Talpa wordt Tien in ‘echt’ breedbeeld

De tv-zender Talpa wijzigt per 16 december haar naam in ‘Tien’. Met de cijferbenaming zegt de tv-zender haar oorspronkelijke naamidee alsnog gestalte te kunnen geven. Enige tijd geleden trof Talpa een schikking met SBS Broadcasting BV omtrent het naamrecht van Tien en TV 10.

Met de wijziging van naam wil het televisiebedrijf Talpa het merkbeleid voor consumenten niet langer met ‘Talpa’ laten associeren. Radio 538, Juize FM en Radio 10 Gold gebruiken elk eigen merken onder de hoede van Talpa Radio. Volgens woordvoerder Maarten van Rooijen is het de bedoeling dit ook bij de televisie-activiteiten te hanteren. Talpa blijft als bedrijfsnaam voor de zakelijke relaties wel in gebruik. De naam Talpa verwijst naar de achternaam van oprichter/80 % eigenaar John de Mol. In zowel het Italiaans als Latijn betekent Talpa mol. Van Rooijen wil in het midden laten of de merkbeleving van Talpa na circa 15 maanden uitzenden slecht of goed is bij de Nederlandse tv-kijker. Per 16 december zal Tien 24 uur per dag uitzenden, aangezien Nickelodeon verhuist naar het kanaal van The Box.

Tien zal in ‘echt’ breedbeeld gaan uitzenden. Een indicatie voor de startdatum daarvan wil Talpa daartoe nog niet prijsgeven. Canal Digitaal Satelliet kondigde begin deze week aan dat de zogeheten ‘anamorfe’ uitzendingen in breedbeeld voor Talpa gerealiseerd zullen worden. Het ‘bronsignaal’ van de tv-zender van John de Mol wordt via Canal Digitaal Satelliet uitgezonden. Talpa/Tien is de eerste anamorfe commerciĆ«le zender (voor een breed publiek) zijn die dit waarschijnlijk zal realiseren. Thans zendt Talpa in ‘letterbalk’ breedbeeld uit, waardoor het breedbeeldeffect nog niet volledig tot haar recht komt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *