All posts by David

Sport1.2 bij Canal Digitaal

Sport1.2 zal morgen bij Canal Digitaal beschikbaar komen. Dit heeft Canal Digitaal bevestigd tegenover DutchMedia. ChelloMedia (eigenaar van Sport1) zegt desgevraagd dat Canal Digitaal met een persbericht zal komen. Het kanaal dat op 29 augustus 2008 gelanceerd werd, was tot nu toe niet op satelliet beschikbaar. Sport1.2 zal op de Astra 23,5 Oost beschikbaar komen, in feite in kanaaldeling met Eredivisie Live 2. Als er Eredvisie Voetbal-uitzendingen zijn op het tweede kanaal, zal Sport1.2 niet te zien zijn. Sport1.2 is als volwaardig kanaal gepositioneerd, naast het hoofdkanaal Sport1. Sport1 beschikt over de rechten van rechtstreeks wedstrijden uit de hoogste betaalde voetbalcompetities uit Engeland (Premier League), Duitsland (Bundesliga), Italië (Serie A) en Spanje (Primera Division) die afwisselend op Sport1 en Sport1.2 worden uitgezonden. Sport1 Extra met nog meer sportvensters zal niet op satelliet beschikbaar komen. Sport1 is bij Canal Digitaal onderdeel van het entertainmentpakket alsmede het Film1/Sport1-pakket.

Ziggo stelt plan voor terug naar 30 analoge zenders mogelijk uit

Ziggo zal het plan om in haar hele verzorgingsgebied terug te gaan naar 30 analoge tv-zenders waarschijnlijk uitstellen. Het plan dat al in mei 2007 door de directie werd bekend gemaakt, zou in februari en maart haar beslag krijgen. Woordvoerder Gradus Vos stelt hierover dat het kabelbedrijf tegelijkertijd met een aantrekkelijke actie voor digitale kabelontvangst wil komen. Helaas zijn er onvoldoende digitale kabelontvangers beschikbaar. Het bedrijf is hierover in overleg gegaan met leveranciers en hoopt over circa twee maanden dat er wel voldoende ontvangers beschikbaar zijn, waardoor de afschakeling alsnog kan plaats vinden. De details van de afschakeling worden dan bekend: oftewel welke zenders wanneer waar analoog zullen worden geschrapt ter bevordering van de digitalisering van het tv-aanbod. Een harde datum durft het kabelbedrijf niet opnieuw te noemen, maar is aldus afhankelijk van de beschikbaarheid van de digitale kabelontvangers.

KPN maakt jaarcijfers bekend: 775.000 televisieklanten

Koninklijke KPN NV heeft haar jaarcijfers 2008 bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat het telecombedrijf in totaal 775.000 televisieklanten had op 31 december jl. Dit waren er één jaar eerder nog 497.000. In het vierde kwartaal haalde KPN netto 75.000 nieuwe televisieklanten binnen. Van deze klanten waren 65.000 nieuwe Digitenne van KPN-klanten. In totaal heeft Digitenne van KPN nu 735.000 klanten; KPN Interactieve TV, het KPN IPTV-produkt heeft 40.000 klanten, 10.000 meer dan een kwartaal eerder. KPN stelt nu als operator groter te zijn dan satellietoperator Canal Digitaal. KPN is vooral actief als prijsvechter ten opzichte van kabel en satelliet met Digitenne van KPN; hierdoor daalt het marktaandeel van de kabel – die overigens desondanks een aanmerkelijke marktmacht behoudt  blijft – langzaam maar gestaag. KPN verwacht einde van dit jaar, begin 2010 de miljoenste televisieklant te kunnen verwelkomen. Onlangs lekte via OPTA uit dat in het derde kwartaal het produkt Digitenne van KPN met destijds 670.000 klanten niet winstgevend was en in 2009 9,2 miljoen euro aan reclamegeld voor Digitenne van KPN te zullen besteden en nog eens 1 miljoen euro ten behoeve van KPN Interactieve TV.  KPN maakt normaal gesproken nooit financiële deelcijfers van haar televisiesegment bekend.

TROS krijgt 35.000 euro boete in verband met meewerken Van der Valk-cruisereis

De publieke omroepvereniging TROS heeft een boete van 35.000 euro opgelegd gekregen van het Commissariaat voor de Media in verband met een cruise-reis van “Alle fans aan dek” naar Mexico en Florida in november en december 2007. Volgens het Commissariaat voor de Media maakt de TROS zich schuldig aan het verbod om zich dienstbaar te maken aan winst door derden.

De media-toezichthouder is tot een onderzoek overgegaan nadat ze de TROS om opheldering had gevraagd naar aanleiding van een klacht. In optiek van de TROS heeft Van der Valk Vakanties een publieksreis georganiseerd, waarbij Van der Valk de beslisvoegdheid heeft voor het wel of niet doorgaan van de reis, waarbij de TROS ontkent dat deze via o.a. het eigen programmablad TROS Kompas bovenmatige aandacht heeft geschonken aan de publieksreis. Bovendien stelt de TROS dat Van der Valk Vakanties zich niet aan advertentie-afspraken zou hebben gehouden.

Volgens de media-toezichthouder is op 20 januari 2004 in een brief gesteld dat een publieksreis, een reis is die bedoeld is om publiek in staat te stellen bij een tv-uitzending aanwezig te kunnen zijn. “Als de aanwezigheid van publiek bij het te registreren concert al op andere wijze zeker is of door een derde zeker wordt gesteld,” is er volgens het Commissariaat geen sprake meer van. De media-toezichthouder stelt verder dat de TROS afhankelijk was van de verkoop van de cruise-reis door Van der Valk om opnames te kunnen maken, waarmee in feite de cruisereis het middelpunt van de activiteiten was, in plaats van een registratie van een tv-uitzending.  Daarbij merkt het Comissariaat ook op dat Van der Valk Vakanties een commercieel belang daarbij had. Het was in de uitleg van de toezichthouder geen publieksreis bedoeld om publiek naar een tv-uitzending te brengen. Volgens het Commissariaat voor de Media kan het niet zo zijn dat een publieke omroeporganisatie dat een commerciële derde onevenredig bevoordeeld wordt door de opdracht voor een publieksreis. Voor de overtreding staat een maximumboete van 80.000 euro. De TROS heeft omdat het een eerste overtreding in casu is, 35.000 euro aan boete gekregen.

Desgevraagd zegt de TROS bezwaar aan te tekenen tegen de uitspraak. Volgens woordvoerster Birgit Jansen is de TROS  “overgegaan van Ledenreizen (alleen voor TROS-leden) naar publieksreizen (voor iedereen toegankelijk). We hebben meermalen aan  het Commissariaat voor de Media naar de voorwaarden gevraagd waaraan we moesten voldoen. Hier hebben we nooit een reactie op gehad.” De TROS noemt het ‘vervelend’ dat ze ‘achteraf’ een boete krijgen opgelegd. Toch stelt het Commissariaat voor de Media in haar uitspraak dat duidelijk is dat het wettelijke dienstbaar maken aan commerciele bedrijven is overtreden.

Het was de commerciële zender TV Oranje die een klacht hierover bij het Commissariaat voor de Media indiende die uiteindelijk leidde tot de veroordeling. Gerard Ardesch stelt namens TV Oranje: “Een klacht van TV Oranje in 2007 bij het CvdM over oneerlijke concurrentie en marktverstoring door de TROS heeft er bijna anderhalf jaar na dato toe geleid dat de TROS (eindelijk) is veroordeeld tot een boete van 35.000 Euro. Hun reizen met (opnieuw) Van der Valk in februari 2009 en naar Barcelona (in mei) zijn identiek (zie www.televisiereizen.nl) en zullen naar wij verwachten opnieuw leiden tot een ingrijpen door het Commissariaat voor de Media en wederom nog hogere boetes. Wij zullen ons blijven verzetten tegen de groeiende oneerlijke concurrentie en marktverstoring door en vanuit het publieke bestel in ons land”, aldus Ardesch.  Overigens is TV Oranje zelf onder de naam RTV Oranje bezig om zelf ook een plek in het publieke bestel te verwerven.

Maximaal 5 smartcards per abonnee bij Ziggo uitgesteld

De invoering van maximaal 5 smartcards per digitale tv-abonnee bij ziggo is uitgesteld. Volgens woordvoerder Gradus Vos zijn er nog enkele technische zaken die nog moeten worden geïmplementeerd. Oorspronkelijk zou de grootste kabelaar en digitale tv-operator van Nederland al per februari (voor nieuwe klanten), resp. per maart (voor bestaande klanten) dit model introduceren. Dit is nu met 2 tot 3 maanden uitgesteld. De Ziggo-woordvoerder beklemtoont dat het hele plan gewoon doorgaat. Het risico van smartcard-deling (dus één duur abonnement met vijf smartcards onder ‘vrienden’ delen) is Ziggo bekend, maar als aanvaardbaar risico genomen.

Ziggo: Al Jazeera English en Sat.1 naar digitaal standaardpakket; maximaal 5 smartcards op pluspakketabonnement

Ziggo verplaatst per 2 februari aankomende de Arabische Engelstalige nieuwszender Al Jazeer English van het duurdere “Z2” pakket naar het digitale standaardpakket (Z1). Hierdoor krijgen 1 miljoen Nederlandse kabelhuishoudens direct de beschikking over deze zender. Ook de Duitse commerciële zender Sat.1 zal worden verplaatst van het duurdere ‘Z2’ pakket naar het digitale standaardpakket. Mogelijk doet Ziggo dit in verband met de naderende afschakeling van een aantal analoog uitgezonden zenders ten faveure van digitale uitzending; in het hele Ziggo-gebied gaat het analoge tv-aanbod immers terug naar 30 zenders. Sat.1 wordt in de hele provincie Limburg thans nog analoog uitgezonden. Overigens schrapt Ziggo naar verwachting per 2 februari de Arabische versie van Al Jazeera. Waarom dat gebeurt, is onduidelijk. Overigens is Ziggo ook in gesprek met de homo-zender OutTV voor opname in het pluspakket. Tot nu toe is de zender bij Ziggo alleen als losse zender beschikbaar. Volgens Ziggo-woordvoerder Gradus Vos ‘is nog niets definitief’, maar verwacht deze dat de opname van deze ‘lifestyle’ zender een potentieel veel groter publiek kan aanspreken dan ‘enkel de homofiele doelgroep’. Toch richt de zender zich primair op mannelijke homo’s. Bij CAIW is de zender inmiddels opgenomen in het brede ‘delight’ pakket. Zowel X-MO als Out TV zijn in handen van Marc Putman die tot vorig jaar als senior manager content, werkzaam was voor Ziggo. De homofiele pornozender X-MO blijft sowieso alleen als losse optie beschikbaar.

Ziggo maakt het bezitters van meerdere digitale kabelontvangers makkelijker de afgenomen abonnementen op meerdere televisie’s te kunnen zien. Tot nu toe was het alleen mogelijk het standaardpakket op een ‘tweede’ smartcard zonder meerkosten te activeren, anders diende opnieuw abonnementsgebeld betaald te worden voor de tweede kaart. Ziggo wil gebruikers van meerdere televisietoestellen tegemoet komen door op maximaal vijf smartcards het afgenomen abonnement te activeren. Overigens biedt dit ook de mogelijkheid om met buren of vrienden in hetzelfde gebied abonnemtenten te delen. Nieuwe abonnees kunnen vanaf begin februari van het aanbod gebruik maken, per maart zal dit voor bestaande abonnees gaan gelden.

Stichting Nederlandse Omroep Stichting een feit

De Stichting Nederlandse Omroep Stichting is formeel een feit. Het is de afspllitsing van de programmatische radio/televisie/teletekst-tak van de Nederlandse Omroep Stichting. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel is geformaliseerd met terugwerkende kracht tot 1 januari jl. De nieuwe stichting is een gevolg van de politieke wens van minister Plasterk om de concessiehouder van de landelijke publieke omroep alsmede de bestuurstaken daartoe te scheiden van de programmatische taken waarvoor ze in de huidige nog verantwoordelijkheden heeft.

De nieuwe Stichting Nederlandse Omroep Stichting (Stichting NOS) heeft als statutaire doelstelling het “in opdracht van de Nederlandse Omroep Stichting uitvoering geven aan het verzorgen van een programma en een teletekstprogramma voor de landelijke publieke omroep, alsmede het verrichten van de daarmee samenhangende activiteiten.” Alhoewel de Mediawet niet gewijzigd is en wettelijk gezien de Nederlandse Omroep Stichting (NOS) en de Stichting NOS in feite één ongedeelde organisatie behoren te zijn, heeft de Raad van Bestuur van de NOS besloten over te gaan alvast per dit kalenderjaar NOS-RTV te verzelfstandigen in Stichting NOS. De Nederlandse Omroep Stichting (NOS) zal naar verwachting haar naam formeel wijzigen per 1 januari 2010 in Stichting Nederlandse Publieke Omroep (Stichting NPO) indien het parlement accoord gaat met een eind vorig jaar ingediende mediawetswijziging. De Raad van Bestuur van de NOS loopt daarmee wel vooruit op parlementaire behandeling van een wet.

Tot die tijd blijven de Nederlandse Omroep Stichting en de Stichting Nederlandse Omroep Stichting naast elkaar bestaan. De verwachting dat pas in de zomer van 2011 het eerste volledige jaarverslag met bijbehorende data van de ‘gescheiden’ Stichting NOS en NOS zal verschijnen (over 2010) volgens de nieuwe wettelijke ‘geschieden’ NOS-kaders. Financiele gegevens van de programmatische NOS waren tot nu slechts sumier opgenomen in het jaarverslag van de NOS. De benaming NPO wordt overigens door de Nederlandse Omroep Stichting sinds 15 maart 2007 gebruikt. Stichting Nederlandse Omroep Stichting zal op haar beurt per 1 januari 2010 haar naam kunnen wijzigen in Nederlandse Omroep Stichting. Gerard Dielessen vormt volgens de Kamer van Koophandel de zelfstandig bevoegde bestuurder. Jan de Jong en Geert Hofman zijn daarbij onderdeel van de directie. Zoals in de nieuwe wet opgenomen vormen de drie leden van de NOS-Raad van Bestuur (Ruurd Bierman, Cees Vis en Henk Hagoort) de Raad van Toezicht van de nieuwe Stichting NOS. Met de oprichting van de Stichting NOS komt een einde aan bijna 40 jaar ‘ongedeelde’ NOS, die op 9 juni 1969 is opgericht als samenvoeging van de Stichting Nederlandse Radio Unie (10 februari 1947) en de Nederlandse Televisie Stichting (31 mei 1951).
Zie ook http://dutchmedia.nl/blog/?p=1387

OPTA notificeert marktanalysebesluit bij Europese Commissie voor de kabel

De Onafhankelijke Post en Telecommunicatieautoriteit (OPTA) heeft gister de nieuwe marktanalysebesluiten voor de kabel genotificeerd bij de Europese Commissie in Brussel. Ze zijn tegelijkertijd geopenbaard. Als de Europese Commissie geen verdere bezwaren daar tegen heeft, worden ze per 17 maart van kracht en vervangen daarmee de bestaande besluiten. Als de Europese Commissie ernstige twijfels heeft, begint een complexe produre en blijven de bestaande besluiten tot afronding van die procedure van kracht.

De besluiten hebben met name voor UPC en Ziggo het gevolg dat – naast het beschikbaar moeten stellen van kale kabelcapaciteit zoals nu al het geval is – ook wederverkoopverplichtingen worden opgelegd. Ten opzichte van de ontwerpbesluiten bevatten de notificatie-besluiten volgens OPTA ‘kleine’ wijzigingen, maar is de kern niet ‘wezenlijk’ anders. Ten opzichte van het conceptbesluit van 19 augustus is een aantal onderbouwingen en definities verduidelijkt. Zo is de term wholesale (wederverkoop) alleen van toepassing verklaard op de kabel. Ook is de noodzaak voor het hebben geregeld van auteursrechten voor het kunnen doen van een wederverkoopaanvraag op basis van de OPTA-plicht verzacht (ze ‘dienen te worden geregeld maar OPTA laat zich niet uit over de noodzaak om contracten te sluiten’, opdat ook andere regelingen getroffen kunnen worden). Mozaikkanalen en infokanalen zijn voortaan niet langer faciliteiten. Bij het niet krijgen van toestemming voor auteursrechten is de stelling ‘verzacht’ dat voorstellen tot filtering niet redelijk worden geacht. OPTA stelt dan ook in haar notificatiebesluit dat bij het ontbreken van auteursrechtelijke toestemming, het aan de civiele rechter is of er geen auteursrechtelijke     beletsels zijn om wederverkoop te verplichten daarvan. OPTA heeft opgenomen dat partijen daar afspraken over moeten maken, waarbij het aan de kabelexploitanten is hoe daar met ‘afnemers’ moet worden omgegaan. De zaak is met name voor buitenlandse publieke zenders als BBC One en BBC Two van belang die nieuwkomers in televisiedistributiemarkt tot nu toe geen toestemming geeft voor herdistributie van haar signalen.

VESTRA (Vereniging voor Satelliet Televisie en Radio Aanbieders) alsmede SPOT (Stichting Promotie Televisiereclame) en haar leden (Stichting Ether Reclame, RTL Nederland Holding BV, SBS Broadcasting BV, MTV Networks BV, NGC-UK Partnership, Discovery Communications Benelux BV, Jetix Europe Channels BV) hebben zich vrij positief uitgelaten over de OPTA-voornemens om de markt verder te ontwikkelen. Ook de mogelijke nieuwe kabelaanbieders YouCa BV (van Peter Jelgersma en Harry Kramer), Tele2 Netherlands Holding BV en Deutsche Telekom AG-dochter Online Breedband BV zijn positief over OPTA-conceptbesluiten. Met name Ziggo BV, UPC Nederland BV, CAIW Diensten BV en de kabelkoepelvereniging NLkabel verzetten zich tegen de OPTA-besluiten.

Met name Ziggo en UPC maken bezwaar tegen vele definities en uitgangspunten van OPTA, waarbij beide kabelaars hun eigen dominantie en marktpositie relativeren, resp. ontkennen, stellen dat ze behoorlijke concurrentie zouden hebben en daarmee in feite stellen geen aanmerkelijke marktmachtspeler te zijn. UPC stelt daarbij dat OPTA zelfs aan ‘overregulering’ doet. Ook het belang van analoge televisie wordt door de kabelaars afgezwakt en Ziggo stelt dat haar tarieven – ondanks dat dat feitelijk aantoonbaar niet zo is – tot de laagste in Europa behoren. OPTA wees Ziggo in reactie erop dat Ziggo’s tarieven tot de hoogste van Nederland behoren en zonder nader onderzoek naar verschillen in internationale vergelijkingen geen conclusies kunnen worden getrokken. Verder proberen kabelaars door een verwijzing naar grotere kabeldigitalisering en de aanwezigheid van concurrerende een poging tevergeefs aan te tonen dat wederverkoopverplichtingen niet opportuun zouden zijn.
De besluiten zijn te vinden op

Ziggo BV-notificatiebesluit

UPC Nederland BV-notificatiebesluit

CAIW Diensten BV-notificatiebesluit

Delta Kabelcomfort Netten BV-notificatiebesluit

Misverstand over erotische zender KPN Mobiel TV: IceMobile eigenaar

IceMobile BV is eigenaar van de erotische zender die KPN via haar DVB-H produkt KPN Mobiel TV aanbiedt. De zender was bij het Commissariaat voor de Media onder een andere naam in 2007 aangemeld, namelijk “VPTV”.

Eerder deze week berichtte DutchMedia over het mogelijk illegaal uitzenden van een erotische zender door KPN. Dit bleek een misverstand te zijn gebleken.

IceMobile BV had bij het Commissariaat voor de Media geen melding gemaakt van een naamswijziging toen de zender ging starten onder de naam Adult XXX. Inmiddels is dit alsnog gebeurd. Hierdoor ontstond een misverstand waardoor het leek alsof KPN een illegale erotische zender zou uitzenden. Dat is niet het geval. TV-zenders die hun naam wijzigen zijn volgens het Commissariaat voor de Media verplicht hiertoe een verzoek tot toestemming te vragen; IceMobile BV had dit abusievelijk nagelaten.

IceMobile BV levert weliswaar de techniek en is als licentiehouder van de erotische zender verantwoordelijk, maar is verder niet actief in de erotische industrie en heeft die ambitie ook niet. Het Duitse Inter Content KG levert wel de erotische films aan IceMobile BV, die het bij producenten van pornofilms inkoopt. IceMobile BV is een bedrijf dat vooral in de mobiele telecom-industrie actief is met het leveren van technologie als het gaat om marketing en advertentie-campagnes voor gerennomeerde merken. IceMobile BV is in handen van haar drie directie-leden.

Hoogste rechter bepaalt dat OPTA kabelverplichtingen kale kabelcapaciteit mag opleggen

De hoogste Nederlandse rechter die in naam van de koningin uitspraken doet, inzake een door UPC tegen de Onafhankelijke Post & Telecommunicatia Autoriteit (OPTA) aangespannen zaak, heeft OPTA gelijk gegeven. OPTA mag kabelaars met aanmerkelijke marktmacht verplichtingen opleggen om mogelijke concurrenten op de kabel toe te laten. In de optiek van UPC had toezichthouder OPTA haar besluiten moeten intrekken, toen ze herstelbesluiten nam. UPC kaartte de zaak aan bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB).

Dat CBB had OPTA eerder verplicht om met nadere motiveringen te komen inzake de marktanalysebesluiten die met name Ziggo en UPC raken. Het gaat daarbij om de herstelbesluiten van 21 december 2007. Nu het CBB het beroep op deze herstelbesluiten ongegrond heeft verklaard, zijn deze onverkort van kracht.

Volgens UPC voldoet OPTA nog steeds niet aan de motiveringseisen, omdat in haar optiek niet voldoende aannemelijk is dat er zich daadwerkelijk operatoren zouden melden die ‘kale kabelcapaciteit’ willen afnemen; YouCa (het initiatief van Peter Jelgersma en Harry Kramer) beschouwt UPC als wederverkoopdienst, waarbij geen vraag zou bestaan naar kale capaciteit. Het CBB stelde dat ‘niet uit te sluiten is’ dat YouCa met een voor OPTA aanvaardbaar plan komt die binnen de kale kabelcapaciteit valt. Ook andere door UPC opgeworpen argumenten zijn door het CBB als ongegrond verklaard. OPTA is bezig met een nieuw marktanalysebesluit die zeer spoedig in Brussel bij de Europese Commissie zal worden genotificeerd. De bedoeling is het nieuwe besluit op 17 maart 2009 uiterlijk in werking te laten treden. OPTA zegt desgevraagd blij te zijn dat de hoogste rechter haar besluiten in stand laat zijn. Ze zijn – zoals bekend – ook onderdeel van de nieuwe ontwerpbesluiten.