UPC: VoetbalKanaal ook bij CAIW, Essent & Casema

VoetbalKanaal, het betaalkanaal van UPC Programming BV zal uiterlijk 1 september ook te zien zijn via de digitale kabelplatforms van CAIW (CAIW DTV), Essent Kabelcom (TV Home) en Casema (Casema Digitale Televisie).

CAIW zal de zender in haar betaalde ‘premiumdeel’ (6,90 euro per maand bovenop het analoge abonnementstarief) aanbieden. Essent Kabelcom zal in ieder geval tot het einde van dit jaar de zender binnen haar digitale basisaanbod van TV Home aanbieden (8,50 euro per maand bovenop het analoge abonnementstarief). De buitenrandstedelijke kabelaar denkt nog na over het concept daarna waarbij de mogelijkheid bestaat dat de zender als optie-kanaal zal worden aangeboden. Voor Casema is nog niet duidelijk hoe de zender zal worden aangeboden. Omstreeks 1 september hoopt Casema haar digitale kabelpakket (nu nog Casema Digitale Televisie) te herlanceren met een nieuw aanbod. UPC zal de zender per 1 september als optie aanbieden voor 10 euro per maand, zo kondigde Jeroen Bergman namens UPC aan.
Daarmee kost voor niet UPC Digital abonnees de zender 24,95 euro per maand (bovenop het analoge abonnementstarief inclusief het ‘start’ pakket van UPC Digital en de huur van een digitale kabelontvanger).

VoetbalKanaal telde aan het einde van het vorige seizoen naar eigen zeggen 10 % abonnees van het totale UPC Digital abonneebestand. Dit totale bestand bedroeg op 30 maart jl. 53.500 volgens officiƫle rapportages. Volgens Jeroen Bergman bedraagt dit aantal inmiddels 57.000.

VoetbalKanaal zal 370 wedstrijden uit de Engelse Premier League uitzenden (met naast Nederlands veelal ook Engels commentaar) die eveneens herhaald worden. Tevens zendt het kanaal alle Champions League wedstrijden middels meerdere zenders uit al dan niet met commentaar in de taal van de uitspelende club. 170 wedstrijden uit de Eredivisie zullen eveneens vertraagd worden uitgezonden. De rechten op het Britse voetbal zijn voor drie jaar aangekocht. Het kanaal heeft een samenwerking- en een sublicentie-overeenkomst met RTL 5 gesloten waardoor deze zender de samenvattingen van het Britse voetbal kan uitzenden inclusief reclame-uitingen voor het VoetbalKanaal. Volgens UPC wordt met het kanaal ‘geinvesteerd in de toekomst’. Op de vraag over wanneer het ‘return on investment’ verwacht kon worden voor het kanaal en hoeveel abonnees de zender hoopt te verkrijgen, gaf Jeroen Bergman slechts het antwoord dat ‘dit beter’ zal moeten worden dan de afgelopen periode. Hoeveel investeringen met het kanaal gemoeid zijn, is onduidelijk. De liverechten voor de Eredivisie noemt VoetbalKanaal als ‘droom’ content; tegelijkertijd stelt Bergman dat de kosten hiervoor ‘grote investeringen’ vergen waarover het bedrijf ‘nog geen besluit’ heeft genomen of het zich zal melden als potentieel geinteresseerde.

De zender is met de overeenkomsten voor 87 % van de kabelabonnees ‘abonneerbaar’; oftewel voor circa 79 % van de Nederlandse huishoudens. Multikabel heeft als enige exploitant met een digitaal kabelpakket niet met de zender in zee gegaan; de zender is evenmin via satelliet beschikbaar.

Bij de presentatie was de opvallende aanwezigheid van directieleden van het Nederlandse Canal+ kenmerkend. Canal+ bezit voor het seizoen 2004/2005 de live voetbalrechten van de Eredivisie-wedstrijden.

Als directeur voor het VoetbalKanaal wordt Erik van der Schaft aangesteld, die eerder directeur Salto/AT 5 en interim-directeur bij Ciris (oud NOB bedrijf) was.

UPDATE: Essent Kabelcom zal Het VoetbalKanaal het gehele seizoen (2004/2005) in haar digitale basisaanbod TV Home aanbieden. De zender zal bij TV Home vanaf 14 augustus te zien zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *