ProSiebenSat.1 Media/SBS: focus op een meer betrokken Veronica; geen ééndimensionale programma’s meer

SBS Broadcasting BV, dochter van ProSiebenSat.1 Media AG richt zich de komende tijd op een meer betrokken Veronica. De tv-zender die sinds 20 september 2003 onderdeel is van SBS, wil meer betrokkenheid en meer bewust door het leven gaan. Het bedrijf maakte tijdens een voorjaarspresentatie bekend dit te doen met programma’s als Burgerinitiatief en Waar is de Mol?

Volgens programmaleider Alphons Martens en algemeen directeur Eric vna Stade, blijft Veronica een jonge en stoere programmering houden, maar heeft de zender afscheid van extremere en ééndimensionale programma’s als “De Lekkerste” en “Undercover Lover”. Ook het laatste restje erotiek (Sexcetera van Playboy TV)  verdwijnt van de zender, al blijven de nachtelijke erotische reclames vooralsnog wel. “We kijken ook nog of ‘s nachts herhalingen kunnen renderen in plaats van de huidige erotische reclames,” aldus Martens. Volgens de programmaleider is deze koers een gevolg van het volwassen zijn geworden van Veronica TV en zeer zeker niet een gevolg van de politieke situatie van de combinatie CDA en ChristenUnie in de regering.

Met name het programma Burgeriniatief is een nieuw fenomeen voor de Nederlandse televisie waarin Frans Frederiks (Lange Frans) zal proberen een jong denkende doelgroep aan te spreken om in de samenleving levende kwesties die niet besproken worden in het parlement tot onderwerp te maken. Daarbij zal Veronica middels vijf afleveringen trachten daadwerkelijk met 40.000 handtekeningen een of meer burgeriniatieven tot stand te brengen. Onderwerpen zullen vooral van burgers af moeten komen, waarbij extreme onderwerpen overigens door een redactie zullen worden uitgesloten en de zender zelf ook met enkele onderwerpen zal komen. Het programma wil politici actief betrekken bij het programma. De zanger/presentator heeft toevalligerwijs ook de politiek kritische single “Kamervragen” uitgebracht, maar staat volgens de zanger van het programma. Johnny de Mol trekt op een luchtige wijze met bekende Nederlanders die iets met het Afrikaanse continent hebben, daarnaartoe in het programma Waar is de Mol? Verder programmeert Veronica een aantal nieuwe series alsmede veel films.

Voor SBS 6 zet het bedrijf vooral op talentenjachten: De Nieuwe Uri Geller, Dancing Queen en Go Talent!  Net 5 profileert zich met nieuwe programma’s als Dirty Sexy Money, Verre liefdes alsmede een volgens het bedrijf beter gepositioneerde Tussen de Oren. Daarnaast gaan de SBS-zenders door met ‘bekende’ produkties waaronder Peter R de Vries misdaadverslaggever, Julia’s Tango en Undercover in Nederland. Het bedrijf is trots op de prestatie van meer dan 7 miljoen kijkers naar De Vries’ onthullingen over Joran van der Sloot. In de commerciele doelgroep 20-49 behaalden SBS 6, Net 5 en Veronica een marktaandeel van 26,3 % over 2007. Eric van Stade vindt dit een uitermate goede prestatie. Ondanks dat Van Stade niet kon ingaan op de financiele resultaten, moest deze glimlachen op de vraag. Voor 2008 ziet Van Stade het lastiger in door evenementen als het EK Voetbal en de Olympische Spelen, toch verwacht de algemeen directeur dit jaar een net zo hoge prestatie voor zijn zenders, wat volgens hem neerkomt op groei. ProSiebenSat.1 Media AG maakt begin maart haar jaarresultaten 2007 bekend.

One thought on “ProSiebenSat.1 Media/SBS: focus op een meer betrokken Veronica; geen ééndimensionale programma’s meer”

Leave a Reply to Legolas Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *