COLUMN – Financieel-economische crisis in de media-industrie? Hoezo? Niet op het Nationaal Omroep Congres

COLUMN – Over de grenzen…..Oftewel ‘crossing borders’ was het thema van het ‘nationale omroep congres’ dat gisteren door Informa’s Broadcast Press Hilversum georganiseerd is.

Het congres leek een groot sprookje. De sprekers waanden zich in de mooie wolken van bekende verhalen over crossmultimedialiteit. Hoogstens een nieuwe benadering van het beoordelen van gebruikers-statistieken en steeds meer gericht adverteren in interactieve omgevingen, afkomstig uit de internetwereld, kan als een van de weinige verfrissende momenten worden beschouwd van het congres.

Dat de wereld sinds ruim een jaar er heel anders uitziet, was geen onderdeel van het programma. Twintig jaar lang groeide de Nederlandse televisie- en radiomarkt. Soms als kool. Er waren tijden dat geld niet op kon! Niets was te gek. Daar is toch echt een einde aan gekomen de afgelopen periode! Het gaat altijd fantastisch, of op z’n minst ‘gezien de omstandigheden goed!’ is echter bij veel bedrijven nog steeds het credo.

De werkelijkheid is een stuk weerbarstiger. Het grootste commerciele televisiebedrijf van Nederland haalt de helft van haar dalende operationele resultaat uit (de eveneens dalende prestaties van) haar radiostation (!); niet alleen zij, maar ook het grootste Nederlandse produktiebedrijf is bezig met personeelsreductie, koude saneringen vinden plaats; jaarcontracten worden niet verlengd; freelancers krijgen minder werk, en kleine en grotere bedrijven hebben het niet makkelijk in de mediasector. En dat terwijl de voorspellingen voor de komende periode in de mediasector nog niet echt rooskleurig genoemd kunnen worden.

Het was deels in de wandelgangen enigszins het gesprek van de dag, maar de organisatoren hadden eerder oog voor de zoveelste presentatie van Wakker Nederland (WNL), een eindeloze reeks aan beelden van grappig bedoelde crossmediale programma’s en een op zich grappig sprekende vooramlig Endemol-kopstuk uit het Verenigd Koninkrijk. De minister van OCW, Ronald Plasterk vertoonde zich dit keer niet met of zonder hoed, hij bedankte voor de ‘eer’ om op video iets te mogen melden; ook Eric van Stade van SBS Broadcasting BV  (de tweede commerciële televisiegroep van Nederland) deed dit; Niels Baas (MTV Networks), Henk Hagoort (NPO), Jochem de Jong (Discovery Networks Benelux) en Bert Habets (RTL Nederland Holding) die trachten op video nog stelling te nemen in ultrakorte filmpjes kregen verder geen ruimte.

Het is tijd voor een symposium waarbij  het thema ‘De media in crisis! Hoe verder?’. Een mix van financieel directeuren, algemeen directeuren (van diverse disciplines), bankanalisten, commercieel directeuren, adverteerders en distributievertegenwoordigers, zouden in een symposium de discussie moeten aangaan wat er aan de hand is, hoe dit komt, maar vooral hoe de mediasector daarmee moet omgaan. Innovatie komt tot stilstand, zeker in de commerciële mediasector, nieuw Nederlands produkt is/wordt teruggebracht op televisie en de publieke omroepsector krijgt in 2011 de nodige nieuwe problemen. Wat zijn oplossingen en hoe zou de mediasector daarmee om moeten gaan. Doodzwijgen is geen optie!

Een zichzelf ‘nationaal omroep congres’ noemend platform dat totaal voorbij gaat aan deze werkelijkheid, is dan uiteindelijk vooral verworden tot een wel heel dure ‘ontmoet en groet’ plek.

PS> Toeval of niet, de aan het Omroepcongres gelieerde Broadcast Magazine, kondigde daags na dit congres vandaag aan te worden overgenomen door FC Klap…..

Dit commentaar is een column met een mening en aldus geen journalistiek artikel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *