KPN’s IPTV

In het vierde kwartaal moet het commercieel geintroduceerd worden: IPTV van KPN. Oftewel televisie volgens het internet-protocol. Het aanbod zal bestaan uit circa 50 tv-kanalen, 100 radiokanalen, video-on-demand (‘videotheek’ met voornamelijk films), uitzending gemist (het op aanvraag nog eens kunnen bekijken van programma’s van de publieke & commerciele Nederlandse zenders) en andere diensten. De ontvanger zal een ingebouwde harddisk meekrijgen opdat PVR-functionaliteiten (Persoonlijke Video Recorder) mogelijk zijn. De tv-kanalen worden minimaal uitgezonden met een bandbreedte van 3,5 MBit/s.

Hoeveel het standaardaanbod zal kosten, is nog onbekend. Rosalie Weijers, content manager bij KPN, presenteerde tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers een eerste opzet van de dienst. Siemens levert het systeem, Kreatel zal de ontvangers leveren. In antwoord op vragen van DutchMedia stelde KPN-topman Scheepbouwer dat enkele ‘tientallen miljoenen euro’s’ in het produkt geinvesteerd wordt. In september zal het produkt in een proefopstelling bij een zeer beperkt aantal mensen worden getest. Voor eind dit jaar moet 57 % van de Nederlandse huishoudens het produkt kunnen afnemen. KPN wilde niet prijsgeven wat de abonneedoelen zijn. Aangezien Versatel het live eredivisievoetbal exclusief via haar eigen ADSL2+ produkt aanbiedt en via satelliet, zal het niet via de KPN-infrastructuur beschikbaar zijn. Wel zei Rosalie Weijers te verwachten dat er ‘clubkanalen’ van voetbalclubs via KPN beschikbaar komen. Welke zenders exact in het aanbod beschikbaar komen, is nog onduidelijk, maar in tegenstelling tot Versatel is de verwachting dat alle grote Nederlandse zenders in het aanbod hun opwachting zullen maken. De videotheek dienst is KPN zelf aan het opzetten. KPN verklaarde dat het IPTV-produkt niet interfereert met het DVB-T produkt dat het nu als wederverkoper van Digitenne aanbiedt. Volgens bestuursvoorzitter Scheepbouwer richt dat zich op een andere markt. Inmiddels heeft KPN daarmee 70.000 abonnees weten te verkrijgen; eind oktober 2004 startte deze dienst naast het ‘eigen’ aanbod van Digitenne. Het aanbod is overigens iets gewijzigd aangezien de digitale ether-televisiedienst voortaan 7,95 euro per maand kost voor alle KPN klanten.

De Raad van Bestuur van KPN verklaarde verder dat het nog steeds interesse heeft om Nozema Services NV volledig over te nemen, ondanks een negatief advies van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). KPN verklaarde te willen ‘kijken hoe er uit te komen’ als het gaat om de zenderexploitatie-activiteiten. Volgens het telecombedrijf moet het mogelijk zijn daarover afspraken te maken bij de verkoop. KPN wil het bedrijf ook met name omdat het denkt dat het van belang is voor de digitale etherinfrastructuur dat er EEN sterke aandeelhouder is die ervoor kan zorgen dat die dienst sneller wordt uitgerold. Broadcast Partners, een concurrent van Nozema Services NV won een kort geding tegen de minister van Financiën, als gevolg waarvan de verkoopprocedure van Nozema Services NV opnieuw moet plaats vinden. Broadcast Partners is bevreesd van een nieuw te ontstane machtsconcentratie op de markt van zenderexploitatie. KPN wees er overigens op dat met een overname van Digitenne de echte televisiedistributiemonopolisten, de kabelexploitanten pas echt beconcurreerd kan worden.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *