Soms krijg ik als journalist aanvaringen met persvoorlichters. Hoort bij de job. Want ja, soms ben je irritant – en misschien ook wel volhouder/doorzetter, zeker als informatie moeilijk los gelaten wordt, maar het hoort bij het spel….
Dan is het toch opvallend als de directie communicatie RTL mij vertelt dat ik teveel en te omvangrijke vragen stel (vooral per email), de afgelopen twee weken! En dat die ook te diep gaan voor ze….en daarbij nog het verzoek om de komende tijd me even gedeisd te houden!
Waar ging het om? Ik heb het even nagezocht:
– een vraag ivm een verhaal dat ik maak over het Letzebuergse RTL & RTL4
– een vraag om het logo van RTL FM
– vragen destijds gesteld nav Europese richtlijn en reacties RTL
– vragen over veranderende regelgeving en Nederlands moeten worden
– vragen over het deels direct onder Duits beheer komen te staan van een
deel van het Nederlandse RTL
– vragen mbt de satellietuitzending in verband met RTL 4, RTL 5 en Yorin.
– vragen nav nieuwe algemeen directeur
– vragen mbt lancering RTL FM
Dit lijken me best redelijke onderwerpen nav actuele kwesties. Ik denk dat ik de opmerking dat ik te diep ga in de materie ook als compliment kan opvatten. Wat me echter verbaasd is dat de directie Communicatie mij ook erop wijst dat mijn publiek voor hun soms niet interessant genoeg is. En dat ze om al mijn vragen goed te kunnen beantwoorden er zelfs een persoon in dienst voor zouden moeten nemen!
Waarvan acte…….Als dat zo is, ben ik benieuwd wat collega-vakjournalisten vragen als ze met allerlei onderwerpen mbt RTL bezig zijn!
Dat Satellite en DutchMedia publicaties zijn die geen miljoenenpubliek bereiken is waar. Maar het bestand van DutchMedia bestaat ook uit de adverteerders, advocaten, concurrenten, toezichthouders, kabel/satellietbedrijven, producenten, politici, collega-journalisten en andere voor RTL belanghebbenden, terwijl Satellite bij vooral de satellietkijker (oplage 50.000) binnenkomt, alsmede – ook voor omroepen relevante – vakgeinteresseerden en via knipselkranten soms ook prominent van belang is…..
Verder dacht de RTL-directie communicatie dat ik alleen met RTL de laatste tijd bezig ben….sja de perikelen rondom andere actuele kwesties als UPC/Canal+, Champions League, Veronica/SBS, winterpresentaties, radiostations e.d. spelen net zo hard en hebben mijn aandacht evenzo! Grote mediabedrijven vragen bij mij nagenoeg automatisch om een kritische benadering. Bovendien is het kenmerk van vooral RTL dat allerlei zaken gebeuren, zonder dat er over gecommuniceerd wordt!
Gelukkig gaan ze bij RTL niet zover om mij te bedreigen. Dat is mij bij een jaren geleden ter ziele gegane zender wel overkomen. Ik zou nooit meer werk krijgen als ik bepaalde dingen zou opschrijven…maar ok dat is uiteindelijk een compliment denk ik achteraf!
Bij deze kan ik wel melden dat wat mij betreft de beste media-persvoorlichter (al jaren) Edger Hamer (SBS Broadcasting BV) is. In het algemeen is hij meestal adequaat en altijd goed op de hoogte alsmede bereid om snel koppelingen te leggen, waarvoor hulde voor de persoon Edger!
Sja hoe verder om te gaan met RTL? Ik doe mijn best om wederhoren te blijven vragen, het is aan hun om wel/niet te reageren, toch?!
Ondergetekende zorgt niet voor de stormachtige ontwikkelingen bij RTL, dat doet ze immers zelf!
Overigens hierbij hoort absoluut vermeld te worden dat de personen waar het over gaat bij RTL als personen best aardig zijn, dat staat buiten discussie!
P.s.: waarom ik dit hier openbaar? Omdat ik lezers hier ook een kijkje achter mijn schermen wil geven en deze genoemde personen zelf regelmatig/bewust in de openbaarheid treden; het is onderdeel van hun beroep! Een betrokken persoon van de RTL Communicatie mocht trouwens vanavond in SBS Shownieuws het spontane enthousiasme in EEN zinnetje melden over de nieuwe toekomstige baas Van Westerloo…..