VVD wijzigt standpunt mediabeleid 180 graden: voor reclame en voetbal bij publieke omroep

De VVD heeft haar mening over reclame bij de publieke omroep met 180 graden gewijzigd. Was de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) tot vandaag voor het afschaffen van de Stichting Ether Reclame, per vandaag stelt deze liberale partij dat ‘reclame hoort bij de gedeelde ervaring’ die bij de publieke omroep thuishoort. Dit blijkt uit het partijprogramma dat in conceptvorm is bekend gemaakt en eind deze maand definitief zal worden vastgesteld. De afgelopen maanden hebben CDA en D66 naar voren gebracht te pleiten voor een reclameloze publieke landelijke omroep. De PvdA beweegt zich ook in deze richting. In het CDA-programma is dat verwoord als een publieke omroep die minder afhankelijk moet worden van reclamegelden.

De afgelopen jaren heeft Fadime Örgü als mediawoordvoerster veelvuldig gehamerd op het te commercieel zijn van de publieke landelijke omroep en gepleid voor een reclamevrij bestel opdat geen enkele invloed van commerciële zijde en de in de optiek van de VVD bestaande oneerlijke concurrentie met commerciële organisaties te niet wordt gedaan. Fadime Örgü maakte eind vorige week bekend niet langer voor de VVD beschikbaar te zijn.

De VVD stelt in haar conceptprogramma te staan voor een ‘sterke publieke omroep’ en ‘voor de programma’s die commerciële omroepen niet aanbieden maar waar wel behoefte aan is, zoals levensbeschouwelijke programma’s, educatie en cultuur . Maar vooral vanwege al die programma’s die voor gedeelde ervaringen zorgen, die de gespreksstof leveren voor bij de koffieautomaat: nieuws, actualiteiten, nationale evenementen en sport. De publieke omroep moet dan ook in staat zijn en blijven om sportevenementen uit te zenden. Voetbal terug bij de NOS mag niet op politieke obstakels stuiten. Sesamstraat moet blijven.’

Ook daarmee wijzigt de VVD haar mening met 180 graden. Eerst heette het dat de publieke omroep met het uitzenden van duur topvoetbal, de commerciële omroep oneerlijk beconcurreerde en diende de publieke omroep niet als ‘sterke’ omroep voor ‘gedeelde ervaringen’ te zorgen, maar vooral aanvullend programmeren. De VVD blijft overigens wel van mening dat er ‘voldoende’ programma’s moeten zijn die niet door ‘kijkcijfers worden geregeerd’. Verder is de VVD van mening dat er één televisienet minder kan zijn en nog verder moet besparen op overhead. In haar financiële informatie staat een nadere bezuiniging van 100 miljoen euro opgenomen bovenop de bezuinigingen die de publieke landelijke omroep de afgelopen jaren heeft moeten inboeken. De VVD rept overigens verder met geen woord over telecommunicatie, digitalisering, kabel, ether en satelliet in haar programma.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *