Liberty Media splitst eigendom Discovery af

Liberty Media, het mediabedrijf van o.a. John C Malone heeft de belangen in Discovery Communications Inc. en Ascent Media (100 %) afgesplitst in een nieuw bedrijf. Onder de naam Discovery Holding Company is een nieuw beursgenoteerd bedrijf ontstaan. In het nieuw ontstane bedrijf behoudt Malone overigens een flink belang. Discovery Holding Company bezit 50 % van Discovery Communications Inc. De Amerikaanse kabelexploitant Cox Communications en Uitgever Advance/Newhouse hebben de overige aandelen.

In Europa, Afrika en het midden-Oosten bedient Discovery Networks in totaal 153,7 miljoen ‘abonnee units’ (subscription units). In de Verenigde Staten is dat gecumuleerd 618,9 miljoen, waarvan 89,5 miljoen met Discovery Channel. Discovery Networks maakte in 2004 in de Verenigde Staten een omzet van 1,6 miljoen Amerikaanse dollar, buiten de VS 583,0 miljoen Amerikaanse dollar, waarvan 190,19 miljoen met reclame-inkomsten en 364,9 met abonnee-inkomsten (Discovery vraagt een vergoeding voor de distributie van haar signalen). Met educatie en andere commerciele activiteiten behaalde het een omzet van 177,25 miljoen Amerikaanse dollar.

Het is niet geheel duidelijk wat het uiteindelijke doel is van de afsplitsing van de Discvory-belangen van Liberty Media. Het afgelopen jaar werd gesuggereerd dat News Corp (Keith Rupert Murdoch) en Liberty Media (John C Malone) toenadering zouden zoeken tot een mogelijke fusie van hun belangen in National Geographic Channel en Discovery Communications. Liberty Media splitste eerder haar kabelactiviteiten (waaronder UPC) af om deze vervolgens middels een fusie om te dopen tot Liberty Global.
Liberty Media blijft actief met deelnemingen in onder andere de zenders Encore en homeshopzender QVC alsmede een aantal kleine belangen in andere mediabedrijven.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *