Category Archives: Buitenland

Luxemburgse RTL-Licenties inclusief RTL 4, RTL 5 en RTL 7 10 jaar verlengd

De uitzendlicenties van de Luxemburgse RTL-zenders zijn met 10 jaar verlengd tot 2020. Dit hebben RTL Group SA, eigenaar Bertelsmann AG en de Luxemburgse regering vandaag bekend gemaakt. Het betekent dat ook de op Nederland gerichte zenders RTL 4, RTL 5 en RTL 7 verzekerd zijn van hun uitzendlicenties tot 2020. Ook de op Franstalig België gerichtte zenders RTL-TVi, Club RTL en Plug TV alsmede de op Frankrijk gerichte RTL 9 (voor 35 % in handen van RTL Group SA) en de radiozenders RTL Radio die beste Hits Aller Zeiten alsmede RTL (France) kunnen zien dankzij deze overeenkomst hun uitzendingen tot aan 2020 verzekerd.

In ruil voor de uitzendlicenties en de frequenties in Luxemburg blijft RTL Group SA via dochter CLT-Ufa SA de televisie-uitzendingen in het Letzebuergs als publieke taakopdracht via RTL Télé Letzebuerg (alsmede Den 2. RTL) verzorgen. Deze uitzendingen worden overigens ook met reclame-inkomsten gefinancierd, waarbij deze uitzendlicentie overigens wel commercieel is.

Het hoofdkantoor van RTL GRoup SA alsmede dochters Broadcasting Center Europe en CLT-Ufa blijven in Luxemburg-Kirchberg gevestigd waar thans zo’n 600 mensen werken. Het oorspronkelijke contract tussen RTL Group SA en de Luxemburgse regering verliep in 2010. Jean Louis Schiltz verklaarde in een persverklaring dat RTL en Luxemburg ‘bij elkaar horen’.

RTL is in Luxemburg een zeer dominante speler met haar radio- en televisie-uitzendingen, waarbij deze alle etherfrequenties voor televisiedoeleinden in handen heeft, alsmede zeer dominant is in de radiosector dankzij RTL Radio Letzebuerg.

De Luxemburgse uitzendlicenties van o.a. de op Franstalig België en Nederland gerichte zenders liggen gevoelig. Dankzij deze constructie kunnen de RTL Group-zenders zich ontrekken aan het mediatoezicht in Nederland, resp. Franstalig België, aangezien Luxemburg niet of nauwelijks toezicht houdt op deze zenders. RTL claimt aan de andere kant wèl haar positie in allerlei (branche)organen in beide landen die juridisch verankerd zijn, zonder er zich iets van te hoeven aan trekken en laat zich niet onbetuigd zich uit te spreken over nationale wet- en regelgeving als het om bijvoorbeeld publieke zenders gaat. In Franstalig België tracht toezichthouder CSA RTL-TVi en Club RTL terug onder Franstalig Belgisch toezicht te verkrijgen nadat het bedrijf op 1 januari 2006 deze licenties niet verlengde. In Europees verband vindt overigens nog discussie plaats over hoe om te gaan met zenders die gebruik maken van het het ‘licentieshoppen’ om zo onder nationale regelgeving uit te komen. Luxemburg kent overigens ook een ‘echte’ publieke omroep die alleen met radio actief is onder de naam ‘Radio 100,7’.

Het Duitse Bertelsmann AG bezit 89,8 % van de aandelen RTL Group SA.

Neelie Kroes veroordeelt Berlusconi-regering alsmede o.a. Telecom Italia Media en Berlusconi-deelneming Mediaset

EU-Commissaris Neelie Kroes (VVD) van mededinging heeft Italië veroordeeld naar aanleiding van het bevoordelen van bepaalde marktpartijen door de Berlusconi-regering in 2004 en 2005. De Berlusconi-regering heeft in die jaren een methode gehanteerd waarbij het subsidie gaf aan de kopers van DVB-T MHP ontvangers waarmee multimediatoepassingen mogelijk waren. In totaal gaat het om 200 miljoen euro; kopers konden hierdoor op een bepaald moment voor maar liefst 19 euro DVB-T MHP aanschaffen, als ze kijk- en luistergeld betaalden. Sky Italia, de satellietoperator van Keith Rupert Murdoch’s News Corp. klaagde samen met andere benadeelden Italië aan bij de Europese Commissie omdat deze zich benadeeld voelde. Silvio Berlusconi’s Fininvest deelneming Mediaset kon dankzij de subsidie een markt opbouwen om pay-per-view activiteiten te starten en wist behendig daarmee met de voetbalrechten van de Serie A die Sky Italia tot dan toe in het bezit had, te concurreren met Sky dankzij de DVB-T MHP-boxen waarin ze een codering kon laten opnemen.

De Commissie oordeelde dat het op zich best mogelijk is om subsidie voor digitale ontvangers te geven, maar dat dit technologieneutraal moet gebeuren met een open ‘API’ (Aplicatie interface). Dat is in Italië niet gebeurd. De Berlusconi-regering heeft destijds de Europese Commissie niet ingelicht of gevraagd of haar handelwijzen toegestaan waren.

Het pikante van de kwestie is dat de Europese Commissie heeft besloten dat de uitzenders die het meeste geprofiteerd hebben van de staat-steun, deze moeten terugbetalen. De praktijk is dat Mediaset hierdoor in feite de grootste boete opgelegd krijgt. Italië krijgt twee maanden de tijd om noodzakelijke stappen te nemen. Sinds afgelopen voorjaar heeft Italië een andere regering (de centrumlinkse regering Prodi) die volstrekt andere ideeën op het mediavlak heeft dan de regering Berlusconi. Telecom Italia Media (met La 7/MTV Italia/Qoob) die eveneens pay-per-view activiteiten heeft ontplooid dankzij de subsidies zal eveneens gelden moeten terugbetalen evenals Fastweb. De subsidies die Italië gaf voor twee specifieke regio’s (Sardinië en Aosta) zijn overigens wel toegestaan, omdat deze techniek-onafhankelijk werden verstrekt ten behoeve van een toen geplande switch off van analoge ethertelevisie werden mogelijk gemaakt.

Berlusconi oppositieleider via zijn politieke partij Forza Italia en via Fininvest de hoofdaandeelhouder van Mediaset verklaarde in de Italiaanse media dat dit een regelrechte aanval is op Fininvest om Keith Rupert Murdoch te bevoordelen. Mediaset bracht haar visie middels een persbericht onder de aandacht door te stellen dat de subsidies niet zozeer ten behoeve van Mediaset ten voordele zijn gekomen, maar dat ze vooral ten voordele van consumenten bedoeld waren, en dat deze nooit ten economisch voordeel van Mediaset zouden hebben geleid. Ook wees Mediaset erop dat de Europese Commissie tot nu toe nooit bedrijven veroordeelde om afgegeven subsidies terug te betalen.

Mediaset die in de commerciële omroepmarkt – ondanks de vele Italiaanse zenders – de markt domineert en beheerst – verklaarde verder dat de veroordeling nu een voordeel betekent voor het satellietplatform (Sky Italia) die in een monopolieregime opereert, aldus Mediaset die de beslissing zal aanvechten. De huidige minister van Communicatie Gentiloni (Margherita) verklaarde in een reactie in de Italiaanse media dat de uitspraak aantoont dat Italië zich ten tijde van de vorige legislatuur ernstig heeft vergist en het noodzakelijk is het mediabestel te reorganiseren en zich op digitalisering voor te bereiden.

Het curieuze bij deze kwestie is dat een (Nederlandse) liberale (VVD) Eurocommissaris met deze actie de zichzelf als meest liberale Italiaanse politicus verklaarde Silvio Berlusconi om een concurrentiebelemmerend feit heeft veroordeeld.

UPDATE:
Berlusconi heeft tijdens de uitreiking van Italiaanse televisieprijzen (Telegatti) de plannen van de communicatieminister Gentiloni aangeduid als een ‘criminele plannen tegen een beursgenoteerd bedrijf’ dat is ontstaan uit ‘haat’ tegen de oppositieleider. Berlusconi dreigt er mee om met een massademonstratie te komen om de plannen van de Prodi-regering om de Italiaanse mediasector te hervormen te dwarsbomen.

RTL met nieuw pop & rockradiostation in België

RTL Group SA is via haar 50,2 % deelneming ‘Radio H’ gisteren gestart met een nieuw radiostation in Franstalig België met een pop & rock-format onder de naam ‘Mint’. Het radiostation is gestart nadat de Franstalige Belgische RTL-dochter besloot de radiostation Contact2 en het Brusselse station BXL FM niet langer voort te zetten en de frequenties voor Mint te zullen inzetten.

RTL heeft dankzij een samenvoeging van de Contact radiogroep (Contact Vlaanderen, Contact Franstalig Belgie, Contact+) en Bel RTL de meerderheidscontrole verkregen over haar radiodeelnemingen in België. Bel RTL en Radio Contact zijn in Franstalig Belgie de best beluisterde radiostations (resp. 21,13 % en 15,62 % marktaandeel). Het is opvallend dat RTL nota bene een pop & rock format – enigszins naar het voorbeeld van het Franse RTL2 – weet te lanceren in Franstalig België, terwijl het in Nederland er niet in slaagde een succesvolle radio-operatie (met bijv. Yorin FM) van de grond te krijgen in de loop de jaren. Inmiddels heeft Mint haar website geopend op http://www.mint.fm en is wel een stream beschikbaar via deze link.

MTV Arabiya: Arabische MTV op komst

Viacom-dochter MTV Networks International werkt aan de lancering van MTV Arabiya, een specifieke 24 uursversie van MTV ten behoeve van het Midden-Oosten.

Het Amerikaanse muziektelevisiebedrijf werkt daartoe samen met Arabic Television Network (ATN), dat in handen is van Arabic Broadcasting Network (ABN) van Abdullatif Al Sayegh. Al Sayegh kondigde eind vorig jaar aan met zijn bedrijf vanuit Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten te willen komen met een aantal themazenders die zich op Arabieren richten.

De helft van de populatie in het Midden-Oosten is onder de 25 jaar. MTV Arabiya wil deze groepen jonge mensen bereiken met haar content. In een persverklaring stellen ATN en MTV dat MTV wereldwijd met respect voor de kijkersdiversiteit en de verschillende culturen opereert als onderdeel van de jongerencultuur. De zender zal muziek, lifestyle, tekenfilms, realityprogramma’s, dramaseries, inverviews, reportages en muzieknieuws uitzenden. MTV Arabiya zal ook een aantal Arabische programma’s gaan produceren voor de zender die in de tweee helft van 2007 gelanceerd wordt.

MTV is in het Midden-Oosten thans alleen te ontvangen voor diegenen die de betaaldienst Showtime Arabia afnemen. Dit kost minimaal 29 euro per maand, waarbij de Aziatische/India versie van MTV alsmede de ‘rest van Europa’ versie van MTV aangevuld met VH1 ontvangen kan worden. Slechts 175.000 huishoudens op 36 miljoen huishoudens in het midden-Oosten hebben een abonnement op Showtime Arabia. In totaal zijn er in het Midden-Oosten 1,02 miljoen betaaltelevisiehuishoudens (met verder ADD en Orbit Network), terwijl het (digitaal) schotelbezit (voor de vrij te ontvangen zenders) hoog is onder de 190 miljoen inwoners die het midden-Oosten rijk is. Showtime Arabia is voor 21 % in handen van CBS Corporation, dat voorheen onderdeel was van Viacom, de eigenaar van MTV Networks.

MTV zendt thans onder de naam MTV Mashaweer (Mashaweer betekent kleine reis) dagelijks om 19 uur al een Arabisch programma uit voor de kleine schare abonnees van Showtime Arabia. Het is onbekend hoe MTV Arabiya distributiebeleid er uit zal zien, maar met alleen Showtime Arabia is het bereik zeer gering te noemen.

In het midden-Oosten zijn er in sommige landen redelijk conservatieve normen en waarden waardoor bepaalde muziek(clips) en tv-programma’s niet geaccepteerd worden en bepaalde westerse televisieprodukties niet kunnen worden vertoond voor een groot publiek. Daarnaast wordt MTV als Amerikaanse produkt gezien, en wellicht ook als iconen van een Amerikaanse overheersing, gezien de Amerikaanse politiek in het midden-Oosten. MTV is immers als onderdeel van het beursgenoteerde Viacom via National Amusements Inc.in handen van de 82-jarige Amerikaan Sumner M. Redstone die als miljardair de Democratische partij (financieel) openlijk steunt. Redstone was aanhanger van o.a. president Jimmy Carter en Bill Clinton.

In Saudi Arabië, bekend staand als zeer conservatief, is echter de grootste omzet te behalen voor televisiezenders in het midden-Oosten doordat de reclametelevisiemarkt daar het grootst is.
MTV krijgt overigens in het midden-Oosten ook te maken met al bestaande concurrentie. Het Amerikaanse blad Variety meldde dat de Saudische prins Al Waleed bin Talal (met de zogeheten Rotana zenders) en de Egyptische media-ondernemer Gamal Ashraf Marwan (met de ‘Melody’-zenders) met hun zenders exclusieve overeenkomsten hebben met de meest populaire Arabische muzikanten waarbij deze actief zijn op meerdere platforms.

MTV is in de wereld te zien met 123 zenders in 179 landen in 32 talen voor 495 miljoen huishoudens waaronder ook in een aantal dictatoriale landen waaronder China met MTV China.

1997 -> 2007: DutchMedia bestaat vandaag 10 jaar

Vandaag, 3 januari 2007, viert DutchMedia haar 10-jarig bestaan. Oprichter David de Jong (31) begon tien jaar geleden een nieuwsorganisatie gericht op ontwikkelingen in het Nederlandse medialandschap. DutchMedia publiceerde op 3 januari 1997 haar eerste nieuwsbrief over media, voor media. Tegenwoordig verzorgt DutchMedia naast een (kosteloze) digitale nieuwsbrief voor circa 3000 abonnees, ook een weblog met nieuws, achtergronden en beschouweingen over media-ontwikkelingen en levert dit evenzo aan derden . Naar aanleiding van het 10-jarige jubileum heeft DutchMedia Weblog de afgelopen week een andere vormgeving en een nieuw weblogadres gekregen: http://www.dutchmedia.nl/blog
Hiermee hoopt zij haar lezers nog beter te kunnen bedienen. DutchMedia heeft in de loop der jaren veel complimenten mogen ontvangen voor de onafhankelijkheid, zelfstandigheid alsmede de accuratesse van berichtgeving en het regelmatig brengen van primeurs.

Oprichter David de Jong over DutchMedia:”Ik had destijds niet verwacht dat DutchMedia 10 zou worden. Wat opvalt aan de mediawereld is dat deze sterk aan het verharden is. Waar 10 jaar geleden nog een sfeer van pionieren in het commerciële omroepdomein en in de kabel- en satellietmarkt heerste, zie je nu dat de concurrentie met zich meebrengt dat bedrijven steeds minder openstaan voor onafhankelijke mediajournalistiek. Resultaat hiervan is een soms minder prettige sfeer. Het is voor te stellen dat het voor nieuwe mediajournalisten moeilijk kan zijn om echt onafhankelijk te blijven. Als je oprecht blijft en elkaar blijft respecteren in elkaars rol, kan juist de onafhankelijke (media)journalistiek bijdragen aan betere media. 2007 is in mijn woonplaats uitgeroepen tot het jaar van respect. Invulling geven aan een goede betekenis van die term is wellicht ook in de mediasector zelf van belang.”

In de 10 jaar dat DutchMedia bestaat is er veel gewijzigd in medialand. Dat alles heeft DutchMedia op haar zelfstandige, onafhankelijke wijze verslagen. Radio, televisie, kabel, ether, satelliet, digitalisering, het publieke omroepbestel, commerciële zenders: het zijn allen trefwoorden die DutchMedia raken. DutchMedia tracht via de eigen gelijknamige publicaties vooral de beleidsmatige, mediapolitieke, financieel-economische, technische en zakelijke aspecten van het medialandschap te verslaan.

Ten tijde van het ontstaan van DutchMedia waren er nog niet veel publicaties op internet over media. De naam DutchMedia is afkomstig van een kortdurend project waarin medianieuwsbrieven over verscheidene Europese landen in een internationaal samenwerkingsverband werden opgezet. Nadat deze medio 1997 uiteenviel, ging DutchMedia door onder dezelfde naam; het is de enige publicatie die van het toenmalig samenwerkingsverband is blijven bestaan.

1997 -> 2007 in vogelvlucht

DutchMedia heeft in 10 jaar tijd talloze ontwikkelingen in het mediaveld omschreven. Opvallend is telkens dat de toekomstvoorspellers bij bedrijven en daarbuiten meestal ongelijk krijgen.De wens is veelal vader van de gedachte.  Het waren ook jaren van het doorprikken van luchtbellen.DutchMedia startte in de nadagen van Sport7; Tele2 Voetbal is niet hét beloofde succes geworden, evenmin Canal+ dat toen in de stijgers stond en is verkocht aan wat vandaag LibertyGlobal is. LibertyGlobal, een wederopstanding en rationalisatie van de vele miljoenen die United Pan European Communications NV erdoor heeft gejaagd. Zesko Holding (werknaam) zal zeer binnenkort met de door de kabelaars zelf gewenste schaalgrootte de plek van LibertyGlobal innemen als fusieprodukt (Warburg Pincus en Cinven) van de grootste televisiedistributeur van Nederland. Commerciele mediaconglomeraten vormden zich: RTL Nederland en SBS Broadcasting BV wisten met hun televisiezenders uiteindelijk mooie winsten te produceren in de loop der jaren, terwijl de radiosector uiteindelijk moest berusten met de etherverdeling die er in 2003 is gekomen, waarmee de winsten voor Sky Radio Groep (thans Sienna Holding BV) en Radio 538 (thans onderdeel van Talpa Media Holding NV) iets zijn gerationaliseerd, maar sommigen zich achteraf realiseerden dat de torenhoge veilingbedragen nooit konden worden terugverdiend (RTL Nederland met Yorin FM en Talpa met Noordzee FM).

Het zijn ook de jaren van digitale ontwikkelingen, het ‘gewoongoed’ worden van sneller internet, en de langzaam, maar wel gestage opkomst en acceptatie van digitale televisie, eerst via satelliet, en nu ook via DVB-T en kabel. Eenzelfde ontwikkeling is waarneembaar met HDTV.

En de publieken? In 1947 werd gediscusseerd over wel of geen rol voor omroepverenigingen in een publiek bestel, anno 1997 evenzo, anno 2007 evenzo, dus waarom niet ook anno 2017 en 2027? De digitale omgeving hebben de publieken op een interessante wijze gevonden. Het nieuwe credo is daar echter: elke omroepvereniging zijn eigen zender! Nota bene de omroep die eigenlijk op was gericht om te streven naar commerciele omroep grossierde hierbij met het boegbeeld Karel van Doodewaerd, die er niet voor schroomde om de eigen media in te zetten voor zijn gelijk.

Zowel in de publieke als in de commerciele omroepwereld heeft de groei in omzetten helaas soms wel betekent dat het individualisme om de eigen financiële besoignes schromelijk te overdrijven, thans meer dan ooit de boventoon voert. Met name bij
zogeten managers, directieleden, CEO’s, COO’s, CCO’s, CFO’s, presidenten, vice-presidenten, management-team-leden, leden van Raden van Bestuur of hoe bestuurders ook heten, is dit het geval.

Kenmerkend van de afgelopen 10 jaar omroephistorie is verder dat het Nederlands bezit van bedrijven in de omroepsector beperkt is. Talpa Media Holding NV, Sky Radio Groep (Sienna Holding), Slam! FM en FD Mediagroep zijn uitzonderingen op de regel, of het moet om kleinere initiatieven als Kink FM en Radio 227 gaan. SBS Broadcasting BV, MTV Networks BV en RTL Nederland grossieren dan ook ten opzichte van binnenlandse mediabedrijven van buitenlandse, veelal Engelstalige/Amerikaanse produkties al dan niet te kwalificeren als bulkprodukt. Aan de andere kant is de werkgelegenheid in de mediasector gigantisch gestegen de afgelopen 10 jaar, waar niet alleen de (Hilversumse_ vastgoedsector van kon profiteren, maar ook vele tienduizenden werknemers….

DutchMedia dankt haar lezers voor hun trouw de afgelopen 10 jaar en wenst haar lezers een uitermate goed, vrolijk en gezond 2007 toe!

David de Jong.

National Geographic Channel: meerderheid voor News Corp-bedrijven

NBC Universal heeft haar 25 % aandeel in National Geographic Channel verkocht aan News Corp. Daarmee neemt NBC Universal afscheid van de natuurdocumentairezender die op 1 juli 1998 voortkwam uit het toenmalige NBC Europe. Volgens woordvoerders van National Geographic Channel en CNBC Europe, blijft ondanks de aandelenverkoop CNBC Europe in de ochtenduren te zien via het kanaal van National Geographic Channel. De National Geographic Channel-zegsman verwacht niet dat deze uitzendingen op korte termijn zullen verdwijnen op het kanaal van National Geographic Channel, aangezien daar langlopende afspraken over zijn gemaakt. CNBC Europe is eigendom van NBC Universal.

News Corp, het bedrijf van Keith Rupert Murdoch heeft middels zijn bedrijven 75 % van National Geographic Channel in handen gekregen. De Nederlandse operatie van National Geographic Channel valt onder de Britse joint-venture waarbij BSkyB 50 % van de zender bezit, News Corp 25 % en National Geographic Society de resterende 25 %. BSkyB is de Britse deelneming van News Corp. die verantwoordelijk is voor Sky in het Verenigd Koninrijk, de grootste en meest succesvolle betaaltelevisie-onderneming van Europa. Naast CNBC Europe is NBC Universal in Europa actief met o.a. Das Vierte (Duitsland), 13th Street (Duitsland, Frankrijk), SciFi (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje), Studio Universal (Itali멠alsmede deelnemingen in o.a. de History Channel (Verenigd Koninkrijk, Italie, Spanje, Duitsland) en Biography Channel.(Spanje, Verenigd Koninkrijk).

Belgische CSA legt RTL boete van half miljoen euro op vanwege Luxemburgschap

De Belgisch-Franstalige mediatoezichthouder CSA (Conseil Superieur de l’Audiovisuel) heeft RTL-TVi en Club RTL een boete van een half miljoen euro opgelegd. De boete is officieel opgelegd omdat in de optiek van de mediawaakhond de twee op Franstalig België gerichte zenders van RTL Group sinds 1 januari jl. uitzenden zonder geldige uitzendlicentie.

De boete zal niet worden ingevorderd als de RTL-zenders alsnog binnen drie maanden een uitzendlicentie voor Franstalig België aanvragen. CSA wil met deze beslissing het toezicht over de Franstalige Belgische RTL-zenders terug krijgen.

RTL-TVi en Club RTL hadden tot 1 januari jl. zowel een Luxemburgse als Franstalig Belgische uitzendlicentie via twee verschillende holdingmaatschappijen van RTL Group. Omdat de Franstalig Belgische mediawet strenger is dan de Luxemburgse, en er (in tegenstelling tot Luxemburg) een serieuze mediatoezichthouder bestaat in Franstalig België verkoos RTL Group – net als RTL 4, RTL 5 en RTL 7 – Luxemburgse uitzendlicenties voor deze zenders. Desalniettemin vinden nagenoeg alle uitzendactiviteiten en programmatische beslissingen voor RTL-TVi en Club RTL plaats in Brussel. CLT-Ufa SA – de RTL Group holding die de licenties in Luxemburg houdt, claimt dat ze sinds 1955 actief is met televisie-activiteiten met een internationaal doel en deze heeft voortgezet in 1987 voor Franstalig Belgie onder de naam RTL-TVi en dat zij de enige verantwoordelijke is. Er is volgens de CSA ten opzichte van voor 1 januari 2006 geen wijziging in de programmering van RTL-TVi en Plug RTL. In de optiek van RTL Group is niet de Belgische dochter ‘SA TVi’ de uitzender, maar CLT-Ufa SA. Tot 1 januari jl. had SA TVi de Belgisch Franstalige uitzendlicentie. Volgens RTL richt de CSA zich bovendien op de verkeerde holdingmaatschappij, waarbij CLT-Ufa SA wijst op de Europese richtlijn televisie zonder grenzen, met de mededeling dat alle programmatische en zenderbeslissingen van de twee Franstalig Belgische tv-stations in Luxemburg genomen zouden worden.

CSA schuift de argumenten van de RTL Group-dochters terzijde en redeneert met haar uitspraak dat RTL Group nooit weersproken heeft RTL-TVi en Club RTL zich expliciet op Franstalig Belgie richten. CSA wijst in haar onderbouwing op jaarverslagen en de locaties van de grote kantoren waar de RTL-directies in Bruxxel zetelen en beslisisngen nemen, en oordeelt dat de beslissingen te Luxemburg niet anders dan een (mogelijke) formaliteit is, aangezien de RTL Group onmogelijk de schema’s van 36 tv-stations en 33 radiozenders waarin ze deelneemt vaststelt.

De kwestie lijkt op de Nederlandse situatie waarbij het Commissariaat voor de Media eveneens getracht heeft RTL 4 en RTL 5 onder Nederlands mediatoezicht te verkrijgen. In augustus 2005 verhuisde RTL Group haar derde Nederlandse zender vanuit Nederland naar Luxemburg, om zich volledig aan de Nederlandse mediawet te kunnen onttrekken. Over enige tijd zal duidelijk worden of de Franstalig Belgische autoriteiten deze zaak zullen voortzetten om te kunnen bepalen of RTL Group rechtmatig handelt met betrekking tot haar op Franstalig Belgie gerichtte zenders die in de optiek van de CSA de daar geldende wetten trachten te ontduiken..