UPC: lichte stijging Digital,lichte daling analoog

Kabelaar UPC Nederland heeft het afgelopen kwartaal weer een lichte daling van haar totale analoge abonneebestand en een lichte stijging van digitale kijkers gerapporteerd. Het totale aantal klanten dat analoge radio en televisie ontvangt via de UPC kabel is 2.294.100, oftewel een daling van 13.500. UnitedGlobalCom, het LibertyMedia International-bedrijf dat de eigenaar is van UPC, verklaarde dat dit deels komt door een andere rekenmethode voor hotel/ziekenhuis aansluitingen. Toch blijft de tendens dat analoge abonnees licht dalen over het afgelopen jaar, vermoedelijk ten voordele van satelliet (DVB-S) en DVB-T. De abonneegraad bij UPC bedraagt 87,8 %. (oftewel 87.8 % van de huishoudens die een abonnement kunnen nemen in het werkgebied van UPC, heeft een UPC-kabelabonnement).

Het (totale) aantal UPC Digital-abonnees steeg licht naar 55.900, oftewel 2.400 meer dan op 30 maart jl. Daarmee lijkt UPC op weg haar hoogste stand voor dit aanbod weer te gaan evenaren: 57.300 abonnees op 30 september 2002. Toch blijft het aantal op het totale aantal analoge abonnees verwaarloosbaar: 2,4 %. UPC telt overigens 365.800 internetklanten (Chello) en 166.400 telefonieklanten.

Over de afgelopen zes maanden maakte UnitedGlobalCom in Europa een omzet van 771.410.000 euro waarvan 543.882 door UPC Broadband (o.a. analoge, digitale televisie via de kabel, telefonie en internet-toegang) in West Europa. In totaal maakt UnitedGlobalCom wereldwijd een nettoverlies van 244,536.000 Amerikaanse Dollar op 1.092.414.000 aan omzet in Amerikaanse dollars over het eerste half jaar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *