De twee grote Nederlandse kabelaars zijn de afgelopen tijd bezig geweest om kleine delen van hun kabelnetten tegen elkaar uit te ruilen. Op 1 augustus gingen de circa 1200 UPC-klanten in de gemeente Hattem ‘over’ naar Ziggo. Op hetzelfde moment gingen de circa 60 klanten in het dorpje Koedijk (gemeente Alkmaar) ‘over’ naar UPC. En op 1 oktober zullen de 3000 klanten van Ziggo in Muiden en Muiderberg worden overgedaan aan UPC. Netto houdt UPC daar 1740 klanten aan over, die Ziggo verliest.
Volgens de woordvoerders van UPC en Ziggo geschiedt de ruil met gesloten beurzen. Reden is dat in praktische zin gebieden worden gelijkgetrokken en daarmee de kabelnetten meer beheersbaar worden. Oftewel kleine kabelenclaves komen te vervallen. Voor grote kabelenclaves zoals Alkmaar is geen sprake van uitruil, aldus de woordvoerders. Voor de kabelkijkers in Muiden en Muiderberg heeft de uitruil per 1 oktober als gevolg dat de levering van signalen en diensten voortaan vanuit het groot-Amsterdamse UPC-gebied afkomstig zullen zijn. BBC World News, TVE Internacional en Regio22 zullen daarbij van de Muidense/Muiderbergse analoge kabel verdwijnen om Salto A1 en ARTE (die terugkeert voor Muiden/Muiderberg) te zien toevoegen. Ook wordt het radio-aanbod uitgebreid van 39 naar 41 zenders (waarbij VRT Radio 2, BBC Radio 4, WDR 2, WDR 3, RadioNL, Omrop Fryslan Radio en 100%NL verdwijnen om plek te maken voor 4 Salto radiokanalen, Caz, BBC Radio 1, FIP, Radio Ujala en Deutschlandfunk).
De verschillen bij digitale kabeltelevisie zijn groter. Alle digitale kabelkijkers in Muiden/Muiderberg die nu nog via Ziggo kijken, kunnen hun digitale kabelontvangers niet meer gebruiken bij UPC. Bovendien heeft UPC een concept waarbij in alle gevallen 4 euro per maand meer betaald moet worden voor het digitale standaardpakket, waarbij de huur van de ontvanger alsmede interactieve diensten (uitzending gemist, video on demand e.d.) wordt aangeboden. Ziggo biedt klanten die het laatste jaar een digitale kabelontvanger hebben gekocht 39,95 euro ter compensatie daarvan. Klanten die meer hebben betaald of eerder een ontvanger hebben aangeschafd, worden vooralsnog niet gecompenseerd.
Zo , das lekker dan , zul je maar net je geld in een dure decoder met harde schijf gestopt hebben .
Kun je hem gelijk op marktplaats gooien.
Zou er niet blij van worden als ik van ziggo naar upc zou moeten.
David, kan de consumentenbond, overheid, desnoods het EU parlement niet iets doen?
Wat ik lees wordt de consument gewoon gebruikt en in sommige gevallen weer op kosten gejaagd…….
Je zult maar in de betrokken plaatsen wonen, zie de reaktie van Marco.
Sja…is kleinschalig…ze durven het niet met grotere plaatsen als Alkmaar bijv. te doen.
Aantal klagers zal altijd beperkt zijn omdat het om kleine aantallen gaat, waardoor de macht tov dit soort grote bedrijven beperkt is. Maar consumenten speelbal maken van dit soort zaken is natuurlijk wel erg vreemd.
Kortom ja ze kunnen druk proberen te leggen, maar of het daadwerkelijk helpt…als tv-programma’s als KASSA iets doen helpt het meestal ook