X-MO en Out.TV: premiumhomozenders vanaf 1 augustus

Onder de namen X-MO en Out.TV begint initiatiefnemer Marc Putman met twee premium tv-zenders gericht op de homogemeenschap. Putman die jarenlang werkzaam is geweest in de kabelsector (en nog steeds werkzaam is voor Casema), zegt samen met onbekende ‘partners’ en investeerders zich primair te richten op de 250.000 homohuishoudens in Nederland.

X-MO

X-MO, dat staat voor Xclusive Men Only, zal het eerste Nederlandse homo-erotische kanaal worden dat op 1 augustus via KPN/Mine beschikbaar zal komen. In het najaar zal het kanaal via UPC Digital en CAIW aan worden geboden. Met de Zesko-kabelaars (@Home, Multikabel en @Home) hoopt het kanaal nog tot overeenstemming te komen. Volgens Putman wordt op het homopornokanaal wel ‘enige standaard’ gehanteerd, waarbij ook films met ‘iets meer verhaal en duurdere produkties’ worden vertoond.

Het kanaal zal 9,95 euro per maand kosten als onderdeel van een ‘Gay pakket’ (bovenop het standaardabonnement van de digitale pakketten). Het Gaypakket zal daarbij bestaan uit X-MO, de te lanceren zender Out.TV, een abonnement op het blad Winq alsmede een homo-datingwebsite. Inmiddels heeft het Commissariaat voor de Media een uitzendlicentie voor betaaltelevisie afgegeven aan zowel X-MO als Out.TV.

Out.TV

Out.TV zal het algemene kanaal worden dat Marc Putman dit najaar hoopt te starten. Het zal als lifestyle-homozender worden gepositioneerd. De naam is afkomstig van het Canadese Out.TV waarmee Putman een licentie-overeenkomst heeft en waar de meeste programma’s – die voor Europa beschikbaar zijn – van zullen worden afgenomen. Out.TV is in Canada sinds medio vorig jaar in handen van de Canadese film- en televisieproducent Shavick Entertainment. Out.TV was de eerste homozender ter wereld in 2001 toen het startte onder de naam PrideVision. Inmiddels zijn er ook homozenders in o.a. de Verenigde Staten, Frankrijk en ItaliĆ« . Out.TV staat volgens het nieuwe kanaal voor ‘Out of Mind’, ‘Outrageous’ en ‘Outstanding’. Volgens Putman zal Out.TV ‘andersoortige televisie’ moeten worden; het kanaal zal overigens pas van start gaan met een distributiegraad van 60 % van Nederland. Een overeenkomst met Zesko-kabelaars is dan ook onontbeerlijk voor het te lanceren premiumkanaal. De zender wil Nederlandse content geleidelijk willen opbouwen. De Gaykrant zal een nieuwsprogramma maken, er zal een datingprogramma komen en het blad Winq zal eveneens een programma met de zender maken. Ook zal een talkshow worden geprogrammeerd. De Canadese programmering die zal worden uitgezonden bestaat verder uit mode, muziek, lifestyle, reizen, arthouse. Ook wil de zender de Amerikaanse versie van Queer as Folk uitzenden.

De Canadese versie heeft een grillig bestaan gekend en is diverse keren verkocht. Opvallend is dat 30 % van het abonneebestand van het Canadese Out.TV heterovrouwen zijn. Ook het Nederlandse Out.TV verwacht dat een deel van het abonneebestand zal bestaan uit ‘geinteresseerde’ niet-homo’s. Volgens initiatiefnemer Putman is de kans dat zijn zender slaagt groter, omdat er inmiddels in Nederland een behoorlijk aantal digitale kabelhuishoudens is, er in de optiek van de initiatiefnemer uit marktbehoefte-onderzoek blijkt dat men bereidheid heeft om te betalen voor zenders en ook duale inkomstenbronnen voor deze zender (adverteerders en abonnementen) aan ten grondslag liggen. De initiatiefnemers hebben ook de mogelijkheid om het kanaal verder in Europa uit te zenden. In Vlaanderen kijken Out.TV en X-MO naar mogelijkheden om de zenders via o.a. Telenet en Belgacom TV aan te bieden. Vlaanderen kent volgens Putman circa 100.000 homohuishoudens. De zender Out.TV heeft overigens inmiddels haar website http://www.out.tv gelanceerd.

2 thoughts on “X-MO en Out.TV: premiumhomozenders vanaf 1 augustus”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *