UPC: aantal kabelabonnees stabiliseert; UPC Digital stijgt minder snel

Het totale aantal kabelabonnees in UPC-gebied lijkt zich te stabiliseren. Dit bljkt uit de door moederbedrijf Liberty Global Inc. geopenbaarde kwartaalcijfers. In het eerste kwartaal van 2007 toonde UPC aan met een zeer kleine stijging van het totale aantal abonnees (700 nieuwe abonnees een jarenlang ingezette dalende lijn van huishoudens die hun UPC-kabel de deur uit doen, te hebben gestabiliseerd. Uit de cijfers van 31 december jl. bleek dat de jarenlang ingezette dalende lijn tot stilstand kwam. Met deze cijfers blijkt dat deze over een langere periode zich lijken te stabaliseren. Toch heeft UPC nog altijd minder abonnees dan op 30 juni vorig jaar. Thans heeft 81,9 % van de huishoudens die een UPC-abonnement kan nemen, heeft een UPC-abonnement.

Het aantal abonnees op UPC Digital steeg in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder snel dan in het vierde kwartaal van 2006. Wist de kabelaar waar mediamagnaat John Malone meer dan 30 % van in handen heeft, nog 78.700 abonnees te verleiden met het UPC Digital-aanbod, dit lukte in het eerste kwartaal bij slechts 9000 abonnees. UPC Digital telt thans 510.800 abonnees. Zoals bekend is UPC bezig met de digitaal-voor-iedereen strategie waarbij abonnees een digitale kabelontvanger bezorgd krijgen met een kwartaal geen extra kosten, waarna zonder retourzenden automatisch een abonnement aangegaan wordt. Voorheen was de ‘kosteloze’ digitale periode een half jaar. UPC draaide in Nederland met haar ‘broadband’ divisie een omzet van 252 miljoen Amerikaanse Dollars (192,2 miljoen euro)(17 % meer vergeleken met vorig jaar). Wereldwijd behaalde Liberty Global een omzet van 2,106 miljard Amerikaanse Dollar met een operationeel resultaat van 181,8 miljoen Amerikaanse Dollar en een netto verlies van 136,1 miljoen Amerikaanse Dollar.

Zesko-kabelabonnee-aantal inmiddels dalend

Het Zesko-abonnee-aantal daalt inmiddels – net als bij UPC de afgelopen jaren het geval was – gestaag. Zesko Holding is de holding waarin Warburg Pincus en Cinven de kabelaars Casema, Multikabel en @Home in hebben ondergebracht. Casema verloor in 2006 43.000 klanten en telde eind vorig jaar 1.356.821 klanten. Hiervan hadden 135.600 een digitale kabelontvanger, waarvan 73.000 een pluspakket afnam. @Home telde op 31 december jl. 305.000 digitale kabelhuishoudens, waarvan 149.500 een ‘extra’ abonnement afnam. Bij @Home nam in 2006 het aantal kabelklanten ook af, zij het beperkter: 11842 abonnees zeiden deze kabelaar ‘tot ziens’ waarmee deze kabelaar 1,728 miljoen klanten blijft bedienen.. De daling is relatief klein te noemen, gezien de relatief vele service-klachten die programma’s als VARA Kassa en Consumentenbond wisten te noteren. @Home heeft in 2006 nog geen significante concurrentie van Digitenne van KPN mogen meemaken, aangezien dit commerciele etherpakket in feite nog niet buiten de Randstad beschikbaar was. Wel had @Home concurrentie van satelliet en in beperkte mate van IPTV-aanbieders. Het totale aantal kabelabonnees van Zesko wordt geschat op 3,4 miljoen. KPN telt inmiddels in totaal 296.000 abonnees op resp. Digitenne van KPN en het IPTV-produkt Mine. Hoe de onderlinge verdeling hiervan is, is onbekend. Tele2 telde op 30 maart jl. 148.000 dual of tripple play gebruikers en 12.000 aparte Tele2 satelliet-abonnees.

3 thoughts on “UPC: aantal kabelabonnees stabiliseert; UPC Digital stijgt minder snel”

Leave a Reply to Karel Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *