Canal Digitaal “tests” leidt tot ongenoegen ‘trouwe’ dealers

Een aantal handelingen van Canal Digitaal in de satellietmarkt heeft geleid tot ongenoegen in de markt van de gespecialiseerde satelliethandel. Dit blijkt uit een nationale rondgang bij handelaren. Martijn van Hout stelt namens Canal Digitaal dat deze bezig is een aantal ‘tests’ uit te voeren om nieuwe klanten beter naar zich te kunnen toetrekken. “We doen tests met installateurs en dealers die meedoen in 2 geografisch beperkte gebieden. Dat betekent dat je in dat beperkte gebied soms de handel lastig valt, maar het is beperkt,” aldus Van Hout die blijven benadrukken dat het om een test gaat. Volgens Van Hout worden concepten getest om de klanten uiteindelijk voor aantrekkelijke aanbiedingen beter te kunnen bedienen op satelliet en staat feitelijk de nieuwe instroom ‘onder druk’.

Gespecialiseerde satelliethandelaren die liever niet met naam in de krant wensen wegens vrees voor zakelijke ‘repercussies’, zeggen desgevraagd dat de verhoudingen met Canal Digitaal niet goed verlopen. Verwijten zijn dat Canal Digitaal met dubbele tong spreekt, al dan niet onder het mom van tests, alsmede telkens misbruikt maakt van haar machtspositie en de klantendatases die veelal via de handelaren is  aangeleverd. “Als Canal Digitaal een tuner aan gaat bieden voor 59,95 euro aan klanten die voor ons 65 euro ex btw inkoop kost, dan is dat valse concurrentie,” zo stelt een van de handelaren. Ook het werken via ketens, hekelt een aantal satelliethandelaren; evenzo het aanbieden van een totale (gesubsidieerde) satellietset voor 99 euro. Ook het wisselende beleid omtrent het certificeringsbeleid omtrent de ‘goedkeuring’ van satellietontvangers, wordt niet gewaardeerd. Zo zijn de Philips HD-ontvangers die Canal Digitaal in de markt zette, volgens de handelaren eerder een gebrekkig apparaat waar Canal Digitaal miskleunde, en waarvan ze niet kunnen begrijpen dat deze een ‘goedkeuring’ draagt. Ook het intrekken van goedkeuring-licenties kunnen de handelaren niet waarderen. Dit terwijl een losse smartcard (ex 29,95 euro registratiekosten) voor de klant meestal 79,95 euro kost voor kwalitatief evenzo goede of zelfs beter functionerende ontvangers

Een aantal handelaren stelde Canal Digitaal middels callcentra klanten benadert met het verzoek langs te komen om de installatie even ‘na te kijken’. Als klanten dan vervolgens een uitgebreidere installatie blijken te hebben dan Canal Digitaal gewend is, blijkt de Canal Digitaal-monteur deze installatie zo aan te passen dat deze minder mogelijkheden heeft dan voordat die installateur binnenkwam. Hierop heeft de klant de installatie op eigen kosten weer terug aan laten passen, waarbij uiteindelijk de klant ontevreden was en satelliethandelaren stellen de problemen die Canal Digitaal veroorzaakt te moeten oplossen.

Martijn van Hout bevestigt dat Canal Digitaal met klantentevredenheid bezig is, maar stelt expliciet dat niets gebeurd zonder instemming van de klant. Als er problemen zijn, kunnen die volgens Van Hout ter plekke worden opgelost. Dat klachten van klanten hierover zouden bestaan, zijn hem niet bekend. Verder stelt Van Hout “Wij voeren discussie over de aanschafprijs. Wij willen graag de aanschafprijs voor de klant verlagen van een satellietset. Misschien willen dealers deze liever voor 600 euro blijven aanbieden; wij kijken naar een aantal ontwikkelingen en mogelijkheden daarbij”, aldus Van Hout die stelde dat deze eigenlijk de discussie met satelliethandelaren liever niet via de media wilde voeren en dat de satelliethandelaren zich ook gewoon direct bij het bedrijf kunnen melden. De klachten zijn volgens de handelaren al in een voor hun weinig constructief overleg tussen handelaren en Canal Digitaal duidelijk gemaakt.
Uit de informatie die uit kringen van de satelliethandel komt, blijkt dat het abonneebestand van Canal Digitaal dalende is. Eerder stelde de toezichthouder OPTA dat het aantal satelliethuishoudens aan het stabiliseren was. Met name Digitenne van KPN blijkt (in de Randstad) nogal een concurrent voor de satelliet te zijn. Sommige handelaren vrezen dat de hardere toon in de markt van Canal Digitaal een gevolg is van het aandeelhouderschap van Providence Equity Partners, een private-equity fonds die via de CDS Coöperatieve een controlerend belang in het bedrijf heeft en eerder aandeelhouder was van het voormalige kabelbedrijf Casema. Martijn van Hout wilde niet ingaan op deze uitingen, maar stelde wel het kwalijk te vinden dat de OPTA hierover rapporteert, terwijl de onafhankelijke telecomtoezichthouder deze informatie niet van de zijde van Canal Digitaal heeft ontvangen, terwijl OPTA juist Canal Digitaal als bron aanvoert.

Aangezien Canal Digitaal de enige satellietaanbieder is van de Nederlandse publieke en commerciële zenders, zijn de satelliethandelaren van mening dat Canal Digitaal haar machtspositie daarin misbruikt. Met name het prijsniveau van losse smartcards, losse CI-modules, alsmede de wijze van de goedkeuringsprocedures van ontvangers evenals het zelf op de markt brengen van satellietontvangers en de directe benaderwijze richting klanten wekt tot wrevel bij de gespecialiseerde satellietzaken die stellen “Canal Digitaal groot te hebben gemaakt.”

8 thoughts on “Canal Digitaal “tests” leidt tot ongenoegen ‘trouwe’ dealers”

  1. Ik denk dat heel veel dealers niet weten wat er werkelijk gebeurd.!!
    Er wordt door Canal Digitaal buiten de dealers om “gratis” duo LNB’s geplaatst door werknemers van Canal Digitaal zonder dat dealers er iets voor krijgen of weten. Dit is een regelrechte verklaring van onbetrouwbaarheid richting Canal Digitaal dealers.!!! Alleen als er problemen zijn dan worden de kijkers naar de dealers verwezen.
    Ook de actie met de Philips tuners. Het zou net zo overkomen,als de dealers de kaarten voor € 7.50 zouden aanbieden. En dat je gratis de zenders kan bekijken.Helemaal fout!!
    Er komen hierdoor GEEN nieuwe (betalende)kijkers bij.
    En de handel wordt kapot gemaakt.
    Ten koste van de kijker.
    Hoe meer Canal Digitaal op de stoel gaat zitten van de “dealers”, hoe slechter het gaat voor de kijker.

  2. Ze zeggen weleens; een kat in het nauw maakt rare sprongen.

    Canal Digitaal verliest klanten en is gewoon veel te duur ten opzichte van de concurrentie op meerdere toestellen. Digitenne heeft een passend antwoord voor drie toestellen in je huis. De kabel had dat altijd al. Maar bij Canal Digitaal kost je dat drie dure smartcards van 80 euro per stuk plus drie keer 30 euro activatiekosten en als je een HD ontvanger neemt van hun, de slechtste uit de test van de consumentenbond!

    Blijkbaar doen ze daar allemaal niets aan en proberen ze te redden wat er nog te redden valt. Dat dat korte termijn visie is en ze de klanten daar niet mee vasthouden mag duidelijk zijn.

  3. Dat de heren van Canal Digitaal het meeste buiten de dealers om doen blijkt wel uit het feit dat de dealers
    altijd te laat op de hoogte worden gebracht.
    Hierdoor neemt iedere schotelkijker die problemen ondervindt contact op met Canal Digitaal en die stuurt ze niet naar de plaatselijke dealer, maar verkoopt de klant zelf liever een nieuwe ontvanger.
    Alleen de dealers krijgen de telefoontjes als er echt problemen zijn, die lost Canal Digitaal namelijk zelf niet op.
    Al dit soort geintjes van Canal Digitaal kosten de dealers ontzettend veel tijd en geld en daar is ook de schotelkijker niet mee geholpen en dat terwijl schotelkijkers er voor dat Canal Digitaal er een zootje van maakte wel redelijk tevreden waren.
    Dan heb ik het natuurlijk niet over het constante verhogen van alle kosten, daar is alleen Canal Digitaal tevreden mee.
    Neem maar van mij aan dat ik weet waar ik over praat !

  4. Canal – digitaal;

    Het is jammer dat ze alleen heerser zijn op satellietgebied. Jaren geleden heb ik een freet to air pakket aangeschaft. Ook heb ik (nog) kabelaansluiting. De beeldkwaliteit gaf mij de doorslag. Ik constateer dat elk jaar – inmiddels heb ik een eenvoudig abonnement bij Canal digitaal- de kosten steeds omhoog gaan. Men vergelijkt het dan met b.v. een kabelabonnement.Ik ben nog steeds enthousiast over satelliet – ook op vakantie (camping). Maar elk jaar verzint men iets anders met zenderpakketten, akties. De kabel is een goede concurrent aan het worden met het digitaal pakket. Ik ben bang dat Canal digitaal misbruik maakt van haar alleenrecht. Dat is verontrustend.

  5. Mijn zoon heeft 3weken geleden de nieuwe kaart gehad. Zijn rec.werkte niet meer. 3jaar geleden allesnieuw aangeschaft. Naar de deale.Philips7072 niet mogelijk om de nieuwe software te laden. Dus? Nieuwe kopen ? Dacht het niet. Opzeggen wegens het in gebreke blijven.Ik heb al bijna 3 weken geen beeld meer en ga nu overstappen naar Digitenne. Door canal digitaal voel ik mij helemaal niet serieus genomen.Ikzelf heb al sinds negen jaar een abonnement maar nog geen nieuwe card.Als mijn signaal ook wegvalt ben ik ook weg bij canal digitaal. Wij voelen ons opgelicht!

  6. Door de jaren heen lichten ze boel op modules en kaarten die plotseling waardeloos worden ze werken hun er zelf uit het gaat hun alleen maar om geld desnoods gaan ze over lijken 28-3-2009

  7. Na verhogingen van de prijzen per pakket en inkrimpingen van de pakketten, vervolgens kosten voor een nieuwe smart-card, worden nu de zenders bij mij van de buis gehaald, doordat ik een König satelietontv. bezit. Dit kan alleen gebeuren dootdat Can.Digit. een monopoliepositie heeft. Dit is nu typisch een zaak voor mevr.Kroes (Eur), maar zeker ook voor de A.F.M. en eventueel de Nederlandse politici, maar van hen ben ik gewend, dat het grootste deel ervan slaapt!!!!!!!!!!!

  8. Wij kunnen nog steeds spreken van een dom logge firma
    canal digitaal.
    tot op heden willen zij de klanten van canal digitaal begrijpen, je kunt van alles aandragen maar blijven via de computer de klanten negatief benaderen

Leave a Reply to J. Teske. Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *