SBS Broadcasting investeert in nieuwe produkties en maatschappelijke programma’s

SBS Broadcasting (Net 5, SBS 6 en Veronica TV) investeert dit voorjaar in een aantal nieuwe producties en maatschappelijke geëgangeerde programma’s. Dit bleek uit de afgelopen dinsdag georganiseerde voorjaarspresentatie. Naast een nieuw seizoen S1ngle, heeft Net 5 een nieuwe dramaserie ingepland onder de naam “Verborgen Gebreken” over een makelaarskantoor. Op SBS 6 zal een nieuwe dramaserie “De Hoofdprijs” over een nieuwe miljonair worden geprogrammeerd. Veronica die al enige tijd geleden haar ‘sexy’ imago heeft afgeschud, wil met drie nieuwe Nederlandse programma’s het maatschappelijk en betrokken imago van de zender benadrukken. Johnny de Mol wil in “Down met Johnny” een (ander) beeld geven over verstandelijk gehandicapten, Lauren Verster volgt de wereld achter de (nieuws)fotografie in de wereld en Javier Guzman zal onder de naam ‘Comedy Explosion’ een aantal cabaretiers een plek op de commerciële zender geven.

Volgens Eric van Stade, algemeen directeur van SBS Broadcasting is duidelijk dat in tijden van economische crisis, mensen behoefte hebben aan afleiding en positivisme. Toch heeft SBS Broadcasting – een dochter van ProSiebenSat.1 Media, ook last van de financieel-economische crisis die ook de televisiesector raakt. Van Stade zegt desgevraagd dat dit met name in het vierde kwartaal van vorig jaar haar beslag kreeg. De totale televisiemarkt heeft volgens de SBS-directeur in het vierde kwartaal een daling van 15 % moeten verwerken vergeleken met het vierde kwartaal 2007. “Adverteerders zijn voorzichtiger. Print is nu echt aan de beurt, maar in de televisiesector is het ook te merken,” aldus Van Stade. Concrete getallen kan Van Stade niet noemen gezien de beursgenoteerdheid van moeder ProSiebenSat.1 Media. Volgens de SBS-directeur was 2008 financieel een goed jaar voor de zendergroep, maar geen recordjaar. De SBS-directeur hoopt dit jaar uit te komen op eenzelfde niveau, maar zegt voorzichtig te hebben geprognotiseerd door de onzekere economie.Van Stade zegt dat zijn zendergroep juist nu ook durft te investeren met drama en bewust niet daar nu terughoudend in is. Met het huidige schema hoopt de SBS-directeur met haar drie zenders een hoger marktaandeel in de doelgroep 20-49 te kunnen halen in de periode januari-juni vergeleken met vorig jaar. De filosofie van de zendergroep is het karakter van de zenders consistent te benadrukken (SBS 6: voor de ‘gewone Nederlander’, Net 5 voor de vrouw, Veronica ‘jong, eerlijk en betrokken’).

SBS Broadcasting wil in april starten met een begin vorig jaar aangekondigde video-on-demand dienst. Oorspronkelijk zou de dienst eind vorig jaar starten. De dienst zal in navolging van het zusterbedrijf MaxDome in Duitsland zowel via de televisie als via internet actief moeten worden. Daartoe hoopt SBS Broadcasting overeenkomsten te kunnen sluiten met kabelaars als Ziggo en UPC. Tot nu toe zijn geen overeenkomsten gesloten en geven beide kabelaars de voorkeur aan hun eigen VOD-diensten (UPC on Demand, Ziggo On Demand/TVTheek/Cinema1). Concurrent RTL Nederland is op internet actief met RTL Video. Wel heeft SBS een overeenkomst met Ziggo gesloten over het aanbieden van een programma gemist-dienst. De bedoeling is dat de Nederlandse variant van MaxDome films en series zal bieden, waarbij in sommige gevallen televisie-afleveringen van series eerder op aanvraag tegen betaling beschikbaar zijn dan op televisie. Een naam voor de dienst is nog onbekend; het zal geen MaxDome worden volgens Eric van Stade.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *