Zesko Holding: verkapte prijsverhoging digitaal tv-aanbod? (update)

Zesko Holding (Casema, Multikabel & @Home) voert mogelijk een verkapte prijsverhoging in per april aankomende voor digitale kabeltelevisiekijkers door periodieke kosten voor gebruik van de smartcards in te voeren. Dit blijkt uit informatie van een deze week verzonden brief aan Multikabel-abonnees van de product manager televisie, Yoram Levi. Levi schreef daarin dat ‘het Digitaal Basis Pakket per 1 januari 2008 komt te vervallen en medio 2008 wordt vervangen door een basisbijdrage voor de smartcard’. Zonder gebruik van smartcards krijgt men bij de grootste kabelexploitant van Nederland via digitale kabelontvangers geen beeld. Zesko-woordvoerder Gradus Vos zei desgevraagd geen commentaar te kunnen geven hierover omdat deze niet op de hoogte is gesteld van de details.

De Multikabel-helpdesk vertelde DutchMedia desgevraagd dat het nieuwe systeem in april zal ingaan. Daarbij zal de jaarprijs voor de eerste smartcard 15 euro worden, de tweede smartcard 10 euro en de derde 7,50 euro. Het bedrag geldt voor alle digitale abonnees. De helpdesk stelde hierover veel vragen te verkrijgen, maar dat verdere opheldering vanuit het bedrijf niet gegeven is. Multikabel kende tot voor kort een bijdrage van 1,95 euro per maand voor het digitale basispakket. Met de harmonisering van het aanbod van de drie Zesko-bedrijven is deze bijdrage komen te vervallen. Weliswaar is dat voor de Multikabel-klanten thans een voordeel, maar met de invoering van een prijs op het gebruik van de smartcard bovenop de reguliere abonnementsprijs, betekent dit voor 90 % van de Zesko-klanten de facto een prijsverhoging. Hoe deze nieuwe policy zich verhoudt met de wens van de kabelaars om te digitaliseren is onduidelijk. Ook is onduidelijk hoe de bedragen zich verhouden met de aanschafkosten voor de smartcard die alle bestaande digitale kabelhuishoudens in het verleden hebben gemaakt.

Met de invoering van de basisbijdrage voor de smartcard wordt voor de 3,4 miljoen kabelhuishoudens een drempel ingevoerd om digitaal te kijken. Thans is bij @Home en Casema het digitale standaardpakket integraal onderdeel van het standaardpakket dat 15,90 euro per maand kost. Indien men het digitale standaardpakket op meerdere ontvangers gebruikt worden bij Casema geen meerkosten berekend, net zoals met analoge ontvangst het geval is. Bij @Home wordt tot nu toe voor een tweede smartcard 10 euro extra administratiekosten per jaar gerekend, bij een pluspakket (net als bij Casema) ook het volledige abonnementsbedrag. Zesko telt naar schatting circa 800.000 digitale televisiehuishoudens. Geen enkele infrastructuuraanbieder in Nederland kent een systeem van ‘basisbijdrage’ voor gebruik van smartcards. Terwijl CAIW het digitale standaardpakket in haar eigen gebied ongecodeerd (free to cable) uitzendt als onderdeel van het standaardpakket, heeft de andere grote kabelaar van Nederland, UPC Nederland, ervoor gekozen om het digitale standaardpakket alleen tegen extra betaling (3,99 euro per maand) beschikbaar te stellen waardoor dit inclusief analoog 20,04 euro per maand kost.

UPDATE (8 januari):

Inmiddels heeft het kabelbedrijf meer informatie losgelaten. Voor abonnees die meer diensten dan alleen kabelradio/tv afnemen (dus internet en/of telefonie) zal de eerste smartcard niet in rekening worden gebracht. De invoering van de basisbijdrage zal pas rond de zomer (juli/augustus) plaats vinden als de merknamen @Home, Casema en Multikabel zullen zijn vervangen (rond mei) door de eind deze maand bekend te maken nieuwe merknaam voor Zesko Holding.

Woordvoerder Gradus Vos erkent dat de tarifering voor r/tv klanten weliswaar anders wordt, maar ziet het apart in rekening brengen voor het gebruik van de smartcard als een dienst, ondanks dat geen enkele andere operator in Nederland dit doet. Volgens Vos is het voor Zesko Holding niet mogelijk het standaardpakket ongecodeerd (Free to Cable) uit te zenden zoals CAIW doet. “Wij zijn veel groter en complexer en moeten veel meer verantwoorden dan CAIW en Rekam,” aldus Vos die er op wijst dat met de codering deze precies weten hoeveel geregistreerde digitale ontvangers er zijn waarmee bijvoorbeeld auteursrechten kunnen worden afgehandeld. Volgens Vos zijn er ook voordelen voor de klanten omdat met de basisbijdrage voor de tweede kaart niet opnieuw een abonnementstarief hoeft te worden betaald bij pluspakketten. Dat is thans (afhankelijk van de aanbieder) soms wel het geval. Volgens Vos neemt iets meer dan 50 % van de klanten van de Zesko-klanten een ‘bundel’ af (internet en/of telefonie), die niet voor de eerste smartcard zullen hoeven te betalen.

16 thoughts on “Zesko Holding: verkapte prijsverhoging digitaal tv-aanbod? (update)”

  1. Het uitmelken is begonnen, jammer want ik denk dat er inderdaad een drempel komt om over te schakelen op digitale ontvangst en dit de acceptatie van digitaal een flinke stap naar achteren brengt.
    Ik heb 2 kaarten , een met pluspakket en een met het basis pakket waar ik 29,95 euro voor betaald heb en nu zou ik dus ook nog 25 euro voor gebruik van deze kaarten moeten betalen.
    Als dit gebeurt gaat de kaart met alleen het basis pakket eruit en schakelen we boven weer over op analoog en zo zullen er wel meer zijn die zo denken.
    Zesko schiet zich zelf in de voet op deze manier.

  2. hoelang zullen de mensen nog in de leugens van de kabelbedrijven blijven trappen,digitale tv is de cashflow van de kabelbedrijven. ook de prijzen van internet en telefoon zijn niet marktconform,omdat de kabelaars het monopolie op hun diensten hebben ofwel
    ze hoeven geen anderen op hun netwerken toe te laten.
    bij de adsl aanbieders is er wel concurrentie.zo zijn er al een aantal aanbieders die internet tot 20mb aanbieden voor 20 euro hierbij is dan de zogenaamde koperlijnvergoeding ook inbegrepen.

  3. “Indien men het digitale standaardpakket op meerdere ontvangers gebruikt worden geen meerkosten berekend, net zoals met analoge ontvangst het geval is.” Dit klopt niet voor @Home, daar wordt voor een 2e smartcard sinds begin 2005 al 10 euro administratiekosten in rekening gebracht, ongeacht of op deze kaart alleen basispakket of een extra pakket ontvangen kan worden.

    Een extra pakket op 2e of 3e kaart bij @Home kost sinds juli het volle tarief (9,95), daarvoor was dat 4 euro voor het extra pakket.

    Er van uitgaande dat dit ook voor de andere Zesko partners gaat gelden zullen vooral Multikabel abonnees er op achteruit gaan. Daar kostte een 2e of 3e kaart 50 cent per maand, en voor dat bedrag was op die kaart hetzelfde zenderpakket beschikbaar als op de 1e kaart.

  4. @David: ja, alle kijkers worden benadeeld.

    Alleen bij Multikabel wat extreem: daar was een 2e kaart altijd 50 cent, maar daarop kreeg je dan ook dezelfde zenders als op de 1e kaart. Daar had je dus voor 6 euro per jaar het extra pakket op een 2e kaart, dat wordt nu 129.40 per jaar om hetzelfde op de kaart te houden.

  5. Ik heb begrepen dat er kosten in rekening worden gebracht om oneigenlijk gebruik van de smartcart te voorkomen. dat wil zeggen als iemand bijvoorbeeld twee smartcarten heeft waarvoor 15€ betaald is dat de tweede smartcart dan niet door een ander gratis gebruikt mag worden. De kosten die betaald moeten worden voor de smartcart zijn bedoeld om eventuele fraude met de smartcart te voorkomen. Als dat de reden ik ben ik er persoonlijk NIET tegen.

  6. Jan de Wit (is dat uw echte naam gezien het gelijknamige SP-kamerlid?): dat oneigenlijk gebruik bij het standaardpakket kan niet bestaan! Immers alleen huishoudens MET een kabelabonnement hebben daar toegang toe. In de huidige situatie is het zelfs zinloos om het digitale standaardpakket te coderen is mijn persoonlijke mening. ‘Misbruik’ daarvan kan niet bestaan want zonder abonnement heb je simpelweg geen kabelsignaal (net als analoog)!

    Eric: dank voor je verdere aanvulling!

  7. Dat is mijn echte Naam, ik ben geen lid van de SP en zit ook niet in de Tweede kamer.Verder ben ik het met david eens dat het niet mag, haar er is nog geen definitief besluit over genomen omdat het pas medio April ingaat.Het zou ook kunnen dat er alsnog besloten wordt dat er geen bijdrage voor de smartcart gevraagt wordt.

  8. Het is natuurlijk onzin dat de Zesko kabelbedrijven volgens Gradus Vos de kanalen in het basis kanalen pakket niet ongecodeerd zouden kunnen doorgeven. Als dat niet voor het volledige digitale basis pakket zou kunnen dan heeft men in ieder geval nog de mogelijkheid om dit te doen voor de kanalen die ook voorkomen in het analoge pakket. Daarvoor zijn de rechten immers al afgedragen via het basis tarief voor de kabel. Dit is echter gewoon een kwestie van onwil, want dan lopen ze straks het basis tarief voor de smartcards mis bij de klanten die geen extra pakketten willen. Zoals gewoonlijk krijg je de echte reden natuurlijk niet te horen.

  9. Ik heb zojuist contact gehad met de @home helpdesk, en die hebben mij ook bovenstaand verhaal kunnen bevestigen.

    De basisbijdrage voor de smartcard blijft, als je alleen TV afneemt zoals ik dat doe, altijd staan. Dus ook als ik een pluspakket afneem à €9,95 komt daar de basisbijdrage à €15,- bij op. De basisbijdrage wordt eenmalig elk jaar afgeschreven (Dus niet per maand). De mevrouw van de helpdesk bevestigde mij ook dat dit een verkapte prijsverhoging is van het digitaal TV kijken.

    Het lijkt mij niet dat digitale TV zo wordt gestimuleerd, maar met grote Plasma en LCD TV’s heb je tegenwoordig geen andere keus dan digitale TV, want het analoge beeld is op zo’n grote televisie ronduit belabberd!

  10. Het gecodeerd doorgeven van de ‘gratis’ kanalen gaat natuurlijk niet om het opstrijken van de bijdrage in de smartcard. Het gebruik van de smartcard kost namelijk ook geld en potentiele problemen waarop support moet worden geleverd die men niet zou hebben met vrij te ontvangen kanalen.

    Het gaat er natuurlijk om dat Zesko wil dat alle klanten die een digitaal basisabonnement hebben potentieel ook over kunnen stappen op een betaald extra pakket. Wanneer ze ongecodeerd zouden uitzenden zouden veel mensen goedkopere ontvangers kopen die niet kunnen decoderen. Hier valt nooit iets extra’s aan te verdienen is de gedachte van Zesko.

    Het is vergelijkbaar met hoe KPN heeft geprobeerd NED1, NED2 en NED3 te coderen op Digitenne. Dit is ze uiteindelijk niet gelukt door protesten.

  11. Ik zie dat er verschillende overeenkomsten zijn met CDS satelliet TV ontvangst.
    De CDS kaarten kosten fl 121,20 / e 55,- excl B.T.W. en daarbij wordt ook nog eens een activatievergoeding gevraagd.
    Geen kaart in de Philips 2211 of 2212 en u heeft geen beeld, zelfs niet op de FTA zenders!!!
    Waanzin!

  12. Wij hebben in grijs gebied GEEN kabel; jarenlang heb ik dat jammer gevonden, maar nu krijg ik steeds meer het gevoel dat het wel goed is zo. Door het ontbreken van de kabel heb ik al heel vroeg Satelite genomen; nog in het analoge tijdperk. Inmiddels is dat ook digitaal, ook de Free-To-Air zenders (Duits, Frans, Belgisch) worden digitaal aangeboden. Naast Satelite nam ik 4 jaar geleden ook Digitenne erbij. Nu heb ik beide, 2 smartkaarten dus, de een kost(te) 29,95 per jaar (Satelite) en de andere van 14,95 in het begin tot 6,95 nu per maand (Digitenne). De kwaliteit op de Satelite is veel, veel beter dan digitenne; als ik beide tuners op Ned1 afstem en dan heen en weer schakel tussen beide tuners is het verschil heel duidelijk zichtbaar! Als digitale TV via Digitenne weer duurder wordt schakel ik vrolijk terug naar satelite alleen! Opgemerkt zij, dat inmiddels Canal Digitaal, de aanbieder van de Smartcard voor Satelite TV de jaarprijs bruut aan het verhogen is; de laatste jaren is er steeds 10 euro per jaar bijgekomen. Nu betaal je zelfs bijna 90 euro voor zo’n smartcard. En owee als je Discovery e.d. erbij wilt; dan wordt er zomaar 7 euro per maand extra gevraagt. Waanzin dus dat digitale TV tijdperk. En hoe zal het straks bij HDMI zijn?

  13. Ik kocht een smartcart van can digitaal voor 80 euro
    maar als het pakketje geopend is blijkt het een kat in de zak te zijn .die kaart werkt niet als je er geen
    extra pogrammatje er bij koopt. maar dat werkt ook vaak niet omdat canal digitaal dan beweertd dat je ontvanger niet goed en moet je een ontvanger kopen die zij je aan recomanderen.een hoop elende .ik heb nu een waardelozen kaart liggen een geen ontvangst op de eerst aangeboden canalen,pure oplichting .
    wie weet er een oplossing voor .ikheb een dreambox dm 500 heb ook nog een paar goede ontvangers voor een koopje. voor een vriend!! groetjes van ton (85 jaar jong.

  14. Ik heb altijd Multikabel gehad en nooit geen problemen mogen ondervinden. Ik ben inmiddels verhuist en daar is geen Multikabel,Overgestapt naar KPN interactief met drie losse kaarten voor een vast bedrag van 50 euro per kaart. Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft maar mij komt het ondertussen me strot uit.Om de haveklap kan je gaan bellen a 20 cent per tik met de helpdesk omdat een van de kaarten het weer niet doet.De kosten worden steeds hoger maar dat zal bij alle zenderaanbieders zijn.
    Mijn oplossing is digitaal TV kijken op me PC of TV.Een eenmalig bedrag en kunnen kiezen uit 4000 zenders.
    grtj willem

Leave a Reply to Pieter Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *