Ziggo: “digitale standaardpakket terug naar 25 zenders”

Kabelaar Ziggo heeft plannen om over enige tijd na afronding van het terugbrengen van het aantal analoge tv-zenders naar 30, ook het digitale aanbod anders te organiseren. Dit heeft DutchMedia in welingelichte kringen vernomen. Hierbij zou het digitale standaardpakket-aanbod – net als het analoge aanbod – fors worden teruggebracht. Het digitale standaardpakket bestaat thans uit circa 60 tv-kanalen; dit zou teruggaan naar 25 tot 30 tv-kanalen. Alle andere zenders die niet in het standaardpakket zitten, zullen daarbij volgens die plannen worden ondergebracht in verschillende pakketten. Voordeel voor Ziggo is dat ze niet meer voor iedereen de auteursrechten voor buitenlandse publieke zenders als ZDF, WDR, Rai Uno en France 2 hoeven te voldoen. Abonnees die deze zenders nog wensen te ontvangen zouden dan een apart abonnement moeten afnemen. Het plan kan alleen doorgaan indien de desbetreffende zenders accoord gaan en lijkt vanuit Ziggo te zijn ingegeven vanuit de gedachte meer omzet te willen halen en kosten te besparen. In de huidige situatie bestaat er naast het standaardpakket een digitaal pluspakket die uit verschillende keuzepakketten bestaat. Het totale pluspakket kost in totaal 26,20 euro per maand (inclusief het standaardpakket). Het standaardpakket kost 16,25 euro per maand.

Bij de huidige migratie van analoge kanalen naar digitaal, worden klanten gelokt om digitale kabeltelevisie af te nemen en met korting een digitale kabelontvanger af te nemen. Daarbij wordt gemeld dat klanten zonder meerprijs veel digitale kanalen kunnen ontvangen. Als de plannen om het digitale standaardpakket doorgaan, zou dit er wel eens anders kunnen uitzien en aldus de nu gedane belofte een beperkte geldigheidsduur hebben. Ziggo is met 3,2 miljoen huishoudens de grootste Nederlande televisiedistributeur. Ziggo kon desgevraagd vooralsnog geen commentaar geven op de plannen, anders dan dat dit bij de woordvoerster ‘niet bekend’ was.

5 thoughts on “Ziggo: “digitale standaardpakket terug naar 25 zenders””

  1. Als de prijzen zo indirect sterk worden verhoogd, zou de groep mensen die geen TV abonnement meer wil afnemen niet erg groeien?

    Daar zou ik me als TV station zorgen over maken: een groep die je helemaal niet meer kan bereiken. Het is erg raar dat internet abonnementen alleen maar in prijs lijken te dalen/ of sneller lijken te worden, terwijl je bij TV steeds meer voor minder zenders moet betalen.
    Ik denk dat het de rol van Internet als nieuws en entertainment bron alleen maar zal sterken, erg slecht voor TV als medium.

  2. Belachelijk… Ziggo zijn echt een stel ordinaire dieven. Goed dat de kabel word opengebroken… Ziggo zal het meest (en terecht) last van krijgen…

  3. Wat hierboven verkondigd wordt klopt niet helemaal.

    Het standaardpakket dat momenteel rondom de 60 zenders bevat, inclusief de radiozenders kost niets extra’s. Men betaalt normaal gesproken 16,25 voor het analoge signaal en zodra men over een decoder beschikt met smartcard kan men die zenders in digitale kwaliteit ontvangen!

    Er zijn diverse mogelijkheden bij Ziggo om het zenderpakket uit te breiden, bijv. met het digitaal-totaal pakket dat ook zo’n 60 zenders bevat. En zo zijn er meer uitbreidingsmogelijkheden, al gelang de wens van de consument.

    En ja, er gaat bij Ziggo het e.e.a. fout dus veel kritieken zijn terecht maar evenzo velen zijn zwaar overdreven. Helaas gebeurt dat altijd, men kan immers veel meer succes boeken en toehoorders langdurig aan zich binden als men maar gif blijft spuien en vooral niet de ware cijfers toont?!
    Percentueel gezien is het aantal klachten bij Ziggo niet zo dramatisch als dat vele anderen graag willen (blijven) promoten. Jaloezie van de kleinere bedrijven speelt hier ook een forse rol mee!
    Ziggo heeft momenteel 4 miljoen klanten waarvan een ruime meerderheid zeer tevreden is.
    Ik ben medewerker en het gebeurt tegenwoordig steeds vaker dat medewerkers gevraagd wordt of ze niet bereid zijn een uurtje te snipperen oid omdat het te rustig is…
    Natuurlijk is er nog steeds een grote categorie klanten enorm verontwaardigd en boos, een deel daarvan ook zeer terecht want waar gehakt wordt vallen nu eenmaal spaanders maar aan de andere kant is er ook een categorie die opgestookt wordt door anderen en die vervolgens niet voor rede vatbaar is noch wil zijn. Ook als klant moet je je realiseren dat niemand ijzer met handen kan breken en dat bepaalde procedures nu eenmaal gevolgd moeten worden en hun tijd vergen.

    Sinds de migratie van Multikabel, Casema en Home naar Ziggo is er veel veranderd en zal er nog veel gaan veranderen, dat is niet meer dan normaal. Wij nederlanders klagen het liefst, over alles en zo langdurig mogelijk. Wij sluiten maar al te vaak en al te gemakkelijk onze ogen voor wat wel goed gaat!

    Bedenk….tegenover 1 negatieve kritiekuiting moeten er 100 positieve komen te staan om de weegschaal van begrip weer in balans te brengen!

    Het gras aan de overkant is niet groener, het lijkt alleen maar zo!

    Ik groet jullie allen hartelijk!

  4. Beste Ziggo-medewerker,

    Er bestaat bij Ziggo geen ‘niets extra’s pakket’. Er bestaat alleen een standaardpakket dat zowel analoge als digitale zenders omvat en dat kost 16,25 euro per maand. Volgens mij klopt het artikel daarmee.

    Zie http://www.ziggo.nl/producten/televisie/z1
    waarop trouwens te vinden is dat Ziggo het Televisie Z1 abonnement om heeft gedoopt tot ‘basis abonnement’.

    Televisie Z2 (het pluspakket) is omgedoopt tot ‘Televisie Totaal’, zo te zien op http://www.ziggo.nl/producten/televisie/extra-zenders/keuze-pakketten/

    Ziggo telt niet 4 miljoen klanten maar 3,2 miljoen klanten.

  5. Ik aan als Ziggo het standaard digitale pakket meer dan halveert dat de maandprijs ook met meer als de helft naar beneden gaat?
    Dus 7 euro per maand gaat het dan kosten of zoiets.

Leave a Reply to Fred Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *