Category Archives: Televisie

KPN met illegale pornozender actief?

Koninklijke KPN NV is mogelijk met een illegale pornozender actief middels haar DVB-H netwerk. Via het produkt KPN Mobiel TV, biedt het bedrijf sinds enige tijd de ‘harde’ erotische zender Adult XXX aan. Een woordvoerder van KPN meldde initieel dat de zender in handen zou zijn van Inter Content KG, een erotisch dochterbedrijf van de Duitse uitgever Bauer die vooral in Duitsland actief is op internet en samenwerkt met het Duitse erotische bedrijf Beate Uhse AG. Inter Content KG ontkent met KPN zaken te doen in Nederland via DVB-H/KPN Mobiel TV.

Het Commissariaat voor de Media zegt desgevraagd niet bekend te zijn met een tv-zender met de naam Adult XXX. Volgens woordvoerster Wanda Bade zijn DVB-H zenders verplicht een EU-uitzendlicentie te hebben. Het Commissariaat zegt onderzoek te gaan doen naar de situatie van de door KPN uitgezonden erotische zender. Zonder uitzendlicentie is het – ook via DVB-H – verboden om tv-zenders te laten uitzenden. Een zoektocht langs media-toezichthouders in Europa – inclusief de Duitse – levert geen enkele gelicenceerde zender op met de naam Adult XXX. Op de opnieuw aan KPN gestelde vraag wide de licentiehouder is van de door haar aangeboden zender Adult XXX en in welk land er een uitzendlicentie daartoe is afgegeven, reageerde KPN niet. Aangezien KPN die vraag (tot nu toe) niet wist te beantwoorden,  komt de vraag op of KPN in feite actief is met een illegale pornozender. Het Commissariaat zegt desgevraagd na onderzoek meer hierover te kunnen melden. Adult XXX wordt als optiezender aangeboden via KPN Mobiel TV voor 5 euro per maand.

UPDATE: de zender is niet illegaal en blijk in handen te zijn van IceMobile BV. Zie http://dutchmedia.nl/blog/?p=1417

CAIW: in de loop van 2010 einde analoge kabelradio/tv

CAIW, de van oorsprong Westlandse kabelaar die 150.000 klanten bedient, heeft aangekondigd in 2010 een einde te willen maken aan analoge kabeltelevisie. Ook de analoge FM-kabelradio zal worden beëindigd (update: dit is niet meer het geval, CAIW heeft in 2009 besloten analoge kabelradio te laten voortbestaan!). Aart Verbree zegt desgevraagd tegenover DutchMedia: ‘in de loop van 2010 verwachten we (eerder aan het eind dan aan het begin) daarmee op te houden’. Volgens Verbree een logisch gevolg, omdat in steeds meer (nieuwbouw)gebieden televisie en radio via glasvezel uitsluitend op basis van IP wordt afgeleverd en dat gaat in zijn optiek niet meer samen met analoge distributie. Sinds 2005 heeft CAIW de strategie dat het basisprodukt kabelradio en kabeltelevisie digitaal is en analoog aanvullend is geworden. Destijds werd het analoge kabeltelevisie-aanbod teruggebracht naar 24 kanalen.

CAIW wil met de nieuwe vrijkomende capaciteit nog meer HD-signalen aanbieden, alsmede nog meer reguliere digitale zenders. Voor nieuwe abonnees geldt dat deze voor 59 euro een digitale kabelontvanger kunnen aanschaffen. Bestaande abonnees hebben eerder van een actie gebruik mogen maken waarbij ze 10 euro voor een digitale ontvanger konden betalen.

CAIW biedt haar digitale kabelradio/kabeltelevisie-signalen zonder codering; elke abonnee heeft daarbij ontvangst zonder dat een smartcard en decodeerapparatuur noodzakelijk is; uiteraard is wel een digitale ontvanger benodigd. Daarmee is CAIW een van de weinige Nedrelandse kabelaars die deze strategie hanteert. Grotere kabelaars UPC en Ziggo die meer dan 90 % van de kabelmarkt bedienen, hebben geen plannen tot afschakeling van het analoge kabelradio- en kabeltelevisie-aanbod. CAIW zal waarschjinlijk de eerste Nederlandser kabelaar zijn die vanuit een analoog aanbod, volledig gedigitaliseerd zal zijn. Satelliet, IPTV en de televisie-ether zijn in Nederland als televisie-infrastructuren al volledig gedigitaliseerd.

Ziggo zet in op brede lancering Video On Deman/Interactieve televisie op 13 maart 2009

Ziggo zet in op een bredere lancering van haar interactieve televisie-aanbod per 13 maart 2009. Volgens woordvoerder Gradus Vos is deze datum niet ‘heilig’ in verband met ‘technische tests’ en ‘nog lopende onderhandelingen’, maar is dat wel de bedoeling. Het produkt is thans al actief in het Westelijk deel van het Ziggo-gebied, waar tot 16 mei jl. de kabelaar Casema was. Met name in het Noordelijk, Zuidelijk en Oostelijk deel van het Ziggo-netwerk (ex-@Home) dienen nog aanpassingen plaats te vinden om het interactieve televisieprodukt te kunnen lanceren.

“Er is op dit moment maar één apparaat beschikbaar voor interactieve diensten. Dat is de Cisco 8455 DVB. Voor de lancering in ons hele gebied komt er nog een ontvanger van Samsung beschikbaar. Deze zal goedkoper zijn dan de Cisco 8455 DVB, maar heeft daardoor geen PVR-functies,” aldus de Ziggo-woordvoerder. De Cisco-ontvanger is thans alleen via Ziggo verkrijgbaar voor Ziggo-klanten in het Westelijk deel voor de prijs van 408,50 (inclusief verzendkosten). De Ziggo-woordvoerder stelt dat er thans een voorraad van circa 7000 Cisco-ontvangers in huis is, waar de directie van Ziggo van besloten heeft dat personeelsleden deze met korting kunnen aanschaffen, mede als doel om meer ‘testers’ te verkrijgen.  De prijs voor de personeelsleden zou 150 euro bedragen.

Op 12 december jl. heeft Ziggo flink wat nieuwe content toegevoegd aan het bestaande interactieve TV-platform. Volgens de woordvoerder is dit nog in een soort begin/teststadium. In januari is het de bedoeling dat nieuwe ‘functionaltieiten’ worden toegevoegd. Welke dat zijn, wil de woordvoerder nog niet prijsgeven. Ziggo onderhandelt met meerdere studio’s en programma-aanbieders over het kunnen bieden van video-on-demand content. Hieronder bevinden zich Walt Disney Corp. en Warner Bros. Het idee is dat Ziggo films eerder gaat brengen dan Film1 en ernaar streeft om films gelijktijdig met de DVD-release te kunnen aanbieden, waarbij de kijker ook de keuze heeft uit HD-versies. Ook is Ziggo voornemens om HD-versies van (nieuwe) series te brengen die op televisie worden uitgezonden en nog niet elders te zien zijn in de HD-versie. UPC is al langer met een soortegelijke strategie bezig.

De lancering van het VOD-produkt in het hele Ziggo-gebied is volgens de Ziggo-woordvoerder een kwartaal later dan gepland. Thans biedt Ziggo het produkt aan als een abonnementprodukt met een TVTheek voor 9,95 euro per maand en kost de dienst Uitzending Gemist met content van Nederland 1, 2 en 3 alsmede Net 5, SBS 6 en Veronica TV 4,95 euro per maand. Onbekend is hoe de prijsstelling zal zijn in maart en of de ontvanger lager in prijs zal zijn.

Ziggo is vergeleken met UPC door een andere strategie relatief laat met interactieve televisie-toepassingen. Bij UPC hebben alle digitale kabelabonnees de beschikking over VOD- en interactieve tv-diensten. Bij Ziggo is dit niet het geval en worden de diensten als losse diensten in de markt gezet.

BravaHDTV weg bij Ziggo; zender niet geïnformeerd

Het stoppen van de distributie van BravaHDTV bij de grootste Nederlandse televisiedistributeur, Ziggo, vindt zonder enig bericht aan de zender plaats. Dit meldt mede-eigenaar Jur Bron in antwoord op vragen. “Een slecht begin voor 2009,” aldus Bron. “We hadden een contract dat van maand tot maand liep,” aldus de mede-eigenaar die het ‘overtuigend bewijs’ noemt dat er een dominante marktpositie van kebalars bestaat. Bron beklaagt zich er ook over dat de Nederlandse Publieke Omroep een ‘onvenredig deel van de kabelcapaciteit eist nu ondanks de afschakeling van vijf themakanalen er omstreeks maart/april drie HD-zenders starten die overigens zelf nauwelijks HD-conent zullen omvatten, maar vooral de opgewaardeerde signalen van Nederland 1, 2 en 3. Ook krijgt de Nederlandse Publieke Omroep in heel het Ziggo-gebied Uitzending Gemist als dienst.

Volgens Jur Bron is dit een ‘enorme tegenvaller voor ons, maar ook voor Ziggo-kijkers die het maar moeten doen met Duitse en Franse cultuurzenders als ARTE en Mezzo’. De eigenaren van BravaHDTV willen juist een standaard-definitie versie van de opera en klassieke muziek-zender BravaHDTV starten onder de naam BravaNL die ook analoge distributie nastreeft.
BravaHDTV blijft wel te ontvangen via de kleinere kabelaars CAIW en KabelNoord alsmede via Canal Digitaal op satelliet en de alternatieve televisie-aanbieders Hertzinger, Reggefiber en in test bij KPN-Interactieve TV.

Ziggo noemde BravaHDTV een ‘promozender’. In reactie op het verdwijnen zegt Ziggo-woordvoerder Gradus Vos “Iedereen die een antwoord op vragen hierover zou kunnen hebben is op vakantie”. Na twee weken vakantie, zegt Ziggo te kunnen reageren, aldus na 5 januari 2009.

Goede Doelen-televisie: landelijke digitale kabel uitzending vanaf september

Goede Doelen Televisie, de zender van de Westlandse ondernemers Ferry Ouwendijk en Hans Uittenbogaard zal vanaf september landelijke digitale distributie verkrijgen. Dit kondigden VECAI-directeur Rob van Esch en Ferry Ouwendijk vandaag aan. De zender die inmiddels twee jaar bestaat, zal aldus waarschijnlijk via de VECAI-leden UPC, Zesko Holding (Casema, @Home, Multikabel), Delta Kabelcomfort en anderen worden verspreid. Onduidelijk is nog of dit via digitale pluspakketten of via het digitale basispakket zal zijn. Ook is onduidelijk of de overeenkomst exclusief is waardoor Goede Doelen alleen via de kabel mag worden gedistribueerd. Goede Doelen TV wordt op dit moment alleen via het digitale basisaanbod van CAIW verspreid in o.a. het Westland, Aalsmeer/Uithoorn, Schiedam en enkele andere CAIW-gebieden. De directeur van CAIW, Aart Verbree, is sinds kort ook voorzitter van VECAI. Goede Doelen TV zendt over meer dan 400 goede doelenorganisaties zonder direct aan fondsenwerving te doen reportages uit. Het kanaal moet haar inkomsten gaan genereren uit reclame. Onduidelijk is of de kabelaars voor de distributie zullen betalen.
Van Esch en Ouwendijk willen desgevraagd tot september geen nader commentaar geven op de plannen. Eind september is de verwachting dat meer bekend zal geraken over de plannen.

Luxemburgse RTL-Licenties inclusief RTL 4, RTL 5 en RTL 7 10 jaar verlengd

De uitzendlicenties van de Luxemburgse RTL-zenders zijn met 10 jaar verlengd tot 2020. Dit hebben RTL Group SA, eigenaar Bertelsmann AG en de Luxemburgse regering vandaag bekend gemaakt. Het betekent dat ook de op Nederland gerichte zenders RTL 4, RTL 5 en RTL 7 verzekerd zijn van hun uitzendlicenties tot 2020. Ook de op Franstalig België gerichtte zenders RTL-TVi, Club RTL en Plug TV alsmede de op Frankrijk gerichte RTL 9 (voor 35 % in handen van RTL Group SA) en de radiozenders RTL Radio die beste Hits Aller Zeiten alsmede RTL (France) kunnen zien dankzij deze overeenkomst hun uitzendingen tot aan 2020 verzekerd.

In ruil voor de uitzendlicenties en de frequenties in Luxemburg blijft RTL Group SA via dochter CLT-Ufa SA de televisie-uitzendingen in het Letzebuergs als publieke taakopdracht via RTL Télé Letzebuerg (alsmede Den 2. RTL) verzorgen. Deze uitzendingen worden overigens ook met reclame-inkomsten gefinancierd, waarbij deze uitzendlicentie overigens wel commercieel is.

Het hoofdkantoor van RTL GRoup SA alsmede dochters Broadcasting Center Europe en CLT-Ufa blijven in Luxemburg-Kirchberg gevestigd waar thans zo’n 600 mensen werken. Het oorspronkelijke contract tussen RTL Group SA en de Luxemburgse regering verliep in 2010. Jean Louis Schiltz verklaarde in een persverklaring dat RTL en Luxemburg ‘bij elkaar horen’.

RTL is in Luxemburg een zeer dominante speler met haar radio- en televisie-uitzendingen, waarbij deze alle etherfrequenties voor televisiedoeleinden in handen heeft, alsmede zeer dominant is in de radiosector dankzij RTL Radio Letzebuerg.

De Luxemburgse uitzendlicenties van o.a. de op Franstalig België en Nederland gerichte zenders liggen gevoelig. Dankzij deze constructie kunnen de RTL Group-zenders zich ontrekken aan het mediatoezicht in Nederland, resp. Franstalig België, aangezien Luxemburg niet of nauwelijks toezicht houdt op deze zenders. RTL claimt aan de andere kant wèl haar positie in allerlei (branche)organen in beide landen die juridisch verankerd zijn, zonder er zich iets van te hoeven aan trekken en laat zich niet onbetuigd zich uit te spreken over nationale wet- en regelgeving als het om bijvoorbeeld publieke zenders gaat. In Franstalig België tracht toezichthouder CSA RTL-TVi en Club RTL terug onder Franstalig Belgisch toezicht te verkrijgen nadat het bedrijf op 1 januari 2006 deze licenties niet verlengde. In Europees verband vindt overigens nog discussie plaats over hoe om te gaan met zenders die gebruik maken van het het ‘licentieshoppen’ om zo onder nationale regelgeving uit te komen. Luxemburg kent overigens ook een ‘echte’ publieke omroep die alleen met radio actief is onder de naam ‘Radio 100,7’.

Het Duitse Bertelsmann AG bezit 89,8 % van de aandelen RTL Group SA.

KPN positioneert Mine anders

Koninklijke KPN NV positioneert Mine vanaf deze maand op een iets andere wijze dan ze in mei jl. nog aankondigde. Dit maakte KPN in de marge van de persconferentie van de jaarresultaten 2006 bekend. Eind deze maand is het de bedoeling dat KPN Mine op de markt iets breder in de markt gaat plaatsen, maar daarbij wel alleen zich op bepaalde doelgroepen zal richten. Mine is immers alleen beschikbaar in combinatie met Direct ADSL of InternetPlusBellen, maar (vooralsnog) niet via andere combinaties. Daarmee erkent KPN bij monde van topman Ad Scheepbouwer terug te komen op eerdere proposities die ze vorig jaar aankondigde en niet waarmaakte. Scheepbouwer ontkende echter met klem dat de aankondiging in mei vorig jaar een ‘voor de buhne’ bericht was, maar gaf toe dat uiteindelijk de techniek niet afdoende gereed was om het produkt in 2006 volwaardig op de markt te brengen. Vorig jaar werd aangekondigd dat dit wel het geval zou zijn. In de persaankondiging staat weliswaar dat het Mine-produkt per 1 februari op de markt is gekomen, maar dit werd door Eelco Blok, bestuurslid van KPN, genuanceerd naar volledig eind deze maand, en dan met name op de doelgroepen van geavanceerde gebruikers die o.a. via de Primafoon het produkt kunnen verkrijgen.

Hoeveel geinvesteerd is in Mine en de televisie-initiatieven, wilde de financiele KPN-topman niet kenbaar maken anders dan dat het om ‘aanzienlijke’ bedragen gaan die echter niet gemeld hoefden te worden in de financiele rapportage over 2006 die vandaag bekend werd gemaakt.

KPN heeft verder aangegeven op haar televisieprodukt de focus te leggen op DVB-T produkt oftewel ‘Digitenne van KPN’. Volgens Baptiest Coopmans, eveneens lid van de Raad van Bestuur van KPN is het de bedoeling dat de prijs van ‘Digitenne van KPN’ de komende jaren onder de 10 euro blijft. Onlangs verhoogde het telecombedrijf de abonnementsprijs op dit produkt voor nieuwe klanten van 7,95 euro per maand naar 9,95 euro per maand.

Digitenne van KPN telde overigens op 31 december 2006 265.000 abonnees. Dit zijn er 20.000 meer dan een kwartaal eerder en 81.000 meer dan 31 december 2005. Er zijn inmiddels 15.000 extra betalende klanten voor de twee Tele2 Voetbal-kanalen die KPN verkoopt via ‘Digitenne van KPN’ sedert 18 oktober 2006.

KPN zelve maakte een totaal jaaromzet van 12,057 miljard euro met een netto winst van 1,58 miljard euro. Dat is licht hoger dan in 2006. Opvallend is dat in de kwartaalvergelijking tussen het vierde kwartaal 2005 en het vierde kwartaal 2006 er sprake is van lichte omzetdalingen en lichte nettowinstdalingen, waarbij ook het operationeel resultaat daalde. De omzet over het vierde kwartaal bedroeg 3,022 miljard euro (was een jaar eerder 3,074 miljard) en de netto winst bedroeg 426 miljoen euro (was 622 miljoen euro).

Film1.3 op satelliet in tweede kwartaal na uitkomst rechtszaak

Film1.3 zal ook naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar op satelliet beschikbaar komen voor de Film1/Sport1 premium-abonnees via Canal Digitaal Satelliet. Dit zegt Cees Bohnenn desgevraagd aan DutchMedia. Canal Digitaal Satelliet won een rechtszaak tegen Film1-eigenaar ChelloMedia Pay TV die het had aangespannen over de doorgiftecondities.

Jeroen Bergman, directeur van ChelloMedia erkende gisteren tijdens een persconferentie dat zijn bedrijf meer geld wilde voor de satellietuitzending van het ‘derde’ filmkanaal van Film1 ten opzichte van de uitzending van Film1.1 en Film1.2 op satelliet. De contracten over het aanbieden van Film1.1, Film1.2 en Sport1.1 via satelliet komen nog voort uit de verkoop van de premiumbetaaltelevisie-onderneming die tot aan 2005 nog samen met Canal Digitaal Satelliet één bedrijf vormde. Sport1 en Film1 zijn sindsdien in handen van Liberty Global die deze bij ChelloMedia heeft ondergebracht. Canal Digitaal Satelliet is in handen van Airfield Holding, waar ook TV Vlaanderen en ActionNow onder vallen.

Het derde filmkanaal – dat op 1 februari 2006 van start ging via de digitale kabelpakketten – is vooral gericht op de meer onafhankelijke filmtitels waaronder arthouse en wereldcinema. Canal Digitaal Satelliet is overigens nog aan het bekijken waar Film1.3 transpondertechnisch een plek zal kunnen verkrijgen, later zal een defintiieve startdatum bekend worden gemaakt.

TV Oranje / Dorcel TV

Vanaf 7 februari zal TV Oranje bij Canal Digitaal Satelliet niet langer 24 uur per dag uitzenden. Dit is het gevolg van de uitvoering van een eerder voorgenomen zendercombinatie. TV Oranje zal vanaf dan voor de abonnees op het ‘familiepakket’ en hoger alleen van 05:30 tot 22:30 uur te zien zijn. Van 23 tot 05 uur zal de erotische zender Dorcel TV (Entertainmentpakket/erotisch pakket en hoger) te zien zijn op deze capaciteit.

Film1Sport1: 265.000 abonnees na flinke dip

De abonneetelevisiezenders Film1 en Sport1 tellen één ja na hun vuurdoop circa 265.000 abonnees. Dit was een jaar geleden nog circa 170.000. De abonneezenders die de plek van het toenmalige Canal+ Nederland innamen, kwamen op 12 oktober 2005 in bezit van Liberty Global Inc., die de zender bij ChelloMedia onderbracht. Op 16 november 2004 toen de overname bekend werd gemaakt, had het toenmalige Canal+ Nederland 215.000 abonnees. Met name het verlies van het Eredivisievoetbal alsmede de digitalisering en uitfasering van de analoge signalen van de betaaltelevisiezender betekende dat het aantal abonnees op het betaaltelevisieconcept vanaf medio 2005 in een vrije val terecht kwam. Pas ruim na de introductie van het Film1/Sport1-concept begon het abonnetelevisie-aantal weer te stijgen. Financiële details over de prestaties van de betaaltelevisiezender wilde ChelloMedia niet prijsgeven. De zenders werden overgenomen voor een overnamesom van 24,75 miljoen euro.

Sport1 en Film1 meer op internet

Sport1 en Film1 willen ze de komende periode meer richten op internet. Hiertoe heeft de LibertyGlobal-dochter de portals ‘sportone.nl’ en ‘filmfocus’ overgenomen van de oprichters. De bedoeling is dat beide sites met hun content onderzeel zullen worden van resp. de Sport1 en Film1-websites. Het betaaltelevisiebedrijf wil op deze wijze toegeveogde content bieden voor geinteresseerden en via het digitaal multimediaplatform dat UPC bij Film1 en Sport1 aanbiedt, aanvullende informatie bieden. Sport1 is overigens afgelopen jaar al gestart met het aanbieden van pay-per-view uitzendingen op internet, waarbij ze alle Champions League wedstrijden aanbiedt en met name Barcelona- en Galatasaray-wedstrijden zeer goed werden afgenomen. De capaciteit van de streams worden daartoe uitgebreid tot maximaal 50.000 afnemers, terwijl dit er thans nog 5000 zijn.

Sport1 wil eredivisierechten

Nu de liverechten voor het Eredvisie-voetbal naar verwachting eind dit jaar opnieuw zullen worden verdeeld voor de seizoenen vanaf 2008/2009, heeft Sport1 zich inmiddels daartoe gemeld. ChelloMedia beklaagt zich er over dat met het concept van Tele2, de kabelkijkers in feite zijn buitengesloten, aangezien Tele2 niet via de kabel de live voetbalrechten ter beschikking stelt. Onder de noemer ‘exclusiviteit’ niet langer noodzaak stelt het bedrijf ‘graag partner te willen zijn voor kabeldistributie’ van de live voetbalwedstrijden en het rechtenbedrag graag door meerdere ‘schouders’ te willen dragen inclusief de produktiekosten. Daarmee doelt Sport1 op de mogelijkheid om bijvoorbeeld met KPN en Tele2 (tbv IPTV) de rechten verdeeld te kopen; op satelliet zou dit in de optiek van Sport1 dan door Canal Digitaal Satelliet kunnen worden gedragen. In het kader van de Video-On-Demand ontwikkeling is het de bedoeling dat later dit jaar bepaalde programma’s op aanvraag tegen betaling via UPC Digital beschikbaar zullen komen, zoals ‘De Discussie’, De Goals’ en ‘De Hoogtepunten’. Overigens schuift Mari Carmen Ouden Dijk opnieuw aan als presentatrice bij de betaaltelevisiezender als eerste vrouwelijke presentatrice bij Sport1. Volgens het management kan zij juist de ‘vrouwelijke’ kant van de sport op vrijdagavond belichten. Alle overige presentatoren en het overgrote deel van de medewerkers van Sport1 bestaat overigens uit mannen. Sport1 is op de kabel beschikbaar met in totaal 8 kanalen alsmede een HDTV-versie; op satelliet is één kanaal beschikbaar.

Film1: video-on-demand en internet

De filmzender Film1 die op de kabel met vier zenders en een HDTV-variant actief is, zal volgens general manager Casper Keller in het tweede kwartaal bij UPC starten met een video-on-demand dienst. Daarbij is het de bedoeling films op aanvraag tegen betaling aan te bieden, waarbij zonder te hoeven wachten films kunnen worden afgenomen. Thans biedt UPC nog een zogeheten ‘near video on demand’ dienst aan. De bedoeling is dat de dienst naast losse ‘afname’ ook met een zogeheten ‘Subscription video on demand’ modus afgenomen kan worden opdat ongeacht de hoeveelheid afname een abonnement genomen kan worden. ChelloMedia hoopt dat ook andere kabelaars op termijn de VOD-techniek zullen kunnen aanbieden. Film1 zal overigens ook via internet films gaan aanbieden tegen betaling. Het is overigens opvallend dat waar voorganger Canal+ de focus meer legde op een mix tussen Amerikaanse en Europese films, Film1 naar eigen zeggen de focus primair legt bij de Amerikaanse films. Toch zegt Keller vooral met onafhankelijke labels te trachten ook onbekendere films ten behoeve van met name Film1.3 te programmeren. Volgens het betaaltelevisiebedrijf houdt het zich overigens wel aan de Europese quotaregeling die bepaalt dat de helft van de totale programmering uit Europees produkt dient te bestaan.

Televisiereclame 2006: groei gaat gestaag door tot 797 miljoen euro omzet

De televisiereclame is in 2006 gestaag gegroeid tot 797 miljoen euro aan netto-omzet. Dat is een toename van 29 miljoen euro. Dit heeft de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT) bekend gemaakt bij de presentatie van haar ‘financieel jaarverslag televisiereclame 2006’. 2006 was een zogeheten ‘evenementenjaar’ met het WK Voetbal en parlementsverkeizingen. De reclame-omzet steeg met 29 miljoen euro (3,8 %), beduidend meer dan in 2005 (22 miljoen) en 2004 (13 miljoen). Autoreclame is het meest te zien geweest, gevolgd door banken, verzekeringen en supermarkten. Opvallend is dat de ‘grootste stijgers’ in 2006 loterijen, kanssepelen en banken zijn alsmede lichaamsverzorging, terwijl telefoonmaatschapijen – zoals KPN – minder besteden aan reclame. De Nederlander keek in 2006 gemiddeld 197 minuten oftewel 3 uur en 17 minuten per dag televisie en bevindt zich hiermee in West-Europa onder het gemiddelde, opvalt is dat in grotere alsmede zuidelijke landen meer televisie wordt gekeken en dat jongeren niet onderdoen in hun kijkgedrag. volgens cijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO).

SPOT-directeur Paul van Niekerk spoorde televisie-exploitanten aan om vooral meer met internetactiviteiten te doen. Volgens Van Niekerk hebben omroepen de kans om een directe relatie met consumenten aan te gaan, waar die nu door distribiteurs als tussenschakel geschiedt. Ook in nieuwe omgevingen als digitale televisie en internet-uitzendingen trachten kabel-, satelliet-, IPTV en digitale ethertelevisie-aanbieders een tussenschakel daarin te blijven vormen.Ondanks dat ziet Van Niekerk mogelijkheden, maar dan dienen de (commerciële) omroepen daar wel naar te handelen. De positie van met name internetcontent voor omroepen levert tot nu toe geen toppositie op. Volgens STIR hebben met name aanbieders als MSN, Marktplaats, Ilse Media en de Telegraaf leidende posities. Van de commerciele omroepen komt alleen RTL Nederland voor op de lijst van de commerciele omroepen. De publieke landelijke omroep heeft met haar activiteiten wel een redelijk groter bereik
Van Niekerk verwacht dat reclametelevisie gestaag blijft doorgroeien en heeft een winstverwachting afgegeven van 3,5 %, oftewel 825 miljoen euro aan omzet is realistisch. De cijfers van SPOT hebben betrekking op de televisiereclame-omzet bij Nederland 1, 2 en 3 (Stichting Ether Reclame), RTL 4, RTL 5 alsmede RTL 7 (RTL Nederland Sales BV), Net 5, SBS 6, Veronica TV (SBS Broadcasting BV), Tien (Talpa TV BV), MTV, TMF, Nickelodeon/The Box (MTV Networks BV), Jetix (Jetix Channels BV), Discovery Channel, Animal Planet (Discovery Networks Benelux), National Geographic Channel, AT 5, RNN 7 en Omroep Reclame Nederland (de publieke regionale zenders verenigd in de Stichting Regionale Omroep Organisatie en Samenwerking)