RTL Nederland televisie: licht hogere omzet, grotere EBITA-winst

RTL 4, RTL 5 en RTL 7 hebben in 2006 68 miljoen euro winst voor belasting, rente en amortisatie (EBITA) behaald over een  licht gestegen omzet van 348 miljoen euro (was 345 in 2005). De winst voor belasting, rente en amortisatie bedroeg in 2005 nog 54 miljoen euro. Dit heeft het in Luxemburg beursgenoteerde RTL Group SA vandaag bekend gemaakt. Het resultaat is volgens RTL Group SA bereikt dankzij ‘financiele discipline’. Hieruit blijkt wellicht dat RTL 4, RTL 5 en RTL 7, vooral bezuinigd hebben in 2006, oftewel zeer sterk op hun kosten hebben gelet alsmede niet veel hebben geinvesteerd in produkties. Anderzijds heeft vooral de afdeling nieuwe media bijgedragen aan het verbeterde televisie-resultaat. RTL Nederland zelf verklaarde dat ‘zorgvuldige kostenbeheersing’ en de ‘nieuwe en interactieve media’ bepalende factoren waren voor het resultaat. Over interactieve diensten behaalde de Nederlandse tak van RTL Group SA in 2006 een omzet van 24,9 miljoen euro (in 2005 11,2 miljoen) met een EBITA-winst van 12,2 miljoen euro (in 2005 5,1 miljoen).

Uit de door RTL Nederland zelf geopenbaarde gegevens, blijkt eveneens dat de televisie-omzetten voor RTL 4, RTL 5 en RTL 7 zonder interactieve omzetten met 2,9 % zijn gedaald van 333,8 miljoen euro in 2005 tot 324,1 miljoen euro. De EBITA-winsten zijn daarbij – zonder interactieve omzetten – iets lichter gestegen (14,1 %) dan inclusief de interactieve omzetten (25,9 %), nl. van 48,9 miljoen euro in 2005 naar 55,8 miljoen euro in 2006.

RTL Nederland heeft volgens het moederbedrijf een licht gedaald marktaandeel van 37,9 % in de reclametelevisiemarkt, en is daarmee blijvend marktleider. In 2005 was haar marktaandeel nog 39,9 %. SBS Broadcasting BV (Net 5, SBS 6 en Veronica TV) haalde een netto reclametelevisiemarktaandeel van 28,3 %, Talpa TV BV (Tien) 5,3 % terwijl de Stichting Etherreclame met Nederland 1, 2 en 3, 21,7 % behaalde.

Yorin FM (die RTL Nederland in januari 2006 verkocht aan SBS Broadcasting BV die het vervolgens omdoopte in Caz!) en RTL FM (die eind vorig jaar nadat het in juli de etherfrequenties verloor, overging naar een joint venture van MTV Networks BV en Sky Radio Groep [Sienna Holding BV] die sinds 27 december onder de naam TMF Radio actief is onder licentie van RTL FM BV) maakten in 2006 een winst voor belasting, rente en amortisatie (EBITA) van 2 miljoen op een omzet van 2 miljoen euro. Daarbij merkt RTL Group SA op dat daar een 8 miljoen euro meevaller in is verwerkt, aangezien de overheid de éénmalige bedragen heeft terugbetaald die onterecht in rekening waren gebracht. Zonder deze eenmalige meevaller, draaiden de radiostations onder de hoede van RTL Nederland een EBITA-verlies van 6 miljoen euro, waarbij zij aangemerkt dat RTL Group SA slechts voor een deel van het jaar eigenaar was van de zenders.

RTL Group SA zet overigens sterk in op divsersificatie van omzetstromen met directe geldstromen van de kijker die dit voor met name themazenders zal moeten financieren, evenals video-on-demand, mobiele applicaties, webclips, merchandising e.d.

RTL Group SA behaalde met al haar activiteiten een omzet van 5,64 miljard euro met daarbij een netto winst van 1,11 miljard euro. In 2005 bedroeg de totale omzet nog 5,115 miljard euro met daarbij een netto winst van 616 miljoen euro. De winst voor belasting, rente en amortisatie bedroeg in 2006 1,042 miljard euro (in 2005 678 miljoen euro). Met name de tv-activiteiten in Duitsland (RTL Television e.d.), het Verenigd Koninkrijk (Five) alsmede Frankrijk (M6 Group) alsmede productiebedrijf Fremantlegroup droegen bij aan de verbetering van het resultaat. In Franstalig Belgi?RTL-TVi, Plug TV en Club RTL, alsmede radiostations als Radio Contact, Bel RTL en Mint)  steeg de televisie-omzet van 154 miljoen euro naar 157 miljoen euro met een EBITA-winst van 23 miljoen euro (20 miljoen in 2005). De omzet van de radio-activiteiten aldaar stegen van 20 naar 29 miljoen euro met een stijging van EBITA-winst van 8 naar 11 miljoen euro, waarbij zij aangemerkt dat RTL Group SA deze gereorganiseerd heeft opdat ze de meerderheid van alle BElgische radio-deelnemingen in handen kreeg. De televisie-activiteiten konden profiteren van het hebben van alleen Luxemburgse uitzendlicentie, waardoor de reclame-regels veel lichter zijn geworden, mede dankzij een gebrek aan Luxemburgs mediatoezicht. In Luxemburg zelf wist de dominante mediaspeler een opvallende omzetstijging (van 58 naar 65 miljoen euro) en EBITA-winst (van 3 naar 5 miljoen euro) te behalen met RTL Tele Letzebuerg, Den 2.RTL en o.a. RTL Radio Letzebuerg die dominant marktleider zijn aldaar.

RTL Group SA is een 89,8 % dochter van het Duitse Bertelsmann AG.

One thought on “RTL Nederland televisie: licht hogere omzet, grotere EBITA-winst”

  1. Bedankt voor het inzicht! Fijn om te weten dat de omzet omhoog gaat. Niet voor niets een nieuwe televisie gekocht in de televisiewinkel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *