Nickelodeon/Jetix: geen erotische reclame op text

De jeugdzenders Nickelodeon en Jetix zeggen beiden geen erotische reclames te willen op de teletekst van hun zenders. Dit stellen zij in een reactie tegenover DutchMedia op een lokale Zeeuwse politicus die hier aandacht voor vroeg in de Provinciale Zeeuwse Courant en bij staatssecretaris Medy van der Laan van Cultuur & Media. Eerder deze maand viel het de Zeeuwse politicus op dat er zogeheten ‘direct flashreclames’ worden gemaakt voor sexlijnen op teletekst van de jeugdzenders en allerlei erotisch getinte reclames te zien waren. De politicus ergerde zich hieraan gezien de jeugdige doelgroep die de kinderzenders willen bereiken.
Rob Köhler, account manager SBS-Text erkent de fouten. “De afgelopen jaren is er een en ander ingeslopen en is het enigszins uit de hand gelopen. Nu is er weer dagelijkse controle.” Volgens Köhler is in overleg met Jetix afgesproken hoe overdag om te gaan met de erotische advertenties op de kinderzender. De resterende datingadvertenties ziet de SBS-accountmanager niet als een probleem. Adverteerders kunnen bij SBS-Text zelf de inhoud van hun teletekstpagina’s wijzigen; SBS kan dan alleen achteraf ingrijpen.

Jetix-woordvoerster Daniëlle Metselaar bevestigt dat eerder erotische advertenties te zien waren op de teletekst van de kinderzender. De zender is al enige tijd bezig met het laten verwijderen van dergelijke reclame uitingen. Metselaar wijst er op dat Jetix echter afhankelijk is van een derde partij (SBS Text) die de advertentie acquisitie en beheer van de teletekst-diensten verzorgt. De erotische advertenties zijn overdag inmiddels verdwenen. Volgens de Jetix-woordvoerster is het de bedoeling dat de nog resterende dating-advertenties op termijn worden verwijderd. Vanaf 18 uur, wanneer de SBS-zender Veronica de uitzendingen overneemt, zijn de erotische advertenties op Veronica Text wel te zien, inclusief advertenties voor prostitutieclubs.

Volgens de SBS-accountmanager is dit laatste geen probleem, aangezien de (volwassen) doelgroep van de SBS-zenders, zich goed bewust is wat deze opzoekt. Volgens de SBS-Text zegsman is het niet de bedoeling de het ertoische aandeel op SBS-text te vergroten, ondanks vraag daartoe. Volgens Köhler moet er een balans in blijven.

MTV Networks, eigenaar van Nickelodeon meldt desgevraagd dat met betrekking tot de teletekstexploitatie (door 24 Media BV) “expliciet is opgenomen dat er enkel ten tijde van uitzenduren van Talpa erotische uitingen op de teletekstpagina’s mogen verschijnen”, aldus woordvoerster Joyce Veul. Talpa zegt desgevraagd dat deze een ‘klein beetje sex’ op teletekst toelaat vanaf 18 uur nadat Nickelodeon haar uitzendingen dagelijks staakt. Wel stelt woordvoerder Thomas Notermans iets ‘terughoudender’ daarmee te zijn ten opzichte van SBS Text. Volgens de MTV Networks-woordvoerster kan het zijn voorgekomen ten tijde van de voorbereiding van de start van Talpa dat enkele Talpa-pagina’s te zien zijn geweest ten tijde van Nickelodeon-uitzenduren. De woordvoerster benadrukt dat als dat zo is geweest, het enkel om technische miscommunicatie ging, welke het bedrijf zegt te betreuren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *