Het Gesprek gaat voor voorkeuzeplek 9 bij 6 miljoen huishoudens; mede dankzij LiveShop

Het Gesprek, de op 2 oktober te lanceren televisiezender van Derk Sauer, Ruud Hendriks en Frits Barend claimt de negende zenderplek alsmede de slogan ‘wie durft’ en gaat voor ruim 6 miljoen te bereiken huishoudens vanaf de startdatum. De zender heeft met de homeshopzender LiveShop (ChelloMedia) een overeenkomst gesloten opdat Het Gesprek analoog dagelijks van 19 tot 24 uur te zien zal zijn op de kanaal van LiveShop van 2 oktober tot 16 december. Op deze wijze hoopt LiveShop een prominentere zenderpositie bij kijkers te verkrijgen. Bij Casema zal LiveShop naar verwachting spoedig bij beduidend meer huishoudens dan thans het geval is, beschikbaar komen, aldus welingelichte kringen. Daarnaast heeft Het Gesprek een overeenkomst met UPC Digital getekend, distributie via CAIW en enkele kleinere kabelaars weten veilig te stellen. Met Zesko Holding (Casema, @Home en Casema) alsmede Tele2 en Koninklijke KPN NV is het bedrijf nog in gesprek over 24 uur-doorgifte. “Als RTL Nederland voor RTL 8 op de dag voor de start nog in de late middag distributie-overeenkomsten weet te sluiten (Zesko Holding en Koninklijke KPN NV, red.), moet dat ons zeker ook lukken,” aldus initiatiefnemer Hendriks. Het Gesprek wil de komende maanden er (in overleg met kabelaars) zorg voor dragen dat ook na 16 december de analoge kabeluitzendingen van de zender voor 6 miljoen huishoudens beschikbaar blijven.

Het Gesprek kon afgelopen week een aantal definitieve overeenkomsten bekend maken. De zender zal voornamelijk uitzenden vanuit de nieuwe Centrale Bibliotheek van Amsterdam die op het Oosterdokeiland is gevestigd. Jort Kelder, Felix Rottenberg, Marc de Hond, Annemarie Postma, Huub Stapel, Theodor Holman, Youri Albrecht, Frits Barend, Sven Kockelman en anderen zullen als bekende presentatoren de zender een profiel moeten geven. Het voormalige AT 5-programma Duivels keert bij Het Gesprek terug. Rottenberg zei in een filmpje tijdens de zenderpresentatie dat zelfs op AT 5 programma’s als Duivels bij de hoofdstedelijke zender niet meer de ruimte krijgen omdat ze allemaal kort behoren te zijn, en Rottenberg blij is met Het Gesprek waarmee dat wel kan. Programmatisch zal dagelijks Spraakmakers te zien zijn alsmede ‘het Gesprek van de Dag’, met elke week een wisselende presentator. Verder valt het programma FC Het Gesprek op met  Frits Barend die de sportactualtiteit doorneemt met gasten alsmede de heruitzending van interviews van Theo van Gogh en Ischa Meijer.

Het budget van de zender is beperkt; het eerste jaar houdt de zender rekening met een verlies van 1,5 miljoen euro met mogelijk eind van het twee jaar een breakeven-punt. Zoals bekend is de zender een samenwerkingsverband aangegaan met de KRO. Ook met AT 5, NRC Lezersclub, Nieuwspoort en andere organisaties is Het Gesprek bezig met het opzetten van samenwerkingsverbanden.

Over twee weken start de zender met de eerste testuitzendingen. In het begin zal de zender vier uur per dag’verse’ programmering uitzenden (vanaf 19 uur), daarna groeit de zender geleidelijk naar meer uren ‘verse’ uitzendingen (6 uur per dag in december) om uiteindelijk praktisch 24 uur per dag volledig nieuw in te vullen. De zender beloofde geen erotische reclames, homeshopping of belspellen te zullen programmeren, iets dat de meeste andere op Nederland gerichtte commerciele zenders in meer of mindere mate wèl uitzenden. Verder beloofde Het Gesprek dat online net zo belangrijk is als de ‘lineaire’ uitzendingen, de redactionele vrijheid ‘absoluut’ is, ‘elke mening telt’ alsmede ruim baan te geven aan talent en kwaliteit. De eerste drie maanden zal geen programma-onderbrekende reclame worden uitgezonden. In het voorjaar 2008 is het de bedoeling dat er een Vlaams venster komt van Het Gesprek, aangezien de zender ook in Vlaanderen (waarschijnlijk via Telenet) te zien zal zijn.

One thought on “Het Gesprek gaat voor voorkeuzeplek 9 bij 6 miljoen huishoudens; mede dankzij LiveShop”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *