RTL Nederland: winst- en omzetdaling televisie met vierde RTL zender (RTL 8) en Eredivisie; STER grote winnaar verdwijnen Talpa

RTL Nederland heeft niet geprofiteerd van het verdwijnen van Talpa TV uit de Nederlandse televisiemarkt en het uitzenden van de Eredivisie-samenvattingen. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van RTL Group SA. De Nederlandse televisietak van RTL Group SA zag haar omzet dalen van 189 miljoen euro naar 181 miljoen euro. De winst voor belastingen, amortisatie en rente (EBITA) daalde daarbij van 27 naar 21 miljoen euro. Dit terwijl volgens RTL Group SA de televisie-advertentiemarkt steeg met 4,1 %.

De resultaten beslaan voor het eerst een volledige rapportageperiode met het niet meer bestaan van Talpa als marktspeler in de televisiemarkt en het actief zijn van vier in plaats van drie RTL televisie-zenders in Nederland (RTL 8 startte medio augustus 2007). Ook was het de eeerste (en enige) volledige rapportageperiode waarbij RTL Nederland de Eredivisie-samenvatrechten uitzond. Opvallend is dat ondanks de omzet- en winstdaling Bert Habets, algemeen directeur van RTL Nederland verklaarde in een persbericht dat “de stijging van het gezamenlijke zenderaandeel van RTL Nederland in de eerste helft van dit jaar aangeeft dat we op de goede weg zijn”. De stijgende kijkersmarktaandelen hebben zich echter niet vertaald in de omzet.

Volgens informatie van RTL Group SA was de netto televisiereclame-omzet bij SBS Broadcasting BV stabiel (29,5 % van de markt tegenover 29,4 % van de markt in de eerste helft van 2007), terwijl de Stichting Ether Reclame (de reclameverkoopmaatschappij voor Nederland 1, 2 en 3) steeg van 19,9 % naar 26,8 %. RTL Nederland is weliswaar nog steeds een speler met aanmerkelijke marktmacht maar deze daalde van 39,9 % naar 38,6 %. Tijdens de rapportageperiode was het EK Voetbaltoernooi gaande (maand juni). RTL Nederland stelt dat de “kijkersmarkt” onder druk staat. Gezien de stijgende omzetten bij de STER, lijkt het erop dat met name deze in de commerciele markt profiteert van het verdwijnen van Talpa die in het eerste half jaar nog 5,8 % van de tv-reclamemarkt in handen had, terwijl de STER 6,9 % meer van de markt binnenhaalde, zonder het in bezit zijn van de Eredivisie-samenvatrechten.

Radio 538 behaalde 31 miljoen euro aan omzet met een EBITA-winst van 13 miljoen euro over het eerste half jaar van 2008. Dit was 2 miljoen euro meer omzet en 2 miljoen euro EBITA-winst ten opzichte van de eerste helft van 2007. Radio 538 is sinds 1 oktober 2007 onderdeel van RTL Nederland. Dankzij Radio 538 kon RTL Nederland als geheel een omzetstijging (212 miljoen euro versus 189 miljoen euro) en EBITA-winststijging (34 miljoen euro versus 33 miljoen euro) noteren, aangezien Radio 538 vorig jaar nog niet meetelde in de RTL Group-cijfers. Op 1 februari jl. vond een bestuurswisseling bij RTL Nederland waarbij Bert Habets de leiding kreeg over het Nederlands RTL-concern.

RTL Group SA boekte over het hele concern een omzet van 2,864 miljard euro in het eerste half jaar van 2008, 0,9 % minder dan over dezelfde periode in 2007. De netto winst was 391 miljoen euro; over dezelfde periode in 2007 was dat 358 miljoen euro. De EBIT winst bedroeg 490 miljoen euro (in 2007 over dezelfde periode 482 miljoen euro).

De resultaten van Five in het Verenigd Koninkrijk vielen tegen (een 0 EBITA resultaat bij omzetdaling van 12,4 % naar 212 miljoen euro), terwijl de Duitse reultaten juist enorm stegen (met 29 % EBITA resultaat van 218 miljoen euro op omzetstijging van 4,1 % naar 1,02 miljard euro. In Franstalig Belgiƫ ging het net als in Nederland niet goed met de tv-activiteiten. RTL-TVI, Club RTL en Plug TV zagen de omzet dalen met 1,3 % naar 79 miljoen euro en de EBITA-winst daalde van 22 naar 6 miljoen euro. Radiostations Bel RTL, Radio Contact en Mint FM deden het beter met 2 miljoen euro omzetstijging naar 29 miljoen euro en 1 miljoen EBITA-stijging naar 12 miljoen euro. De tegenvallende resultaten zouden komen omdat vorig jaar een gebouwentransactie geeft plaats gevonden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *