MTV Networks Duitstalig Europa, Benelux en Scandinavie onder één leider: Dan Ligtvoet

De operaties van MTV Networks in Nederland, Vlaanderen, Franstalig België, Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen, Duitsland, Oostenrijk en Duitstalig Zwitserland zijn sinds afgelopen week onder de leiding gekomen van Dan Ligtvoet. Ligtvoet was al algemeen directeur (‘executive vice president/managing director’) van MTV Networks in de Benelux sinds 2002 en sinds begin 2007 ook voor Scandinavië. Met de benoeming is MTV Networks Central opgegaan in MTV Networks North.

Het lijkt er op dat MTV Networks International, de bedrijfsunit van Viacom waar Ligtvoet direct aan rapporteert, terug is gegaan naar het benaderen van Europa in grotere regio’s in plaats van op lokaal niveau de verantwoordelijkheid leggen. In Duitsland nam vorige week Catherine Mühlemann voor de buitenwereld verassenderwijs ontslag als algemeen directeur van MTV Networks Central. MTV Networks heeft in Duitsland naast MTV, Comedy Central en Nick ook het merk Viva actief. Daarnaast beweegt MTV Networks zich in Duitsland ook met specifieke betaaltelevisiezenders als MTV Entertainment en Nick Premium in de betaaltelevisiemarkt. Toen MTV Networks in 2004 de toenmalig concurrent Viva overnam, ging dat gepaard met enige scepsis voor de in de optiek van de Duitse opinie ‘Amerikanen’ die de muziektelevisiemarkt gingen domineren. Inmiddels heeft MTV Networks in Duitsland te maken gekregen met nieuwe concurrentie.

Overigens heeft MTV Networks vanuit Nederland ervaring met het plaatsen van een leidinggevende in Berlijn. Dorine Baas – die daarvoor in Nederland voor MTV het toenmalige The Box zonder succes hervormde, werd in oktober 2005 benoemd tot zenderchef van Nick in Duitsland maar stapte nog geen jaar later over naar SonyBMG. Baas zei over MTV Networks in Berlijn en verschillen van cultuur in een interview met Intermediair: “M’n collega’s vonden me een beetje eng. Ik werd geloof ik gezien als die gekke Holländerin, die alles anders wilde doen.” Baas omschreef de Duitse vestiging van MTV Networks als ‘staatsbedrijf’ waar ‘over elke beslissing men het liefst drie maanden wilde nadenken’.

Dan Ligtvoet zei onlangs in een interview met Erwin Blom dat de tendens om zaken per land apart te doen is teruggedraaid en dat nu juist bekeken wordt hoe zaken meer samen kunnen doen, die blijkt te werken voor iederen. “We gaan nu weer een beetje terug,” zo zei Ligtvoet als het gaat om hoe zaken weer gezamenlijk te doen. Volgens woordvoerster Stéphanie Dekker van MTV Networks in Nederland betekent dit niet per se dat inhoudelijk de zaken worden samengevoegd, maar gaat het vooral om meer facilitaire zaken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *