COLUMN-TROS Radar is met een een actie begonnen om abonnees die zich beklagen over het einde van het voetbal en de wens tot directe opzegging van een premium-abonnement massaal tegen Canal+ te laten keren. Zonder Canal+ zelf in de uitzending aan het woord te laten, roept de uitzending abonnees nu op om aan Canal+ te eisen met een beroep op boek 7 artikel 22 van het burgerlijk wetboek per 1 juni hun abonnement te laten beëindigen en de betalingen te stoppen. Volgens TROS Radar heeft Canal+ de geste gedaan om tussentijds opzeggen mogelijk te maken door de helft van het resterende abonnementsbedrag dan kwijt te schelden.
Het interessante aan de methode van TROS Radar en de stichting de Ombudsman is dat het bewuste wetsartikel spreekt over het niet beantwoorden van het afgeleverde volgens de overeenkomst. De overeenkomst behelst een abonnement op Canal+. Daarvoor ontvangen analoge kabelabonnees Canal+ Blauw (films en sport) en Canal+ Rood (films); satelliet, DVB-T en digitale kabelabonnees ontvangen daarnaast ook Canal+ Geel (films). In de algemene voorwaarden – die onderdeel is van de overeenkomst – is opgenomen dat Canal+ het recht heeft om haar programmering te wijzigen en dat opzeggen kan aan het einde van elke abonnementsperiode met het in acht nemen van één maand opzegtermijn. Hoe bediscutabel bepaalde andere voorwaarden van Canal+ en Canal Digitaal Satelliet verder ook zijn, deze voorwaarden zijn helder. Canal+ en voorganger FilmNet heeft nooit het eredivisie voetbal los aangeboden aan eindklanten. Het heeft altijd een mix van sport (dus niet alleen eredivisie-voetbal, maar ook andere sporten en buitenlands voetbal!) met premium-films aangeboden. Dat is waar de abonnees een abonnement op hebben genomen en waarvoor ze hebben getekend. Immers indien een krant besluit een columnist of een heel katern weg te doen of te wijzigen, geeft dat niet het recht onmiddelijk de krant op te zeggen, daarvoor dient gewacht te worden tot dat de abonnementsperiode voorbij is. In het geval van Canal+ is overigens als tegemoetkoming daarbij aangekondigd dat per 1 augustus de abonnementsprijs met 6 euro verlaagd wordt en de mogelijkheid de de resterende abonnementstermijn na 1 augustus te halveren.
Wat TROS Radar hier gedaan heeft, heeft dan ook weinig te maken met het opkomen van rechtvaardige consumentenbelangen, maar eerder met het oproepen tot ophitsen – gebruik makend van emotionele voetbalsentimenten – tegen één bedrijf.