Bestuurslid Zesko Holding (Casema/@Home/Multikabel) weg na onenigheid; stakingen aan de orde

Andrei Noppe tot deze week ‘Chief Technology Officer’ en lid van de Raad van Bestuur van Zesko Holding, heeft met onmiddelijke ingang zijn bestuurstaken neergelegd. Noppe zal ook terugtreden als operationeel directeur van Casema op een nader te bepalen moment, zo bevestigt extern woordvoerder Peter Smit van Burson-Marsteller namens Zesko Holding tegenover DutchMedia.

Reden van het vertrek van Noppe is volgens Smit dat deze zich ‘niet voldoende kon vinden in de organisatiestructuur zoals die nu in de plannen staan’. Smit benadrukt dat Zesko Holding het ‘spijtig’ vindt dat hij besloten heeft het bedrijf te verlaten. Noppe werd op 1 februari jl. nog in zijn bestuursrol bevestigd met een herbenoeming in de Raad van Bestuur. Ritzo Holtman, netwerkdirecteur bij Mutikabel heeft tijdelijk zijn functie in de Raad van Bestuur overgenomen. Uit het vertrek is te concluderen dat er forse onenigheid bestond in de Raad van Bestuur van Zesko Holding. Bernard Dijkhuizen (CEO), Marcel Nijhoff (COO) en Walter Blom (CFO) blijven wel zetelen in de Raad van Bestuur van Zesko Holding. Walter Blom heeft overigens de dagelijkse leiding over het Casema-bedrijfsonderdeel. Eerder maakten Marc Maters (manager radio en televisie voor @Home) en Sytze Zuidema (Casema, vice president strategie en marketing) bekend op te stappen per resp. 1 maart en 1 april. Maters is general manager geworden bij LiveShop, het homeshopkanaal van Liberty Global en TelSell.

De afgelopen dagen is via o.a. Trouw, Telegraaf, de Limburger en FOK! gepubliceerd wat de mogelijke plannen zijn tot integratie. Massa-afvloeingen en verlies aan arbeidsplaatsen alsmede verplaatsing van werk is daarbij aan de orde van de dag. Het Netwerk Operatie Center (NOC) van Casema zou van Zuid-Holland naar Zwolle worden overgeheveld. De werkgelegenheid en taken in Maastricht van @Home zou voor het overgrote deel naar Utrecht worden overgeheveld. Tevens zouden honderden (tot wel 900 volgens Trouw) banen verdwijnen. In de oorspronkelijke accoorden bij de verkoop van @Home was een werkgelegenheidsgarantie met Essent NV overeengekomen, maar niet een werklocatiegarantie. 

Bij de verkoop van Nutsbedrijven Maastricht waren enkele jaren geleden nog werkgarantie-afspraken in Maastricht met Essent NV overeengekomen. @Home zou daarbij de verantwoordelijkheid daarvoor bij Essent NV leggen en zich niet voor deze afspraken verantwoordelijk te achten.

Een eerste staking als teken van protest in Maastricht op dit punt is deze week op het laatste moment afgeblazen, zo melden welingelichte kringen.

Eigen woordvoerders voeren woord niet meer

Woordvoerders Gradus Vos (Casema), Therese Flemminks (Casema) en Bart Ledegang (@Home) hebben op verzoek van het bedrijf met elkaar afgesproken het woord niet meer te voeren over de fusie, strategie en de integratie en door te verwijzen naar Peter Smit van Burson Masteller. De extern ingehuurde Smit is de enig aangewezen woordvoerder over de fusie, strategie en de integratie, maar deze meldt over de integratie slechts geen commentaar te willen geven totdat de OndernemingsRaden hun adviezen hebben gegeven.  Vakbonden (waaronder Abvakabo FNV en CNV) zijn vooralsnog officieel niet betrokken bij de plannen, maar uiten wel hun zorgen en willen betrokken worden, alsmede een eerlijk en sociale omgang.

De wijze van communicatie en de integratieplannen lijken op het eerste oog op hetgeen destijds bij A2000/Telekabel en de vorming van UPC geschiedde. Toen mochten woordvoerders ook geen commentaar leveren, en werden massaal mensen ontslagen waarbij deze bij aankomst op hun werk niet mochten terugkeren op hun werkplek. De ‘Amerikaanse methode’ werd dit toen genoemd. Eigenaren Warburg Pincus en Cinven zijn Amerikanen.

5 thoughts on “Bestuurslid Zesko Holding (Casema/@Home/Multikabel) weg na onenigheid; stakingen aan de orde”

  1. Lijkt mij een behoorlijke klus om deze bedrijven ineen te smelten.
    Zeker niet in de laatste plaats het harmoniseren van het aanbod van producten dat momenteel ver uit elkaar ligt.
    Ben benieuwd of zometeen het @home aanbod van digitale tv zenders voor het hele gebied gaat gelden , dan heeft het casema gebied nog wat tegoed

  2. ForRos: 19 May 2007 | 12:51 am
    Simpel RTV Abo online aangevraagd.
    Na 4 dagen keurige brief, met ingangsdatum Abo de volgende dag.
    Volgende dag: Geen TV-signaal.
    Gebeld; keurig tewoordgestaan door vriendelijke medewerker, met beloofte binnen uiterlijk 24 uur over TV-signaal te kunnen beschikken.
    Na 24 uur: Geen TV-signaal.
    Nog eens 24 uur gewacht; resultaat: Geen TV-signaal.
    Gebeld; keurig tewoordgestaan door vriendelijke medewerkster, met beloofte uiterlijk nog dezelfde avond over TV-signaal te kunnen beschikken; verder mededeling, dat spoedopdracht al sind 2 dagen loopt.
    Des avonds circa 21:30 weer gebeld; tewoordgestaan door enigszins chagrijnige medewerker, met de uitspraak dat het nog geen tien uur was, aannemers tot 22:00 uur rondreden, het nog in orde zou kunnen komen, ik anders de volgende dag nog eens zou kunnen bellen, en anders zou het ook wel eens maandag kunnen worden.
    Op mijn vraag naar het directe telefoon-# van de aannemer de mededeling, dat hij dit niet kon doorgeven.
    (Het verbaast mij trouwens, dat mijn eerste 2 telefoontjes naar de klanten-”service” wel online geregistreerd staan, terwijl dat derde telefoontje niet eens de moeite van registratie waard was; dit kan men als klant online zelf checken.)
    Maandag? Dus nog een heel weekend zonder TV-signaal?
    Service? Het lijkt mij, dat Casema over slechte managers beschikt; er zit geen smooth flow in de communicatielijnen.
    Men kan niet van medewerkers verwachten, optimaal te functioneren, als de managers de tent (i.e., operating divisions) niet goed hebben opgezet.
    Outsourcing van aansluitingen etc.? Prima! Maar dan moeten de opdrachten wel naar de aannemers doorgecommuniceerd worden.
    (Even ter info: Wij wonen niet op het platteland, maar in een grote stad.) 😉

    ForRos: 20 May 2007 | 4:10 pm
    Onnodig zeker, te vermelden, dat wij dus nog steeds geen RTV-signaal hebben!
    Iemand zei tegen mij, dat dit soort gedrag in het bedrijfsleven niet getolereerd zou mogen worden.
    Remedie: Alle klachten van zo veel mogelijk klanten verzamelen, en dan juridische actie, met smaartegeld eisen??

    ForRos: 21 May 2007 | 6:31 pm
    Even ter zijde: Nog steeds geen signaal!!


    Hopelijk hebben wij TV-signaal voordat deze mede”werk(st)ers” gaan staken!!

  3. Hoi,

    Influenceren van zesko is belangrijk.

    Iedereen kan zich houden aan de deontologie.

    En wat de resultaat boekt is kwestie van momenten kiezen voor acceptatie, respect, stabiliteit en aanvaardbaarheid, indien die niet aanwezig zijn ligt het gewoon aan de leidinggevenden om veranderingen te brengen, en dat doen ze door weg te gaan of posities te veranderen.

    Nauwgezet heeft zesko waarschijnlijk niet veel gezegt over wat er gedaan zal kunnen worden, externe mensen inhuren zegt genoeg over interne kwaliteiten, en dat geeft aan dat er een nodige verandering mag komen niet op maart maar zo snel mogelijk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *