Resultaten ProSiebenSat.1 Media AG teleurstellend

De resultaten van het Duitse mediaconcern ProSiebenSat.1 Media AG over het eerste half jaar van 2008 zijn teleurstellend te noemen. Het bedrijf waar SBS 6, Net 5, Veronica TV en het in de verkoop gezette Veronica Uitgeverij onderdeel van zijn, boekte een omzet van 1,53 miljard euro en een netto winst van 56,08 miljoen euro. Vergeleken met de eerste helft van 2007 toen ProSiebenSat.1 Media nog geen bezit had over de voormalige SBS Broadcasting SARL operaties, boekte het concern een netto winst van 130,878 miljoen euro op 1,05 miljard euro omzet. Indien het concern in het eerste half jaar van 2007 gelijkwaardig was, dan boekte het bedrijf een omzetdaling van 48,7 miljoen euro met een EBITDA-daling 72,7 miljoen euro.

De televisie-operaties in Nederland (SBS 6, Net 5 en Veronica TV) en Vlaanderen (VT4, Vijf TV) boekten gezamenlijk een omzet van 199,03 miljoen euro in het eerste half jaar van 2008 tegenover 202,18 miljoen euro aan omzet in het eerste half jaar van 2007. Alhoewel de gezamenlijke omzet in Vlaanderen en Nederland daalde, steeg die in Nederland. De omzet van de Nederlandse tv-operaties (SBS 6, Net 5 en Veronica TV) steeg immers met 3 %. Resultaatcijfers en losse cijfers per land maakt ProSiebenSat.1 Media AG niet bekend. Het omzetaandeel van de Duitstalige activiteiten is voor ProSiebenSat.1 Media thans 56,8 %. 25,5 % komt uit niet-Duitstalige televisie-activiteiten. De Duitstalige televisie-omzet daalde daarbij relatief fors met 6,95 % naar 869,4 miljoen euro. Met name in het tweede kwartaal verloor het bedrijf in Duitsland met o.a. ProSieben en Sat.1 alsmede Kabel Eins en N24 8,8 % aan omzet. De omzet voor de niet Duitstalige televisie-activiteiten stegen licht met 2,11 %. Volgens het bedrijf zijn acceptatieproblemen bij een nieuw reclameverkoopmodel en een teruggang in de televisiereclamemarkt reden voor de teleurstellende cijfers. Bovendien wijst het bedrijf op een teruggang van reclameklanten ten tijde van het WK Voetbal dat in Oostenrijk en Zwisterland is gehouden die resultaten beinvloedde. Het bedrijf hoopt in het tweede half jaar marktaandeel terug te winnen. De directie stelt voor het boekjaar 2008 dat er weinig zichtbaarheid in de reclamemarkt is; toch denkt het bedrijf in Duitsland haar pretaties te kunnen verbeteren door o.a. bezuinigingen alsmede een verkoop van de betaaltelevisie-activiteiten in Scandinavie (C More Group aan TV4). Ook een verkoop van Veronica Uitgeverij is gepland. Eric Dekker zegt namens de Nederlandse tak ProSiebenSat.1 Media AG desgevraagd tegen DutchMedia dat het in Nederland “in alle opzichten wèl goed gaat. Op zakelijk gebied zijn we tevreden. Wij zien geen teruggang van televisiereclamebestedingen.” De woordvoerder kan niet in gaan op de losse Nederlandse cijfers.

4 thoughts on “Resultaten ProSiebenSat.1 Media AG teleurstellend”

  1. Volgens mij was dat in 2007 dat ze RTl en Sat 1 beschuldigden en boetes gaven voor het geven van surcos.
    Dit bedrag liep in de ettelijke miljoenen, moet dus in principe terug te vinden zijn in de jaarcijfers.

Leave a Reply to augusto apracino Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *