanbod zal minder dan 10 euro per maand kosten en in ieder geval voor huishoudens in Vlaanderen en Brussel beschikbaar zijn. Het is nog onduidelijk of Vlamingen die weliswaar in België, maar in Wallonië wonen zich op het aanbod kunnen abonneren.
Hoe het aanbod er uit zal zien is onbekend, al is de verwachting dat Nederland 1, 2 en 3 alsmede de twee VRT-zenders onderdeel zullen worden van TV Vlaanderen Digitaal. Ook de erotische zender Private Spice zal onderdeel worden van het pakket voor minder dan 10 euro per maand. Pauwels zegt desgevraagd dat deze bezig is met het verkrijgen van Vlaamse content. Hierbij horen de zenders van SBS Belgium NV (VT4, Vijf TV) alsmede VMMa (VTM, Kanaal 2, Jim TV) en TMF Vlaanderen (van MTV Networks BVBA). Deze zenders zullen overigens NIET voor Nederland beschikbaar komen. TV Vlaanderen Digitaal zal in Vlaanderen een eigen callcenter met Vlaamse servicemedewerkers opzetten. In januari 2006 zal TV Vlaanderen Digitaal met tests komen. Medio december zegt het bedrijf met nadere informatie te te komen. TV Vlaanderen Digitaal is overigens niet het eerste satellietinitiatief. In 1996 trachtte het toenmalige MultiChoice met een deel van het Nederlandse satellietaanbod en VT4 zich tevergeefs op de Vlaamse te begeven. Na verkoop aan Vivendi Universal werd het satellietaanbod gestaakt. Het bedrijf denkt dat Vlaanderen nu rijp is voor concurrentie op de kabelexploitanten die nagenoeg een monopolie hebben in België. TV Vlaanderen Digitaal heeft inmiddels een website geopend op www.tv-vlaanderen.be.

Andere nieuwe zenders?

Canal Digitaal Satelliet heeft kenbaar gemaakt thans met TV Oranje, Eurosport2 en North American Sports Network (NASN) in gesprek te zijn voor opname van deze zenders in het satellietaanbod. Ook kijkt het satellietbedrijf naar de opname van een tweede ‘harde’ erotische zender in het erotische aanbod. Private Media & Playboy TV International kondigden aan dat Spice Platinum binnenkort als Private Spice door het leven zal gaan, als gevolg van een joint-venture. De zender die nu als Private Gold (niet op satelliet voor particulieren beschikbaar) bekend staat zal op 21 november worden omgedoopt tot Hustler TV.

Canal+ en Film1/2/3/4 en Sport 1 op satelliet

De datum dat Canal+ haar naam zal wijzigen in Film 1/2/3/4 en Sport1 is inmiddels vastgesteld op 1 februari 2006, zo maakte het satellietbedrijf bekend. ChelloMedia Pay TV (dochter van Liberty Global waar ook UPC onder valt) zal op satelliet slechts twee van de vier filmzenders aanbieden alsmede de hoofdsportzender voor de premiumkijkers. Alleen de digitale premium-kabelkijkers zullen het complete pakket beschikbaar krijgen.
CDS studeert nog naar de mogelijkheid om pay per view aan te kunnen bieden. Dit zal dan met een download op harddisks moeten geschieden opdat de klanten na een ‘nachtelijke’ download de beschikking heeft over gewenste films. Dit wordt ‘push Video on Demand’ genoemd.
Het aanbieden van internet op satelliet, met name gericht op de 1 % van de Nederlandse huishoudens die GEEN beschikking heeft over de mogelijkheid ADSL of kabelinternet af te nemen, is uitgesteld tot begin 2006. CDS stelde dat het hier nog niet klaar voor was om het eerder aangekondigde produkt te kunnen lanceren.

Satellietplatform-kritiek

Tijdens de dealerdag bleek met name Satellietplatform kritiek te hebben op het beleid van CDS. Met name de smartcardprijs werd door de branche-organisatie gehekeld. Te meer aangezien TV via KPN middels DVB-T op een contract drie smartcards levert, terwijl CDS de stelregel hanteert dat een smartcard (met enige marge van een handelaar) al snel zo’n 90 euro (inclusief registratiekosten) kost, waarbij per abonnee betaald moet worden voor ontvangst van het gekozen pakket. Daarmee wekt het onnodige drempels voor huishoudens die voor 3 televisies satelliettelevisie wensen, waarbij Satellietplatform aangaf dat de smartcard 25 tot 33 % van de aankoopprijs van een satellietset uitmaakt. Satellietplatform wil met lobby en overleg CDS bewegen hiertoe een ander beleid op te voeren, maar de operationeel directeur Kees Farber liet weten tijdens zijn presentatie dat dit beleid vooralsnog ongewijzigd blijft. De detailhandel hekelt overigens ook het beleid van CDS die met bepaalde landelijke netwerken (RegioSat, Thuistechniek, Mediamarkt) voor een veel lagere prijs een complete satellietset aanbiedt. De detailhandel voelt zich daarbij buitengesloten, en beschouwt deze situatie als omzetroof. Dit bleek tijdens een sessie waarbij CDS-vertegenwoordigster Suzanne Liefting trachtte de promotie-inspanningen voor 2006 toe te lichten, maar telkens werd onderbroken door kritische satelliethandelaren. Satellietplatform heeft de detailhandel er op gewezen dat deze vooral dienen te diversificeren en meerwaarde dienen te zoeken (in bijvoorbeeld specialisatie) om niet ten onder te gaan aan de concurrentie in de digitale televisiewereld.

Satellietplatform over Switch off: ‘achterlijke bezig’

Rolf Edens zei tijdens zijn toespraak met name de VVD en CDA het kwalijk te nemen te blijven inzetten voor de regionale zenders middels DVB-T uitzending, al dan niet via Digitenne/KPN. “Je bent achterlijk bezig als je om telkens te besluiten het analoge signaal niet uit te schakelen en niet in te zetten op satellietuitzending”. Edens wees daarbij op het succes van L1, en begreep niet waarom niet voor de vele bestaande satelliethuishoudens de switch over naar digitale satellietuitzending gemaakt kan worden en Den Haag blijft inzetten op digitale etheruitzending waarvoor abonnementen noodzakelijk zijn en nieuwe ontvangers.



UPDATE 12:35 uur TV Vlaandereen Digitaal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *