NOS bezig met marktafscherming programmagegevens?

De Nederlandse Omroep Stichting (NOS) is bezig met marktafscherming van programmagegevens voor de Nederlandse markt. Dit is de stelling van een aantal internationale leveranciers van programmagegevens die daardoor anoniem aan DutchMedia verklaarden niet actief te kunnen zijn op de Nederlandse markt. De leveranciers willen hun naam niet noemen omdat deze niet hun onderhandelingspositie in gevaar willen brengen. Ook het verwerken en verspreiden van de programmagegevens van Nederland 1, 2 en 3 voor distributie in Vlaanderen, Franstalig België en Duitsland blijken problematisch te worden. Ook BVN-TV zegt in gesprek te zijn met de NOS hierover, maar zegt nog niets over de uitkomsten te kunnen zeggen. Zoals bekend hanteert de NOS een door het College voor Beroep van het Bedrijfsleven (de hoogste rechter in Nederland) toegestaan monopolie op de programmagegevens namens de omroepverenigingen voor Nederland 1, 2 en 3 alsmede Radio 1, 2, 3FM, 4 en 747AM. Middels de afdeling Media Informatie Services (MIS) verzamelt de NOS op haar beurt de gegevens van met name de buitenlandse (publieke) zenders en andere zenders opdat omroepbladen en andere uitgevers deze kunnen verwerken. Samen met RTL Nederland en SBS Broadcasting BV is de NOS bezig om te onderzoeken of een gezamenlijk bureau PGS (Programma Gegevens Services) opgezet kan worden. Volgens woordvoerder André Matthijsse is de status hiervan in een onderzoeksfase. Jeroen Doucet is als projectleider aangesteld om het nieuwe bureau op te zetten. Matthijsse wijst verwijten van oneerlijke concurrentie van de hand, en wijst er op dat het een recht is van de NOS om haar eigen gegevens op een zo goed mogelijke wijze te kunnen distribueren en te standaardiseren. SBS Broadcasting BV bevestigt dat samen met de NOS naar de mogelijkheden tot samenwerking voor programmagegevens wordt gekeken.

NOS-woordvoerder Matthijsse betwijfelt het bestaan van een markt van (derde) bedrijven die aan programmagegevens-verwerking doen, die markt bestaat volgens Matthijsse niet voor derden. De afspraken waar de NOS samen met commerciële zenders aan werkt, komen er op neer dat iedereen die een licentie heeft voor het gebruik van programmagegevens deze verplicht via de NOS/PGS moet afnemen, waarvoor deze kosten berekent. Dit geldt zowel voor uitgevers van (omroep)tijdschriften, kranten alsmede infrastructuurdistributeurs zoals kabelaars, satellietoperators en xDSL TV aanbieders. Met name kleinere kabelaars (zoals CAIW) zeggen moeite te hebben met de hoogte van het bedrag die de NOS daartoe vraagt en overweegt in dergelijk geval voor de Nederlandse zenders GEEN Electronische Programma Gids voor haar kabelklanten aan te bieden indien de NOS vasthoudt aan haar stellingname om 1000 euro per kanaal per jaar te vragen. Aangezien in de meeste landen de programmagegevens van publieke zenders (vrijwel) kosteloos vrijgegeven, zijn bedrijven als Infomedia, PPS Media, TVBase, TVData en anderen deze markt invulling geven, is de stelling van de NOS opmerkelijk. Indien de NOS ook voor een voor BVN-TV de exclusieve distributiebevoegdheid krijgt, zou dat indruisen tegen de uitgangspunten van deze internationale publieke zender, aangezien buiten Nederland er geen enkel (commercieel) belang bestaat de programmagegevens voor BVN-TV af te drukken of in EPG’s op te nemen. Dat de NOS het contract met het ANP en GPD heeft opgezegd, volgt in een lijn waarbij de NOS alle bestaande contracten in de afgelopen anderhalf jaar heeft opgezegd en sterk verhoogde tarieven vraagt voor verlenging. Dat de NOS ook voor buitenlandse tijdschriften zich commercieel opstelt – waar met andere woorden geen commercieel belang bestaat – is vreemd. Toch zien de internationale programmaleverancierbedrijven niet het nut om (in hun ogen ellenlange) procedures te voeren waarvan het onduidelijk is wat de uitkomst is – gezien de Raad van State-uitspraak, ten opzichte van nieuwe grotere groeimarkten als Oost-Europa. Insiders verwachten dat de NOS met het in samenwerking met RTL en SBS op te zetten programmaleverancierbureau, wil indekken voor de aankomende wet die het de NOS verplicht om kosteloos programmatitels te leveren. Formeel moet het Commissariaat voor de Media toestemming geven voor dergelijke activiteiten door de NOS, aangezien het om nevenactiviteiten gaat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *