RTL Nederland: ‘Sky Radio richt zich op 25- 30’

Arthur Weijers, directeur radio bij RTL Nederland heeft bij zijn presentatie aan adverteerders voor de radiostations RTL FM en Yorin FM uitgehaald naar concurrenten Sky Radio en Noordzee FM. Weijers stelt dat beide radiostations zich de afgelopen tijd vooral richten op 25 tot 30 jarigen. Volgens de radiodirecteur komt dit in de muziek maar ook in de uitingen naar voren, zeker in vergelijking met enkele jaren geleden. Daarbij vermelde de radiodirecteur dat de stations van RTL Nederland met Yorin FM (20-34 jarigen) en RTL FM (30-49 jarigen) zowel jongeren als ‘de bovenkant van de markt’ bedient. Het radiobedrijf heeft voor beide stations gezamenlijk van juni tot en met december een zendergarantie afgegeven van 9 % in de doelgroep 20 tot 49-jarigen. In de laatste rapportage behaalde beide stations in deze doelgroep 7,6 % marktaandeel (mei/juni).

Erik de Zwart directeur van Noordzee FM zegt in een reactie hierop dat de uitspraken van Weijers ‘niet waar zijn’. Noordzee FM richt zich met name op vrouwen van 20 tot 40 jaar, en daarnaast ieder ander die geinteresseerd is in het radiostation. De Zwart voegt hier tegenover DutchMedia aan toe echter ‘geen problemen’ met de uitlatingen te hebben.

Carlo de Boer, directeur Sky Radio Nederland reageert tegenover DutchMedia met ‘nieuws voor Arthur Weijers waaruit blijkt dat dat niet het geval is’. Volgens De Boer is de 42-jarige radiodirecteur van RTL ‘in de war met een ander radiostation, misschien kent Arthur Weijers de hits van tegenwoordig niet meer?’ aldus de Sky Radio-directeur. De Boer voegt hieraan toe dat de muziek op Sky Radio sinds 1988 meegaat met de tijd en stelt dat het radiostation de totale groep 20 tot 34 jarigen van levensbelang te achten (en niet alleen 25 tot 30 jarigen, red.) omdat adverteerders zich daarop richten. De kracht van Sky Radio, zit volgens De Boer op het zowel aanspreken van 20 tot 34 jarigen als het aanspreken van 35 tot 49 jarigen (oftewel de totale doelgroep die adverteerders wensen te bereiken). Sky Radio is in de ene doelgroep (35-49 jarigen) marktleider, en in de andere (20-34) het tweede radiostation van Nederland. De Boer wijst er verder op dat RTL FM ‘vooral regionaal scoort in Limburg met marktaandelen van 11 %’ . In de provincie Limburg zijn minder landelijke Nederlandse commerciĆ«le radiostations te ontvangen, waardoor deze zender kan profiteren hiervan. Volgens De Boer had Weijers beter kunnen vertellen aan haar adverteerders dat de RTL FM-luisteraars ‘vooral in Limburg zitten’.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *