Peter Bossaert & Q-Music: “Tussen Sky en 538 in”

Radio met een hoog goed gevoelgehalte (feel good), van telefoniste tot presentator vrolijkheid, dat is wat de Vlaming Peter Bossaert per 1 september op het zog. A3-FM kavel wil neerzetten met Q-Music. Noordzee FM dat nu nog uitzendt op het A3-kavel kwam begin juni in handen van De Persgroep nadat Talpa het station verkocht. De Persgroep is voor 50 % eigenaar van Q-Music (via VMMa) in Vlaanderen. Peter Bossaert, zowel directeur voor Q-Music in Vlaanderen als in Nederland zegt met het station tussen Sky Radio en Radio 538 te willen inzitten. Minder gesproken woord en meer muziek dan Radio 538, maar een duidelijk toegevoegde waarde ten opzichte van Sky Radio en een duidelijke ‘injectie’ in de playlist. Zo moet volgens de algemeen directeur de zender klinken. Q-Music zal zich voornamelijk richten op de doelgroep 20 tot 40 jarigen. Q-Music kocht Jeroen van Inkel als ochtendjock weg bij Radio Veronica, Martijn Kolkman bij RTL Nederland (YorinFM). Wim van Helden (voorheen bij regionale commerciele radiozenders actief) wordt als nieuw talent ingezet in de middaguren. De weekenden worden non stop op de zender; het ANP Radionieuws blijft.

“We hebben de ervaring in Vlaanderen om een mooi produkt neer te zetten. Dat is niet in het begin gelukt, maar nu zeker wel. We denken dat we in het eerste jaar veel energie en werk moeten stoppen in het produkt. Onze ambitie is er om er een succes van te maken. We zullen ons moeten aanpassen aan de markt, ondernemen en initiatief nemen,” aldus Bossaert. De directeur wil echter (vooralsnog) geen omzet en marktaandeeldoeloen noemen. Over de gezamenlijke reclameverkoopovereenkomst met Talpa Radio (Radio 538, Radio 10 Gold) zegt Bossaert dat dit met name vanuit de Vlaamse ervaring is opgezet waarbij zijn radiostation de verkoop doet voor de Vlaamse concurrent 4FM (Talpa). “Lukt dat niet in Nederland, dan zullen we die situatie evalueren”, aldus Bossaert die niet uit de doeken wil doen hoe of deze zelf het resterende bedrag van de in totaal 85,743 miljoen euro moet neertellen, of dat daarover in de aankoop onderlinge afspraken tussen Talpa en de Persgroep zijn gedaan. Indien Q-Music het resterende bedrag zou moeten ophoesten, komt dit neer op minstens 10 miljoen euro aan omzet. Dit soort omzetten behalen alleen de topstations van de Nederlandse radiomarkt, Radio 538 en Sky Radio Ltd. Uit de reclameverkoopsamenwerking moet blijken of (na een te verwachte samenvoeging van de reclame-afdelingen Talpa Radio Nederland en Radio 538), er geen kanibaliserend effect optreedt tussen het Talpa-radiostation Radio 538 en Q-Music, waarbij Radio 538 bevoordeeld wordt. Bossaert ziet dit niet, en hoopt vooral te kunnen meeliften op een brede waaier aan adverteerders die aanwezig is in het portfolio.

De Q-Music directeur zegt verder dat er een continue evaluatie komt van de zender. De startpositie is daarbij volgens de Vlaming goed: het technisch beste FM-kavel van Nederland (68 % bereik) en 5 % marktaandeel in de laatste luisteronderzoekmeting. Sinds het huidige Noordzee FM haar ‘music & entertainment’ format overboord gooide en meer muziek is gaan draaien, steeg het marktaandeel. Q-Music hoopt uit de ‘grijze middenmoot’ op te klimmen, maar directeur Bossaert realiseert zich dat dit langzaam gaat en wil de ‘goesting om te ondernemen’ aangaan.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *