Canal Digitaal en TV Vlaanderen vragen basispakketabonnees bijdrage voor nieuwe smartcard

De Nederlandse satelliet-tv aanbieder Canal Digitaal en de Vlaamse aanbieder TV Vlaanderen zullen beiden voor abonnees van het zogeheten basispakket een verwerkingsbijdrage verlangen bij de ontvangst van de nieuwe Mediaguard3/Nagravision smartcard. Abonnees van hogere pakketten hoeven deze bijdragen niet te betalen. De smartcard is benodigd om via satelliet ontvangst te hebben bij een abonnement op Canal Digitaal, resp. TV Vlaanderen. Voor TV Vlaanderen-abonnees zal voor de basispakketkijkers de gevraagde bijdrage 12,50 euro zijn. Canal Digitaal wil op voorhand niet bekend maken hoe hoog die bijdrage zal zijn, maar die zou volgens welingelichte kringen circa 10 euro bedragen. Bij Canal Digitaal zullen houders van een settopboxpakketabonnement en een standaardregistratie (voor de publieke zenders) ook moeten betalen voor de nieuwe smartcard. Abonnees op het zogeheten Toppakket, combipakket, entertainmentpakket en familiepakket hoeven niet te betalen. Bij TV Vlaanderen hoeven abonnees op het Pluspakket en Toppakket ook niet te betalen voor de nieuwe smartcard die ze krijgen toegezonden. Klanten worden per brief gefaseerd geinformeerd.

Bij TV Vlaanderen zullen de nieuwe smartcards de komende periode worden bezorgd tot aan 19 juni aankomende. Bij Canal Digitaal worden de nieuwe smartcards voor familiepakketabonnees nog tot en maart bezorgd; entertainmentpakket, combipakket en Toppakket-abonnees kunnen die in de periode maart/april verwachten. Abonnees met de optie van het HD-pakket kunnen die uiterlijk de eerste weeek van maart verwachten, opdat ze vanaf dan ook het per 3 maart toe te voegen MTVNHD kunnen zien. Basispakketabonnees zullen de nieuwe smartcard in de periode april tot en met juni kunnen verwachten. Er is nog geen planning voor de settopboxpakket abonnees en de standaardregistratie-smartcardhouders.  Alle ontvangers van de nieuwe smartcard hebben 3 weken lang beeld op nagenoeg alle zenders (behoudens Film1/Sport1/ManX). In Vlaanderen wordt voor de basispakketabonnees ook een aanbieding gedaan om op te waarderen naar een pluspakket, waarbij geen verwerkingsbijdrage wordt gerekend bij die aanbieding.

Basispakketabonnees betalen bij TV Vlaanderen 9,90 euro per maand; in Nederland 9,50 euro per maand. Eind 2003 werd bij de invoering van Mediaguard2 destijds door Canal Digitaal geen bijdrage bij de omwisseling gevraagd. Volgens een woordvoerder van TV Vlaanderen maakt het bedrijf kosten voor de nieuwe smartcard die niet gedekt worden door de reguliere abonnementskosten. Kopers van een TV Vlaanderen smartcard uit de afgelopen zes maanden hoeven de bijdrage overigens ook niet te betalen. In Nederland dienen relatief nieuwe klanten bij Canal Digitaal deze de bijdrage volgens een Nederlandse woordvoerder wèl te voldoen. Sedert 1 december worden bij de aanschaf nieuwe Mediaguard3/Nagravision smartcards vergeven. Bij de operator-afhankelijke satellietontvangers is de smartcard meegeleverd. Indien een losse smartcard wordt aangekocht zijn de totale kosten voor een werkende smartcard circa 110 euro (zijnde 79 euro voor de smartcard en 29,95 euro voor de registratie).

“We vragen een bijdrage in de administratiekosten. Je ziet dat de pakketten waar we dit bij doen relatief goedkoop zijn; het is niet goedkoop om een kaartwissel te doen,” aldus Martijn van Hout van Canal Digitaal die er op wijst dat de kosten uiteindelijk uit de lengte of de breedte moeten komen. Destijds werd bij een omwisseling van Irdeto1 naar Irdeto2 een forse bijdrage gevraagd; maar die werd niet gevraagd bij de omwisseling van Mediaguard1 naar Mediaguard2. Volgens de Nederlandse en Vlaamse woordvoerder worden nu aan de basispakketabonneees niet alle kosten gevraagd. TV Vlaanderen heeft in totaal meer dan 75.000 klanten. Canal Digitaal heeft naar schatting meer dan 1 miljoen smartcards uitstaan bij naar schatting meer dan 750.000 klanten. Hoe het onderscheid in de pakketten zit bij de klanten is onbekend.

12 thoughts on “Canal Digitaal en TV Vlaanderen vragen basispakketabonnees bijdrage voor nieuwe smartcard”

  1. Die hebben we allemaal betaald, ook de hogere pakketten.

    Het is wel vreemd dat wij als abonnees moeten betalen voor de keuze van een niet zo’n goed coderingssysteem. Men heeft ons toch ook nooit gevraagd welke codering ze moeten kiezen?

    Misschien betalen wij nu mee voor de stoelendans op directie niveau bij CDS. Dat zou me eigenlijk niets verbazen. Het management heeft niet het imago dat het hart voor het product heeft, maar meer een imago van graaien.

  2. Alsof wij, abonnees om een cardwissel gevraagd hebben, omdat CDS z’n zaakjes blijkbaar niet goed op orde geeft.

  3. Vind het gewoon oplichting worden heb jaren lang een schotel gehad zelfs nog in de analoge tijd werd toen op kosten gejaagd door RTL door het veranderen van transponder ok dat moet dan maar kunnen we weer jaren vooruit nog geen jaar later gaat toendertijd FilmNet over op een andere codering dus nieuwe decoder gekocht nog geen twee jaar later gaat de hele zooi digitaal dus voor 1599,00 gulden een nieuwe ontvanger gekocht was een aardig pakket na nog geen half jaar word het pakket gehalveerd, niet de kosten ik had toen FilmNet erbij. RTL en SBS waren nog gratis.. er werd toendertijd verteld (1996) dat ik jaren kon meegaan met mijn ontvanger dus niet. Multichoiche werd overgenomen door CanaalDigitaal men ging de pakketen weer uitbreiden maar niet voor mij met mijn “oude” ontvanger deze was toen voor mij nog goed genoeg dus laat voorlopig maar ik had inmidels mijn abbo op Canal+ opgezegd er kwam teveel sport en toen moest ik gaan betalen voor RTL en SBS en mijn ontvanger werd ook waardeloos men ging weer eens veranderen van uitzendsysteem (Bframes…?) en werd eigelijk gedwongen om weer een andere ontvanger te kopen als ik dat gedaan heb nu weer een nieuwe smardcard tot 5 jaar geleden was ik aangewezen op schotel omdat ik waar ik woonde geen kabel had ben inmiddels verhuis naar een gebied met kabel en heb bij deze aanbieder digitale tv en moet zegen ben er erg blij mee met de kabel van CaiWay

  4. “de totale kosten voor een werkende smartcard circa 110 euro (zijnde 79 euro voor de smartcard en 29,95 euro voor de registratie).”

    “We vragen een bijdrage in de administratiekosten. Je ziet dat de pakketten waar we dit bij doen relatief goedkoop zijn; het is niet goedkoop om een kaartwissel te doen,”

    Wat een enorme onzin!
    Aanschafkosten smartcard voor CD/TVV liggen onder de 5 euro!
    Administratie/Registratie: per abbo de smartcard barcode inscannen en vervolgens versturen..
    Dan kom je “redelijk” in de buurt van (lees minder dan) die eigen bijdrage..!

    Dat de kaart vervangen moet worden omdat ie niet meer secure is, oke. Dat de operationele kosten doorberekend worden is m.i. ook logisch. Word het papier duurder dan gaat immers ook een abbo op een krant omhoog.

    Maar een aparte bijdrage vragen die RUIM de gehele kosten (per abbo) van de operatie dekt gaat erg ver.
    Klinkt als een verkapte abbo verhoging buiten de normale jaarlijkse verhogingen, want die krijg je straks ook weer “gewoon” op je bord.

    En wat gaan de settopboxpakket houders betalen? Weer 80 euro voor een nieuwe kaart?? Dan heeft CD daar snel even een marge van ruim 70 euro.
    Mooi moment voor Digitenne om een leuke aanbieding in de markt te zetten 😉

  5. “Aanschafkosten smartcard voor CD/TVV liggen onder de 5 euro!”
    Om daar nog even op terug te komen..
    CD/TVV heeft vast voor Nagra’s “rental” model gekozen. Er zijn dan geen eenmalige aanschafkosten maar een huur bedrag dat eenvoudig in de abbo prijs kan worden verwerkt. En mochten de kaarten op korte termijn weer gekraakt worden dan worden die zelfs gratis vervangen.

  6. Nou dan kunnen ze bij CD/TVV alvast weer een nieuwe crypt ontwikkelen en nieuwe kaarten bestellen want de Seca3 alias Merlin kaart is reeds gekraakt; zij het dat dit alleen in de private sfeer wordt verspreid, dus niet publiek.

  7. Beschamend zoals CD met zijn klanten omgaat, hen opzadelt met een nieuwe Mediaguard 3 smartcard die dan vervolgens niet wordt geaccepteerd in een oudere sat-ontvanger. Alleen CD gecertificeerde ontvangers zijn te gebruiken, nu nog wel… of een jaar ???
    De telefonische bereikbaarheid en vage adressering van CD heet in het duits Kundenabwehr. Hoe halen ze het in hun hoofd met zo’n arrogantie houding en monopolie positie hun klanten “af te serveren”.
    Hun website staat bol van deze houding.
    Het grote graaien is overgewaaid naar CD.
    Het wordt hoognodig tijd dat CD onder curatele wordt gesteld !
    Ik ben klant en betaal hun salarissen en wens fatsoenlijk bediend te worden!

  8. ik heb gewoon gebeld naar helpdesk van TV vlaanderen
    (duurde wel enorm lang, is gelukkig een zonaal nummer)

    maar “omdat ik van het begin klant was en m’n facturen zonder problemen betaalde via domicilering”
    moest ik de 12,50 eur NIET BETALEN

    dus laat je vooral horen !

  9. Ik heb bij mijn leverancier geinformeerd, die heeft gebeld naar CD en het bleek dat je niet verplicht was om te betalen………….???????????
    Ik vond de brief van CD ook wel heel erg vreemd: Wij VRAGEN uitsluitend een eenmalige bijdrage enz. Dat klinkt wel erg vrijblijvend.
    Volgens mij hebben zij zich zo juridisch ingedekt en kunnen zij achteraf altijd zeggen dat het niet verplicht was.
    Ik ben bang dat heel veel mensen betaald hebben omdat ze de brief anders opgevat hebben dan ik.
    Rekensommetje: 1 miljoen abbonees x 10 euro is volgens mij 10 miljoen euro.
    Wel een beetje veel voor het omwisselen van een kaartje waar wij niet om gevraagd hebben en waar ik ook niets mee opschiet.
    Als de gasmaatschappij vindt dat ik een nieuwe meter moet hebben, vragen zij daar toch ook geen geld voor?!
    Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen (volgens mij ten onrechte) hebben betaald hiervoor.

    Groeten, Henk

Leave a Reply to nathalie Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *