Televisiereclame 2006: groei gaat gestaag door tot 797 miljoen euro omzet

De televisiereclame is in 2006 gestaag gegroeid tot 797 miljoen euro aan netto-omzet. Dat is een toename van 29 miljoen euro. Dit heeft de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT) bekend gemaakt bij de presentatie van haar ‘financieel jaarverslag televisiereclame 2006’. 2006 was een zogeheten ‘evenementenjaar’ met het WK Voetbal en parlementsverkeizingen. De reclame-omzet steeg met 29 miljoen euro (3,8 %), beduidend meer dan in 2005 (22 miljoen) en 2004 (13 miljoen). Autoreclame is het meest te zien geweest, gevolgd door banken, verzekeringen en supermarkten. Opvallend is dat de ‘grootste stijgers’ in 2006 loterijen, kanssepelen en banken zijn alsmede lichaamsverzorging, terwijl telefoonmaatschapijen – zoals KPN – minder besteden aan reclame. De Nederlander keek in 2006 gemiddeld 197 minuten oftewel 3 uur en 17 minuten per dag televisie en bevindt zich hiermee in West-Europa onder het gemiddelde, opvalt is dat in grotere alsmede zuidelijke landen meer televisie wordt gekeken en dat jongeren niet onderdoen in hun kijkgedrag. volgens cijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO).

SPOT-directeur Paul van Niekerk spoorde televisie-exploitanten aan om vooral meer met internetactiviteiten te doen. Volgens Van Niekerk hebben omroepen de kans om een directe relatie met consumenten aan te gaan, waar die nu door distribiteurs als tussenschakel geschiedt. Ook in nieuwe omgevingen als digitale televisie en internet-uitzendingen trachten kabel-, satelliet-, IPTV en digitale ethertelevisie-aanbieders een tussenschakel daarin te blijven vormen.Ondanks dat ziet Van Niekerk mogelijkheden, maar dan dienen de (commerciƫle) omroepen daar wel naar te handelen. De positie van met name internetcontent voor omroepen levert tot nu toe geen toppositie op. Volgens STIR hebben met name aanbieders als MSN, Marktplaats, Ilse Media en de Telegraaf leidende posities. Van de commerciele omroepen komt alleen RTL Nederland voor op de lijst van de commerciele omroepen. De publieke landelijke omroep heeft met haar activiteiten wel een redelijk groter bereik
Van Niekerk verwacht dat reclametelevisie gestaag blijft doorgroeien en heeft een winstverwachting afgegeven van 3,5 %, oftewel 825 miljoen euro aan omzet is realistisch. De cijfers van SPOT hebben betrekking op de televisiereclame-omzet bij Nederland 1, 2 en 3 (Stichting Ether Reclame), RTL 4, RTL 5 alsmede RTL 7 (RTL Nederland Sales BV), Net 5, SBS 6, Veronica TV (SBS Broadcasting BV), Tien (Talpa TV BV), MTV, TMF, Nickelodeon/The Box (MTV Networks BV), Jetix (Jetix Channels BV), Discovery Channel, Animal Planet (Discovery Networks Benelux), National Geographic Channel, AT 5, RNN 7 en Omroep Reclame Nederland (de publieke regionale zenders verenigd in de Stichting Regionale Omroep Organisatie en Samenwerking)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *