Dan Ligtvoet: “The Box niet super”

Dan Ligtvoet: “The Box niet super, iets te veel gedachten”

“The Box draait niet super. De zender hinkt op te veel gedachten. De als kijkerstrekker bedoelde soap Alex FM is te experimenteel en haalt niet de kijkerschare waarvoor het bedoeld is”. Dit verklaart Dan Ligtvoet aan DutchMedia. Ligtvoet is algemeen directeur MTV Networks BV waar The Box onder valt. Op 11 april jl. werd The Box na een ingewikkeld overnameproces opnieuw gepositioneerd als zender voor jonge vrouwen met een urbankarakter. Onder de naam ‘Alex on the Box’ programmeert MTV Networks BV een aantal tv-series, een eigen soap en het reportageprogramma ‘Moccah’.

Volgens de algemeen directeur wordt de zomermaanden gebruikt om de soap Alex FM ‘ijzersterk’ terug te zetten en de ‘natuurwetten’ van soaps beter in te passen. De bedoeling is dat de soap na de zomer op de zender als de belangrijkste trekker terugkeert. Volgens Ligtvoet wordt ook gekeken welke (buitenlandse) series wel en niet passen op de zender. Eerder aangekondigde uitbreiding van het aantal programma-uren zal voor september niet doorgaan; het muziekgehalte van 20 uur per dag blijft hierdoor gehandhaafd. Later dit jaar wordt bekeken hoe hier in 2006 mee zal worden omgegaan. Volgens Ligtvoet moet het station als ‘muziekbox’ met een ‘duidelijke kleur en urban karakter’ enige tijd verkrijgen om tot een succes te verworden. Onderdeel van de discussies is hoe om te gaan met het niet-urban muziekgedeelte dat nog een gedeelte van de dag te zien is en nog redelijk populair is. Het tv-station is volgens Ligtvoet financieel ‘niet winstgevend genoeg’, maar dat is op korte termijn ‘geen probleem’. Zolang er een groeimodel is en er duidelijke keuzes gemaakt worden kan de dochter van het Amerikaanse muziekzenderbedrijf zich deze situatie permiteren. “Achteraf bekeken waren we misschien een beetje naief”, aldus Ligtvoet die tevens eraan toevoegt dat het programma Moccah in ieder geval zal blijven en voldoet aan verwachtingen.

Na de wijzigingen heeft The Box per 1 juli jl. een fiks aantal kabelhuishoudens verloren die de zender niet meer kunnen ontvangen. In de gehele provincie Flevoland (waaronder Almere, Lelystad en Zeewolde) alsmede in Wijchen en Dordrecht is de zender verdwenen van de UPC-kabel. Daarentegen is The Box in drie kleinere UPC-kabelgebieden op de kabel gekomen, maar met het verlies van de provincie Flevoland is eigenaar MTV Networks niet content.

The Box roept sinds medio juni kijkers via de website op te reageren. Oorspronkelijk hield de zender de programmaraad Flevoland verantwoordelijk voor het verdwijnen; na een verklaring van de programmaraad Flevoland heeft The Box de tekst hiertoe aangepast en houdt het – net als de programmaraad – kabelexploitant UPC verantwoordelijk voor het verdwijnen van de zender in Flevoland. Volgens Jochem de Jong (directeur distributie & publieke zaken) is er geen aanleiding om juridische acties te beginnen tegen UPC. “We zijn in verdergaande gesprekken met UPC”, aldus De Jong die uitlegt dat daarbij ook gekeken wordt naar digitale kabeldistributie voor The Box. In Flevoland maakte The Box plek voor ZDF (Almere), Discovery Channel (Dronten/Lelystad) en National Geographic Channel (Zeewolde). De zender werd niet niet in het basispakket, maar in het aanvullend standaardpakket geadviseerd. Dit advies nam UPC niet over aan de hand van haar eigen distributiebeleid die het hanteert voor het deel van het kabelpakket waar de programmaraad geen ‘bindende’ adviesbevoegdheid. De zender zegt idealiter in het basispakket geadviseerd te willen zijn, maar zegt aan de andere kant te begrijpen dat er slechts voor een beperkt aantal zenders plek daarvoor is. MTV Networks zegt overigens dat het voor The BOX aan het bekijken is of het via andere distributievormen zoals DVB-T (bij Digitenne/KPN/Scarlet) alsmede satellietuitzending beschikbaar kan worden gesteld. Satellietuitzending is overigens niet direct opportuun, aldus het muziekzenderbedrijf, maar als er een mogelijkheid zich voordoet, wil MTV Networks deze kans benutten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *