Gefuseerd kabelbedrijf Zesko vanaf morgen Ziggo

Morgen, 16 mei, verdwijnen Casema, @Home en Multikabel uit de markt om plaats te maken voor Ziggo. Ziggo is resultaat van de overname van de drie kabelbedrijven door de private equity bedrijven Cinven en Warburg Pincus die de drie kabelaars afgelopen jaar fuseerden in Zesko Holding BV.

Casema is de oudste van de drie namen en bestaat sinds 6 januari 1970 en is opgericht als Centrale Antenne Systemen Exploitatie Maatschappij. Tot 1997 was deze onderdeel van KPN waarna deze via France Telecom in handen kwam van private equitypartijen; @Home kwam in 2006 voort uit Essent Kabelcom, dat op haar beurt een samenvoeging is geweest in 1999 toen Palet Kabelcom (PNEM/MEGA Limburg) (in zuid-Nederland) en CasTel (van EDON in Noord-Nederland) fuseerden die allen voortkomen uit meer lokale/regionale kabelnetten die in overheidshanden waren. Ook Essent Kabelcom/@Home was (via Essent NV) in overheidshanden tot 1 februari 2007. Multikabel was tot 2000 voornamelijk in overheidshanden, toen het aan Primacom werd doorverkocht die het in 2005 aan Warburg Pincus overdeed die het op haar beurt inbracht in de kabelfusie die tot Ziggo heeft geleid.

Bedrijf met miljardenschuld?

Ziggo gaat van start met een miljardenschuld van 5,36 miljard euro op 6 miljard euro balanstotaal, waarvan 1,533 miljard uitstaat bij de eigen aandeelhouders. Volgens algemeen directeur Bernard Dijkhuizen is een dergelijke schuldenlast normaal bij private equity. Dijkhuizen erkent dat zijn bedrijf in de huidige situatie niet verkoopbaar is, maar stelt dat op termijn Cinven en Warburg Pincus het bedrijf zullen verkopen waarbij deze er winst uit halen. De EBITDA (meer dan 50 %) is volgens Dijkhuizen ook heel normaal in de Nederlandse en internationale kabelmarkt. Volgens Dijkhuizen is het niet zo dat alle bedrijfsvoering van Zesko Holding BV, cq. Ziggo in het teken staat van de aflossing van de miljardenschuld, maar is het wel zo dat dit ‘een keer’ zal moeten geschieden. Dijkhuizen stelt dat de produkten en de klanten centraal en dat met de omzetten en na de resultaten de aflossingen geschieden.

Het bedrijf stelt dat het op lange termijn denkbaar is dat er één nationale kabelexploitant komt oftewel een fusie tussen UPC en Ziggo. Toch benadrukt Ziggo-topman Bernard Dijkhuizen dat dat nu niet aan de orde is, het bedrijf daar niet mee bezig is en geen onderdeel is van de (huidige) bedrijfsdoelstelling.

Ziggo: ‘klantgericht’

Ziggo wil zichzelf als klantgericht presenteren. Klantenservice is volledig in eigen beheer egnomen en het bedrijf wil komen met klantpanels bestaande uit 10.000 tot 15.000 klanten. Daarmee wil het bedrijf input van de klanten genereren ten behoeve van de produkten. Die produkten zijn per morgen omgevormd in de terminologie ‘Z1’. Het (analoge en digitale) standaardpakket heet bij Ziggo vanaf morgen “Televisie Z1”; het digitale pluspakket heet vanaf morgen ‘Televisie Z2’. De internetprodukten heten voortaan Internet Z1, Z2 of Z3, afhankelijk van de snelheden. Volgens operationeel directeur Marcel Nijhoff is het hiermee de bedoeling het produktportfolio zo eenvoudig mogelijk te houden. Toch bestaan er (met name bij het televisieprodukt) tal van varianten (bijv. keuzepakketten, Film1/Sport1, HDTV, losse premiumzenders).

De omvorming van @Home, Casema en Multikabel kost volgens het bedrijf 6 tot 12 miljoen euro. Onderdeel daarvan zijn massale reclamecampagnes via nagenoeg alle media. Daarnaast gaat Ziggo de komende anderhalf jaar in haar werkgebied met een ‘ZiggoServiceTeam’ de binnenhuisinstallaties kosteloos nakijken. Mogelijke verbeteringen en materiaal worden dan wel in rekening gebracht.

Analoge kabeltelevisie: 30 kanalen per 1 januari 2009

Het analoge kabeltelevisie-produkt zal per 1 januari 2009 voortaan bestaan uit 30 analoge tv-kanalen. Het standaardpakket zal hiertoe in de verschillende gebieden worden teruggebracht. Het zogeheten ‘etalagekanaal’ wordt daartoe samengevoegd met het mozaikkanaal (servicekanaal). Welke kanalen vervolgens geschrapt zullen worden per regio is nog onduidelijk. In de praktijk betekent het afhankelijk van de woonplaats dat 3 tot 6 analoge kanalen analoog zullen verdwijnen. Het idee van de kabelaar is om digitale kabeltelevisie meer te promoten en die kanalen die verdwijnen daarop een plek te blijven bieden. Eerder verdween BBC World News al analoog bij het Casema-smaldeel en ARTE zal per september bij het Casema-smaldeel evenzo digitaliseren. Bij het digitale standaardpakket zal gelden dat de digitale basisbijdrage wordt ingevoerd (15 euro per jaar voor de eerste smartcard indien geen Internet en/of telefonie van Ziggo wordt afgenomen). Het aantal analoge kabelklanten bedraat 3,276 miljoen; dit is ten opzichte van eind vorig jaar stabiel (1000 aboneees minder). Daarmee heeft Ziggo 82,1 % van de huishoudens in haar gebied als abonnee (eind december was dit percentage 82,75 % vermoedelijk komt de daling door nieuwbouw zonder kabelabonnementen).

Digitale kabeltelevisie bij Ziggo

Het aantal digitale kabelkijkers bij Ziggo is sterk gegroeid het afgelopen kwartaal. Het bedrijf rapporteerde 908.000 digitale kabelhuishoudens op 31 maart jl. In drie maanden zijn dit 74.000 nieuwe digitale kabelhuishoudens. Het bedrijf verwacht komende ‘sportzomer’ eveneens een sterke groei dankzij het EK Voetbal en de Olympische Spelen die beiden in Hoge Definitie zullen worden aangeboden.

De introductie van de ook al in 2007 aangekondigde dienst video-on-demand met HDTV zal volgens het bedrijf voor het einde van de zomer (eind september) worden geintroduceerd. Daarbij zullen ook naar verwachting multimediale diensten worden geintroduceerd.

Mobiele televisie?

Ziggo zegt ook te kijken naar andere markten, waaronder mobiele telefonie en mobiele televisie. Met name Wi-Max heeft de interesse van het bedrijf, maar de internationale standaardisering alsmede de verdeelvoorwaarden maken dat het bedrijf zich nog aan het orienteren is. Over de aankomende verdeling van DAB-frequenties waarmee mobiele televisie kan worden geexploiteerd (via DMB bijv.) stelt het bedrijf de opties te bestuderen, maar ook hier hangt het af van de ontwikkelingen en de voorwaarden van verdeling.

3 thoughts on “Gefuseerd kabelbedrijf Zesko vanaf morgen Ziggo”

  1. Blijkbaar hoort continue levering van telefoonverbinding en internet- verbinding niet tot de prioriteiten van Ziggo, want sinds 16 mei is er regelmatig geen signaal of verbinding. Op klachten en storingsmeldingen wordt niet meer gereageerd. Ik vrees dat ik om moet zien naar een ouderwets werkend communicatiebedrijf.
    Veel succes met het fusieproces

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *