Category Archives: Radio

1997 -> 2007: DutchMedia bestaat vandaag 10 jaar

Vandaag, 3 januari 2007, viert DutchMedia haar 10-jarig bestaan. Oprichter David de Jong (31) begon tien jaar geleden een nieuwsorganisatie gericht op ontwikkelingen in het Nederlandse medialandschap. DutchMedia publiceerde op 3 januari 1997 haar eerste nieuwsbrief over media, voor media. Tegenwoordig verzorgt DutchMedia naast een (kosteloze) digitale nieuwsbrief voor circa 3000 abonnees, ook een weblog met nieuws, achtergronden en beschouweingen over media-ontwikkelingen en levert dit evenzo aan derden . Naar aanleiding van het 10-jarige jubileum heeft DutchMedia Weblog de afgelopen week een andere vormgeving en een nieuw weblogadres gekregen: http://www.dutchmedia.nl/blog
Hiermee hoopt zij haar lezers nog beter te kunnen bedienen. DutchMedia heeft in de loop der jaren veel complimenten mogen ontvangen voor de onafhankelijkheid, zelfstandigheid alsmede de accuratesse van berichtgeving en het regelmatig brengen van primeurs.

Oprichter David de Jong over DutchMedia:”Ik had destijds niet verwacht dat DutchMedia 10 zou worden. Wat opvalt aan de mediawereld is dat deze sterk aan het verharden is. Waar 10 jaar geleden nog een sfeer van pionieren in het commerciële omroepdomein en in de kabel- en satellietmarkt heerste, zie je nu dat de concurrentie met zich meebrengt dat bedrijven steeds minder openstaan voor onafhankelijke mediajournalistiek. Resultaat hiervan is een soms minder prettige sfeer. Het is voor te stellen dat het voor nieuwe mediajournalisten moeilijk kan zijn om echt onafhankelijk te blijven. Als je oprecht blijft en elkaar blijft respecteren in elkaars rol, kan juist de onafhankelijke (media)journalistiek bijdragen aan betere media. 2007 is in mijn woonplaats uitgeroepen tot het jaar van respect. Invulling geven aan een goede betekenis van die term is wellicht ook in de mediasector zelf van belang.”

In de 10 jaar dat DutchMedia bestaat is er veel gewijzigd in medialand. Dat alles heeft DutchMedia op haar zelfstandige, onafhankelijke wijze verslagen. Radio, televisie, kabel, ether, satelliet, digitalisering, het publieke omroepbestel, commerciële zenders: het zijn allen trefwoorden die DutchMedia raken. DutchMedia tracht via de eigen gelijknamige publicaties vooral de beleidsmatige, mediapolitieke, financieel-economische, technische en zakelijke aspecten van het medialandschap te verslaan.

Ten tijde van het ontstaan van DutchMedia waren er nog niet veel publicaties op internet over media. De naam DutchMedia is afkomstig van een kortdurend project waarin medianieuwsbrieven over verscheidene Europese landen in een internationaal samenwerkingsverband werden opgezet. Nadat deze medio 1997 uiteenviel, ging DutchMedia door onder dezelfde naam; het is de enige publicatie die van het toenmalig samenwerkingsverband is blijven bestaan.

1997 -> 2007 in vogelvlucht

DutchMedia heeft in 10 jaar tijd talloze ontwikkelingen in het mediaveld omschreven. Opvallend is telkens dat de toekomstvoorspellers bij bedrijven en daarbuiten meestal ongelijk krijgen.De wens is veelal vader van de gedachte.  Het waren ook jaren van het doorprikken van luchtbellen.DutchMedia startte in de nadagen van Sport7; Tele2 Voetbal is niet hét beloofde succes geworden, evenmin Canal+ dat toen in de stijgers stond en is verkocht aan wat vandaag LibertyGlobal is. LibertyGlobal, een wederopstanding en rationalisatie van de vele miljoenen die United Pan European Communications NV erdoor heeft gejaagd. Zesko Holding (werknaam) zal zeer binnenkort met de door de kabelaars zelf gewenste schaalgrootte de plek van LibertyGlobal innemen als fusieprodukt (Warburg Pincus en Cinven) van de grootste televisiedistributeur van Nederland. Commerciele mediaconglomeraten vormden zich: RTL Nederland en SBS Broadcasting BV wisten met hun televisiezenders uiteindelijk mooie winsten te produceren in de loop der jaren, terwijl de radiosector uiteindelijk moest berusten met de etherverdeling die er in 2003 is gekomen, waarmee de winsten voor Sky Radio Groep (thans Sienna Holding BV) en Radio 538 (thans onderdeel van Talpa Media Holding NV) iets zijn gerationaliseerd, maar sommigen zich achteraf realiseerden dat de torenhoge veilingbedragen nooit konden worden terugverdiend (RTL Nederland met Yorin FM en Talpa met Noordzee FM).

Het zijn ook de jaren van digitale ontwikkelingen, het ‘gewoongoed’ worden van sneller internet, en de langzaam, maar wel gestage opkomst en acceptatie van digitale televisie, eerst via satelliet, en nu ook via DVB-T en kabel. Eenzelfde ontwikkeling is waarneembaar met HDTV.

En de publieken? In 1947 werd gediscusseerd over wel of geen rol voor omroepverenigingen in een publiek bestel, anno 1997 evenzo, anno 2007 evenzo, dus waarom niet ook anno 2017 en 2027? De digitale omgeving hebben de publieken op een interessante wijze gevonden. Het nieuwe credo is daar echter: elke omroepvereniging zijn eigen zender! Nota bene de omroep die eigenlijk op was gericht om te streven naar commerciele omroep grossierde hierbij met het boegbeeld Karel van Doodewaerd, die er niet voor schroomde om de eigen media in te zetten voor zijn gelijk.

Zowel in de publieke als in de commerciele omroepwereld heeft de groei in omzetten helaas soms wel betekent dat het individualisme om de eigen financiële besoignes schromelijk te overdrijven, thans meer dan ooit de boventoon voert. Met name bij
zogeten managers, directieleden, CEO’s, COO’s, CCO’s, CFO’s, presidenten, vice-presidenten, management-team-leden, leden van Raden van Bestuur of hoe bestuurders ook heten, is dit het geval.

Kenmerkend van de afgelopen 10 jaar omroephistorie is verder dat het Nederlands bezit van bedrijven in de omroepsector beperkt is. Talpa Media Holding NV, Sky Radio Groep (Sienna Holding), Slam! FM en FD Mediagroep zijn uitzonderingen op de regel, of het moet om kleinere initiatieven als Kink FM en Radio 227 gaan. SBS Broadcasting BV, MTV Networks BV en RTL Nederland grossieren dan ook ten opzichte van binnenlandse mediabedrijven van buitenlandse, veelal Engelstalige/Amerikaanse produkties al dan niet te kwalificeren als bulkprodukt. Aan de andere kant is de werkgelegenheid in de mediasector gigantisch gestegen de afgelopen 10 jaar, waar niet alleen de (Hilversumse_ vastgoedsector van kon profiteren, maar ook vele tienduizenden werknemers….

DutchMedia dankt haar lezers voor hun trouw de afgelopen 10 jaar en wenst haar lezers een uitermate goed, vrolijk en gezond 2007 toe!

David de Jong.

PVV-Kamerlid Bosma en voormalige directeur Colorful Radio: multiculturele TV bij publieken is staatspropaganda

Martin Bosma, voormalig directeur van de multiculturele radiozender Colorful Radio heeft in zijn eerste schriftelijke vragen gesteld dat als het gaat om het multicultureler maken van de Nederlandse publieke zenders sprake is van ‘staatspropaganda waarbij het Nederlandse volk moet worden opgevoed in multiculturele zin’. Bosma valt in zijn vragen verder de publieke omroep zeer fel aan met de vraag om ‘een regeling voor Nederlanders die niet willen meebetalen aan de publieke omroep’ als hierdoor groepen mensen zich afkeren daarvan, maar wel gedwongen zijn om daaraan mee te betalen.

In de optiek van Bosma heeft ‘Nederland nooit gevraagd om een multicultureel experiment’ en vraagt daartoe aan minister Maria van der Hoeven om garanties dat ‘als op grote schaal moslims op de publieke omroep getoond worden’, dan niet ook de ‘normen en waarden van de islam de huiskamer binnenkomen en op deze manier de islam  wordt gepropageerd via de publieke omroep’.

Bosma vindt dat met de stap omtrent het verhogen van de zichtbaarheid van allochtonen op de publieke zenders, de publieke omroep er ‘vooral is om de ideeën van de politiek-correcte elite te propageren en niet om het Nederlandse volk te informeren en te amuseren’ en vraagt om het terugbrengen van de financiering tot een minimum.

Martin Bosma was in 2002 en 2003 directeur van Colorful Radio, destijds een radiostation van Erik W. de Vlieger dat multiculturaliteit propageerde met muziek. Het is opvallend dat Bosma zich daar destijds achter schaarde en thans daar als kamerlid voor de radicaal rechtse partij PVV zeer fel tegen opstelt. Colorful Radio – die het commercieel niet redde – ging later op in de stadsjongerenzender FunX die zich met name op multiculturele groepen richt.

FunX-directeur Willem Stegeman reageert op de vragen van Bosma: “Het is dermate beperkt denken, dat eigenlijk niet de moeite waard is hierop te reageren. Van de 16 miljoen Nederlanders, zijn er inmiddels 1,5 tot 2 miljoen mensen die over het algemeen ook belasting betalen. Niet alle allochtonen lopen de maatschappij te verzieken. Ze betalen ook belasting, hebben net zo goed het recht als 42 jarige witte mannen om iets van zichzelf terug te zien in het publieke domein. Als je dat niet vindt, dan leef je niet in 2007. Met de opmerkingen van Bosma, stelt hij de klok terug te willen zetten.

Het is leuk voor de geschiedschrijving, maar niet zo relevant verder. Wel begrijp ik dat diversiteitsbeleid bij de publieke omroep in de krant wellicht kort door de bocht is neergezet alsof het gaat om allochtonen turven. Ik kan me voorstellen dat sommigen denken, zijn we nu zo ver gezakt, dat dat nodig is? Het antwoord daarop is: misschien is het wel zo ja, dat we zo ver gezakt zijn dat om grote publieksgroepen te betrekken we dit moeten doen door mensen te turven in programma’s. Het is misschien flauw en kinderachtig, maar het is wel vijf voor twaalf als de publieke omroep de aansluiting bij de maatschappij wil behouden. Snap dat dat voor veel Nederlanders niet te begrijpen is en dat er vragen worden gesteld, maar het zou de man (Martin Bosma, red) sieren om contact op te nemen met publieke omroep om zich te verdiepen in diversiteitsbeleid. Het is een groot en actueel probleem voor de Raad van Bestuur van de NOS en  ik kan goed begrijpen dat ze maatregelen willen nemen; de afgelopen vijftien jaar heeft vertrouwen op gezond verstand en op het belang blijven hameren niet gewerkt,” aldus Stegeman over de kwestie waarover het PVV-kamerlid vragen stelde. 

TMF: ‘Actie in Staphorst was spontane actie zonder vergunning’

De actie van MTV Networks BV om bij de lancering van TMF Radio op de tv-zender TMF in Staphorst vuurwerk af te steken was een ‘spontane actie’. Dit zegt een woordvoerster van MTV Networks – waar TMF onderdeel van is – in reactie op de vraag daartoe. “We vinden alle commotie verschrikkelijk jammer. De actie was mede bedoeld om het vuurwerkverbod bij oud & nieuw in Staphorst aan de orde te stellen.” MTV Networks BV had geen vergunning voor het afsteken van het vuurwerk en evenmin aangevraagd, omdat dit een ‘spontane’ actie was om het in haar optiek ‘saaiste’ dorp van Nederland ‘wakker te schudden’. MTV Networks BV had hiertoe  zogeheten ‘honderdduizend klappervuurwerk’ ingekocht en meegenomen. TMF Radio startte daarbij haar radio-uitzendingen met de mededeling “Fuck the old radio there is a new beat in town” en spreekt haar luisteraars aan met teksten in jingles als “TMF Radio altijd hits, ook als je net door jouw enkel bent gegaan en giert van de pijn” en “Niet janken, gewoon luisteren, bitches”.

De commotie ontstond nadat bekend werd dat MTV Networks BV – volgens eigen zeggen – met de vuurwerkactie een begrafenis van een 19-jarige jongen heeft verstoord. MTV Networks was hier niet van op de hoogte, omdat het niet had geinformeerd naar mogelijke overlast-situaties en geen vergunningsaanvraag had gedaan. Het bedrijf heeft inmiddels haar excuses aangeboden middels haar website. De betrokken zanger Ali Bouali stelt op zijn website in een verklaring – na contact met nabestaanden – dat hem is gebleken dat de begrafenis na 14 uur plaats vond.

Zangers Ali Bouali (‘Ali B.’) en Yesser Roshdi (‘Yes-R’) die aanwezig waren en meehielpen bij het afsteken van het vuurwerk waren volgens de MTV Network-woordvoerster er spontaan bij betrokken en deden dit niet met voorbedachte rade. Uit reacties op de actie blijkt dat sommigen van mening zijn dat Bouali – die als populaire moslim veelal respect tussen jongeren en bevolkingsgroepen promoot – samen met TMF een harde confrontatie tussen moslims en christenen heeft bewerkstelligd. De MTV Networks-woordvoerster ontkent dat en vindt het ‘verschrikkelijk jammer’ dat nu deze conclusies worden getrokken door sommigen, en wijst erop dat het vooral een spontaan initiatief van TMF (MTV Networks BV) was zonder bijbedoelingen en dat in feite MTV Networks BV verantwoordelijk is.

De gemeente Staphorst heeft in een persverklaring bekend gemaakt dat na overleg met het Openbaar Ministerie de politie Ali Bouali strafrechterlijk zal vervolgen voor het illegaal afsteken van het vuurwerk; de gemeente verhaalt de kosten voor het opruimen bij MTV Networks. Bouali reageert op zijn eigen website het niet eens te zijn met de stelling dat Staphorst het saaiste dorp van Nederland is. Bouali was samen met zijn neef Yesser Roshdi uitgenodigd om samen met TMF VJ’s Miljouschka Witzenhausen en Valerio Zeno het vuurwerk af te stekken voor de start van TMF Radio. Bouali verklaart dat hij ‘wel degelijk respect voor mensen uit Staphorst’ te hebben. “De actie was puur ter promotie van het nieuwe radio station en was goed bedoeld. Helaas wordt het door sommige mensen anders geinterpreteerd,” aldus Bouali. Bouali verklaart verder samen met Roshdi niet op de hoogte te zijn geweest van de begrafenis en anders de actie had ‘afgeblazen’ en daarvan ‘baalt’.Opvallend is overigens dat geen vervolging tegen MTV Networks BV, de aanwezige Valerio Zeno en Miiljouschka Witzenhausen of de verantwoordelijk leidinggevende (algemeen directeur Dan Ligtvoet) is aangekondigd.

Staphorst is een van de meest protestant-christelijkste gemeenten van Nederland met louter Christelijke partijen in het College van Burgemeester & Wethouders (CDA, ChristenUnie en SGP), waarbij de burgemeester (Joop Alssema) – eveneens hoofd van de politie die de vervolging laat instellen – lid is van de ChristenUnie. De politie heeft inmiddels kenbaar gemaakt dat de aangifte los staat van de verstoring van de begrafenis.

TMF Radio nu officieel aangekondigd

De start van TMF Radio op 27 december aankomende is vanmiddag officieel door MTV Networks BV, Sky Radio Groep (Sienna Holding BV) en RTL Nederland BV aangekondigd middels een persaankondiging. TMF Radio zal met de ondertitel ‘altijd hits’ zich met non stop hitmuziek richten op ‘populaire hits uit de hitlijsten van dit moment en de hits van morgen en Nederlands talent’. Daarmee wil TMF Radio aansluiten bij het televisiemerk TMF. De zender is een ‘samenwerkingsverband’ genoemd tussen de drie bedrijven. Eerder berichtte o.a. DutchMedia al over deze zaak (zie hieronder).

RTL FM BV (cq. Music Country BV) – onderdeel van RTL Nederland BV – blijft eigenaar van het kabelkavel en de uitzendlicentie. TMF Radio zal per komende woensdag de partij die worden die de muzikale en technische invulling voor RTL FM BV zal verzorgen. Sky Radio Groep verzorgde dit sedert 1 oktober jl, waarbij het sinds eind november de zender ‘Sky Radio the Christmas Station’ op het RTL FM-netwerk uitzond.

Woordvoerder Jan Willem van Hofwegen van Sky Radio Groep kon nog geen nadere informatie geven over hoe de exacte verhouding tussen de samenwerkingspartners er uit ziet. “In principe werkt TMF Radio met de gelijke inbreng van MTV Networks BV en Sky Radio Groep, waarbij bijvoorbeeld Erik Kross (muziekprogrammeur) van MTV Networks en Uunco Cerfontaine (creative director) van Sky Radio Groep elk hun eigen expertise inbrengen voor de programmering van de radiozender.” aldus Van Hofwegen. De radio-operatie zal technisch – net als thans het geval is – bij Sky Radio Groep vandaan komen.

Over de financiele investering willen de partners MTV Networks en Sky Radio Groep desgevraagd geen mededelingen doen evenmin over het te verwachten winstmoment. Dan Ligtvoet (algemeen directeur MTV Networks BV) zei hier eerder in een uitgelekt Adformatie-stuk over dat dit in 2008 zover zou zijn. Volgens Van Hofwegen was het thans niet aan de orde om RTL FM te kopen, en heeft RTL Nederland deze situatie geprefereerd. RTL Nederland heeft na het teloorgaan van de etherfrequenties van RTL FM aangegeven de zender te willen verkopen. Onduidelijk is waarom dit nooit is gebeurd.

Het is de bedoeling TMF Radio op zoveel mogelijk platforms aan te bieden, daarom zal ook op internetradio en toekomstige digitale toepassingen worden ingespeeld. Onduidelijk is overigens waarom MTV Networks niet gekozen heeft voor de aankoop van een FM-radiostation, zoals bijvoorbeeld Slam! FM.

De kabeldistributie van de radiozender is volgens woordvoerder Jan Willem van Hofwegen bij de start 100 %. Toch hebben steeds meer programmaraden RTL FM (en dus ook TMF Radio) niet langer opgenomen in hun adviezen voor uitzendingen op de kabel. Het gaat daarbij o.a. om de gebieden Haarlem, Amsterdam e.o., Hilversum, Flevoland, Rotterdam, Gelderland-Zuid, Zuid-Oost Noord-Brabant en Harderwijk. Deze adviesen worden uiterlijk 1 juli (als het om UPC-gebieden gaat) geimplementeerd; alleen met een overeenkomst met de kabelexploitant buiten het basispakket om of een herzien advies, kan de radiozender distributie in deze gebieden behouden. Met het verlies van deze gebieden zou de radiozender een fors deel van haar bereik verliezen, aangezien het om de grootstedelijke UPC-Randstadgebieden gaat.

TMF Radio is niet de enige landelijke zender die zich op jongeren richt met hitmuziek. Zenders als Slam! FM, Radio 538, Radio 3FM, Caz en Q-Music pretenderen dat evenzo, en hebben daarbij het voordeel van FM-etherdekking. De praktijk is dat onder de doelgroep 20-34 jarigen Radio 538, Radio 3FM, Q-Music, Radio Veronica en Sky Radio de beste vijf beluisterde stations zijn in die doelgroep, terwijl dit voor 13 tot 19 jarigen resp. Radio 538, Q-Music, Sky Radio, Slam! FM en Caz zijn (Radio 3FM volgt daar net na). RTL FM behaalde in de laatste luistercijfermeting (oktober/november) een marktaandeel van 0,9 % en een luisterdichtheid van 0,2 %, haar dalende trend voortzettend sinds het op 8 juli jl. haar FM-etherfrequenties verloor.

DAB niet langer dé opvolger FM; DAB-frequentieveiling najaar 2007

DAB is niet langer de ‘enige’ opvolger van de analoge FM-techniek en niet langer hèt digitale radioplatform; en toch zullen de frequentie ‘technologieneutraal’ worden geveild met licentieverlening in het najaar van 2007. “De unieke positie van DAB is niet langer houdbaar”, dit schrift demissionair CDA-minister Joop Wijn van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer. “Niet mag worden verwacht dat digitale radio via DAB voldoende bereik zal hebben om de radiofunctie van FM over te nmeen. Inmiddels is in internationaal verband bovendien begonnen met het ontwikkelen van een nieuwe standaard waarmee de FM-band digitaal gebruikt kan worden (DRM+ of DRM120). Mede hierdoor is TDAB niet meer de enige, vanzelfsprekende opvolger van de FM”, aldus de EZ-minister. Daarmee neemt Balkenende III nu officieel afstand van de tijdens Balkenende II ingezette lijn die de NOS Raad van Bestuur evenzo had ingezet om DAB als de enige digitale opvolger van de analoge radio te zien.

Joop Wijn ziet wèl een toekomst voor de DAB-frequentieruimte in een multimediale omroep-omgeving. Daaarom wil de CDA-bewindsman inzetten op een veiling van DAB-frequenties opdat de afgifte van licenties in het najaar van 2007 plaats kan vinden. Als het aan Wijn ligt zal de verplichting voor minimaal 80 % aan radiotoepassingen die in het Nationaal Frequentieplan is opgenomen gewijzigd worden in omroeptoepassingen. DAB is in de optiek van de EZ-minister niet langer een radiostandaard, maar een digitale multimediastandaard, waarmee ‘concurreert’ met ‘andere digitale omroepstandaarden, zoals de DVB-T techniek, aldus Wijn.

Wijn stelt evenzo tegenover de algehele radio-industrie dat de (analoge) FM-uitzendingen niet zullen worden uitgeschakeld “zolang er geen goed en vergelijkbaar digitaal alternatief is voor de partijen die nu op de FM uitzenden.” Daarmee lijkt het er op dat Wijn afstand neemt van de stellingname van voorganger Laurens Jan Brinkhorst (D66) die het jaartal 2015 noemde als switchover voor de analoge radio-uitzendingen. Wijn noemt in zijn brief aan de Tweede Kamer de mogelijkheden voor radiopartijen om aan te haken bij de beschikbaar te komen DAB-frequentieruimte of door aan te haken bij een digitalisering van de FM-band met bijvoorbeeld de DRM-techniek, alsmede mogelijkheden tot digitaal gebruik van de middengolf (eveneens DRM). Concrete beleidsuitgangspunten omtrent DRM-gebruik op de FM-band is nog niet uitgewerkt; de DRM-technologie voor de FM-band wordt tot omstreeks 2010 gestandaardiseerd, waarbij overigens ook ontwikkelingen als internetradio en WiFi Radio-technieken opkomen.

Veiling voor licentie-afgifte in najaar 2007

Als het aan Wijn ligt zullen twee DAB-kavels met landelijke dekking kunnen worden uitgegeven middels een veiling. Het proces tot veilen zal als het aan de huidige demissionaire minister ligt, na het voorjaar van 2007 kunnen starten, waarna licentie-verlening in het najaar van 2007 kan plaats vinden. Daarbij noemt Wijn in zijn brief ‘flexibiliteit’ waarbij technieken als DAB-IP en DMB (Digital Multimedia Broadcasting) gebruikt kunnen worden, oftewel een technologieneutrale uitgifte. Ook dit is een nieuw beleidsuitgangspunt ten opzichte van de voorgaande regering. Wijn erkent dat digitale DAB-radio in conintentaal Europe waar het op de markt is gebracht, een beperkt aantal luisteraars weet te bereiken, en noemt het Verenigd Koninkrijk ‘relatief’ succesvol omdat daar nieuwe programma’s en toepassingen op de markt zijn gebracht die nog niet beschikbaar waren. Dit draagt bij tot een andere kijk op het gebruik van de DAB-frequenties. Omdat er concrete belangstelling bestaat voor de DAB-frequenties, wil Wijn overgaan tot een verdeling. De reden voor een veiling en geen vergelijkende toets is volgens Wijn dat met multimediatoepassingen het moeilijk te voorspellen is wat het beste aan de vraag voldoet. De pluriformiteitsgedachte is daarbij tevens al gegarandeerd met de FM-verdeling. Wijn is van mening dat die systematiek niet gewijzigd hoeft te worden. “Het valt immers niet langer te verwachten dat DAB in 2011 of vlak daarna de rol van de FM als belangrijkste distributiekanaal voor radioprogramma’s door de ether zal overnemen,” aldus de EZ-minister. Het zal een nieuwe regering moeten zijn die de beleidsuitgangspunten van Wijn zou moeten implementeren.

TMF Radio neemt plek RTL FM in?

TMF Radio neemt hoogstwaarschijnlijk na kerst de plek van RTL FM in. Dit blijkt uit uitgelekte berichtgeving van Adformatie en Radiofreak. Desgevraagd bevestigt MTV Networks BV directeur Dan Ligtvoet de lezing dat deze samen met Sky Radio Groep een internet & kabelradiostation op aan het zetten is met non stop hitmuziek onder het credo ‘Altijd Hits’ voor 16 tot 24 jarigen. De zender start volgens de door Ligtvoet bevestigde berichten op 27 december aankomende. RTL Nederland verloor op 8 juli jl. de etherfrequenties voor RTL FM, waarna het op 1 oktober jl. de uitzendingen van RTL FM uitbesteedde aan Sky Radio Groep. Eind november doopte Sky Radio Groep de zender om in ‘RTL FM presents Sky Radio The Christmas Station’. RTL Nederland heeft sinds de zomer aangegeven de zender van de hand te willen doen.

Sky Radio Groep die eigenaar wordt van het kabel/satellietkavel van RTL FM en partner van MTV Networks BV wil desgevraagd (nog) geen commentaar geven. Uit gegeven van de Kamer van Koophandel blijkt dat RTL Nederland nog steeds eigenaar is van RTL FM BV resp. Music Country BV (waar de kabelcontracten invallen). Het Adformatie-bericht over de verkoop die op de ‘eigen’ Sky Radio Groep-site radionieuws.nl stond, is verwijderd, evenals een bericht op de site van Broadcastmagazine. “Als er nieuws is komen we met een persbericht,” aldus Jan Willem van Hofwegen van Sky Radio Groep. Sky Radio Groep (Sienna Holding BV) is in handen van Telegraaf Media Groep NV (28,33 %), Vereniging Veronica (10 %), ING Corporate Investments Participaties BV (28,33 %) en een trust (28,33 %), waarbij Telegraaf Media Groep NV in de praktijk de meeste zeggenschap heeft over met name de door de ING en door de trust gehouden aandelen. MTV Networks BV is in handen van het beursgenoteerde Viacom (op haar beurt voor 70,8 % in handen van de 83-jarige Sumner M. Redstone, geboren als Sumner Murray Rothstein).

DutchMedia publiceert in de reacties hieronder de – de al dan niet onder druk van Sky Radio Groep – weggehaalde/zelfgecensureerde publicaties van Adformatie en Broadcast Magazine. Noot: het Adformatie-bericht is dus ook om mysterieuze redenen weggehaald van de ‘eigen’ site van Sky Radio Groep, Radionieuws.nl

Concertzender Nieuwe Stijl blijft voorlopig Concertzender

Naamswijziging later?  

Concertzender Nieuwe Stijl, zoals deze per begin september jl. op het kabel- en satellietkanaal van de Concertzender is geïntroduceerd, blijft voorlopig ‘Concertzender’ heten. Dit bevestigt Jeroen Wassenberg, woordvoerder van de NOS Raad van Bestuur. Enkele weken geleden meldden zendercoördinatoren dat de radiozender Radio 6 gaat heten per januari, maar dit is een voorbarige melding, aldus Wassenberg. De NOS Raad van Bestuur zal pas op een later moment beslissen over de naam van de radiozender met jazz, crossover, wereldmuziek, cultuur en litteratuur, maar dit zal zeker niet voor januari zijn, aldus de zegsman van de hoogste publieke landelijke omroeporganisatie.

Concertzender Classic – zeg maar de Concertzender zoals deze tot begin september bestond – met vooral serieuze muziek, is op internet blijven bestaan en wordt enkele uren per dag in de ochtenduren en ‘s nachts overgenomen op Concertzender Nieuwe Stijl.. Mogelijk dat deze zender in 2007 ook kabeldistributie verkrijgt, enkele programmaraden hebben de zender inmiddels – naast Concertzender Nieuwe Stijl – geadviseerd.

CvdM wil opheldering overdracht licentie RTL FM aan Sky Radio

Het Commissariaat voor de Media wil opheldering over een mogelijke (praktische) overdracht van de licentie van RTL FM aan Sky Radio Groep. Dit meldt het Commissariaat voor de Media aan DutchMedia. Sky Radio vult sinds 1 oktober jl. de zendtijd van de kabel, internet en satellietradiozender van RTL Nederland in. Sinds eind november zendt de Sky Radio Groep onder de naam “Sky Radio The Christman Station” uit op het kanaal van RTL FM. Het station presenteert zich ook onder die naam, waarbij eens per uur de melding ‘RTL FM presenteert Sky Radio The Christmas Station’ the horen is. Sky Radio Groep verklaarde eerder diensten te verrichten voor RTL FM, maar geen eigenaar te zijn van het radiostation.

Opvallend is daarbij dat het er op lijkt dat (nagenoeg) alle programmatische beslissingen omtrent het radiostation thans genomen worden door Sky Radio Groep en niet door RTL FM/RTL Nederland. Artikel 71a lid 5 van de Mediawet stelt expliciet dat commerciële uitzendlicenties van radio- en tv-stations niet overdraagbaar zijn. De bedrijven (in casu RTL FM BV) waar deze inzitten zijn overigens wel verkoopbaar.RTL heeft overigens een geschiedenis op dit punt omdat RTL Nederland in feite op dezelfde wijze werkt als waarop Sky Radio Groep (dienstenlevernacier) voor RTL FM de zender invulling geeft. RTL Nederland heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat CLT-Ufa SA (RTL Group SA) de licentiehouder is van de tv-stations RTL 4, RTL 5 en RTL 7. RTL Nederland BV levert daarbij haar ‘diensten’ aan het in Luxemburg gevestigde bedrijf. Het Commissariaat oordeelde eerder dat in feite RTL Nederland de licentiehouder behoort te zijn en niet CLT-Ufa SA, maar door een niet afgeronde juridische srijd is dit nooit opgehelderd. RTL Group profiteert op deze manier van het gebrek aan toezicht in Luxemburg en veel lichtere regels in Luxemburg. Deze kwestie is alleen met een juridische procedure tussen de Nederlandse en Luxemburgse staat op te lossen, maar is om diplomatieke redenen nooit gevoerd.

Classic fM terug op satelliet in Familiepakket Canal Digitaal Satelliet

Classic fM keert per 18 december terug op de Astra1-satelliet. De licht klassieke muziekzender van Sky Radio Groep (Sienna Holding BV) staakte 1 april 2004 haar uitzendingen op de Astra1 om redenen van kosten in relatie met de commerciële exploitatie nadat Classic fM haar FM-etheruitzendingen op 1 juni 2003 staakte. Aangezien de zender volgens eigen zeggen nu nieuwe mogelijkheden ziet die binnen het kostenplaatje van de zender passen en luisteraars erom vroegen, wil de radiozender aan de vraag voldoen. En dus zal Classic fM terugkeren op satelliet, maar dan in het betaalde Familiepakket (en hoger). Classic fM is de eerste Nederlandse radiozender die op satelliet in een ‘betaal’ pakket uit zal zenden. De vijf VRT-radiozenders, zitten overigens eveneens in dit ‘betaalpakket’ dat 12,95 euro per maand kost. De zender zal te ontvangen zijn via de Astra1, gecodeerd in Mediaguard2 (en Irdeto2) op 12515 GHz, H Symb.Rate 22000 FEC:5/6 en verkrijgt plekje 215 in de ‘standaard’ zaplijst van Canal Digitaal Satelliet. Testuitzendingen zijn reeds gestart.

RAB: Radio Advies Bureau ten doop gehouden

Het Radio Advies Bureau (RAB) is in het gebouw van FD Mediagroep ten doop gehouden. Algemeen directeur George Bohlander heeft ten overstaan van ‘vakbroeders’ tijdens een zogeheten ‘In2Radio’ sessie de intenties en uitgangspunten van RAB uit de doeken gedaan. RAB is de nieuwe opdrachtgever
van het Continu Luister Onderzoek (CLO) en de radiobranche-organisatie die de algehele radiosector moet omvatten. Bohlander benadrukte in zijn presentatie open te staan voor ‘alle’ radiostations en niet alleen één bepaald segment, alle regionale, landelijke, publieke en commerciele stations zijn dan ook aangesloten bij RAB. RAB is de opvolger van het Platform Radio Exploitanten (PRE), waarin radiostations voorheen zelf hun belangen behartigden. Volgens Bohlander betekent RAB een professionalisering van de radiosector naar het Britse model waar al lange tijd een RAB-concept bestaat.

Het imago van de radiosector kan volgens de RAB-directeur beter. Waar radiostations vooral zichzelf als jong en flexibel positioneren, zien mensen uit de reclamewereld radiostations voorals als behoudend, weinig vernieuwend, terwijl de radio zelf een autoriteit is die onafhankelijk, snel. innovatief, top of mind en innovatief kan zijn, aldus Bohlander. “Radio moet meer gevisualiseerd worden,” aldus Bohlander. Daartoe stelde de RAB-zegsman dat dit met spotjes op het medium zelf getracht kan worden. Vanuit de zaal hadden sommigen daar nog twijfels bij, aangezien een roep om vooral één op één communicatie, gezien de beperkte doelgroep van adverteerders/mediabureaus.

Bohlander verdedigde in zijn betoog het huidige Continu LuisterOnderzoek (CLO) dat door IntomartGFK wordt uitgevoerd, maar erkende de makken van het onderzoek. De zogeheten ‘gouden standaard’, waarbij dezelfde ijkingsdata voor representatief steekproefonderzoek op basis van CBS-bevolkingsopbouwcijfers wordt gebruikt, wordt per 1-1-2007 ook voor het CLO-onderzoek ingevoerd. Eerder kondigde de Stichting KijkOnderzoek dit ook voor de kijkcijfers aan. De ‘dagboekjes’ moeten komend jaar grotendeels tot het verleden behoren. Weliswaar blijft het CLO een herinneringsonderzoek, maar de bedoeling is dat dit voortaan via internetpeilingen zal plaats vinden, en nog slechts een klein gedeelte via dagboekjes, waarbij de volgorde van radiostations op volgorde van het luistergedrag van de deelnemer zal plaats vinden.

Bohlander wees de radiobranche in zijn presentatie erop dat het radio-onderzoek in Europa sterk verschillend is. Nederland is samen met enkele andere landen actief met continu-onderzoek met elke maand luistercijfers, maar dat is geenszins overal het geval. Alleen Zwitserland en Noorwegen hebben electronische luistermetingen ingevoerd, het Verenigd Koninkrijk zag daar tot nu toe, ondanks plannen daartoe, van af. Toch wordt er in veel Europese landen onderzoek gedaan naar de meters. Tijdens de
bijeenkomst bleek er uit met name de mediabureauhoek behoefte aan. Uit de presentatie van de RAB-directeur bleek dat 80 % van de radiostations ook voorstander is, maar ondanks jarenlange discussie nooit de daad bij het woord heeft gevoegd. Bohlander zegt de komende periode – maar wilde daarbij
geen concrete termijn aangeven – te kijken naar tests en mogelijkheden om te bezien hoe de kansen voor Nederland liggen. Een samenwerking met het Continu Kijkonderzoek (dat net als het Continu Luister Onderzoek door IntomartGFK wordt uitgevoerd) vindt Bohlander voor de hand liggen. Het onderzoek betekent in ieder geval een compleet andere benadering van het medium radio voor de branche, zo betoogde Bohlander aan de hand van voorbeelden uit de ervaringen in Noorwegen.

RAB zal de komende periode een bureau opbouwen om haar functies invulling te geven. Op internet wil de branchevereniging met name via een te openen website (www.rab.fm )haar informatieve functie invulling geven. Tot nu toe heeft de Sky Radio Groep die met haar eigen website ‘radionieuws.nl’
ingevuld. Onduidelijk is of deze naast elkaar blijven bestaan. Mark Berendsen, commercieel directeur bij Sky Radio Groep zegt hierover dat daar nog geen beslissing over genomen is. “Dit hangt sterk af van wat de content wordt van www.rab.fm,” aldus Berendsen.