Canal Digitaal: “Te grote wildgroei aan merken en type satellietontvangers; problemen werking nieuwe smartcards niet verwacht”

Canal Digitaal heeft op voorhand de per 1 juli jl. ontstane problemen van een groep satelliethuishoudens niet verwacht. Dit stelt René Tensen, commercieel directeur van de satellietoperator tegenover DutchMedia. Bovendien is er volgens hem een te grote wildgroep ontstaan aan ‘merken en type satellietontvangers’.

Canal Digitaal heeft in de eerste helft van dit jaar haar smartcards gewisseld bij haar klanten die het zogeheten ‘basispakket’ of hoger afnemen bij Canal Digitaal. Gebruikers van de operator gecontroleerde satellietontangers en de Common Interface Mediaguard modules zouden in principe geen problemen moeten hebben gehad met de ontvangst van het gecodeerde aanbod van Canal Digitaal. De smartcardwissel is in feite een smartcardwissel van Mediaguard2 naar Nagravision3 (ook bekend als Mediaguard3). De reden hiervan is – zoals bekend – het tegengaan van piraterij.

Satellietkijkers van bepaalde onafhankelijke satellietontvangers die alleen gebruik maken van ingebouwde smartcardlezers met een nieuwe Canal Digitaal smartcard, hebben veelal per 1 juli jl. problemen gekregen daarmee. De ingebouwde smartcardlezers van bepaalde satellietontvangers als Clarke Tech, Rebox, MaxDigital, MaxPlus, Sab e.d. werken immers met emulatie-software om allerlei coderingen ‘aan’ te kunnen. Deze software is formeel geen officiele software van codeerbedrijven als Kudelski (Nagravision/Mediaguard), NDS (Videoguard), Telenor/Conax, Irdeto (Irdeto en Cryptoworks) en anderen. Soms is deze software bij aankoop aanwezig op de satellietontvangers, soms  kunnen gebruikers deze zelf van internet downloaden en zelf installeren.

“Tot 1 juli was er praktisch geen probleem. We wisten op voorhand niet dat niet operator gebonden ontvangers hier niet mee om konden gaan. De problemen ontstonden doordat de onafhankelijke ontvangers  geen update puls konden verwerken. De officiele manier is dat ontvangerfabrikanten een contract hebben met Kudelski voor de goede verwerking van het Nagravision-systeem. Gebruikers van officiele CI Mediaguard CAMs hebben dan ook geen last hiervan gehad,” aldus René Tensen.

Tensen legt verder de visie van Canal Digitaal uit: “voor deze ontvangers wordt reactief met software omgegaan. Oftewel ze kijken wat er gebeurt en passen dan pas hun software aan. Als het een officiele contractspartij met een officiële codeer-licentie was geweest, dan hadden ze geen problemen gehad en was op voorhand de software aangepast. Er is een te grote wildgroei aan merken en types ontstaan die niet altijd van professionele fabrikanten afkomen. Op z’n minst is het dan op zijn plaats als dealers en importeurs transparanter hun informatie verstrekken. Er wordt al snel naar de operator gewezen. Misschien zijn wij wat vrij geweest met het omgaan van specificaties.”

De commercieel directeur doelt er daarbij ook op dat het bedrijf losse smartcards verkoopt zonder daar voorwaarden aan te stellen. In zowel Franstalig België (TéléSat per 2 augustus) als Vlaanderen (TV Vlaanderen per 15 augustus) stoppen de zusterbedrijven van Canal Digitaal met de verkoop van losse smartcards. Vanaf komende maand zullen deze ‘los’ alleen in combinatie met CI-Mediaguard-modules worden verkocht, om ontvangstzekerheid te geven. Volgens Tensen wordt naar een dergelijke oplossing ook in Nederland voor Canal Digitaal nagedacht. De commercieel directeur van Canal Digitaal zegt dat het niet de bedoeling is om de onafhankelijke ontvanger-mogelikheden te beperken, maar dat met de combinatie van een CI-module en smartcard voor nieuwe klanten ontvangstzekerheid wordt gegeven.

Voor de bestaande klanten die problemen hebben gekregen heeft Canal Digitaal een aanbod om hun ontvangers in te ruilen voor een standaard operator gebonden Canal Digitaal-ontvanger, of met korting een HD-operator gebonden ontvanger te kopen. Daarbij dienen klanten hun ontvangers in te leveren en één jaar hun contract te verlengen.

Tensen erkent dat het vele duizenden klanten heeft getroffen. Een groot deel vdaarvan heeft via dealers en/of de servicelijn de problemen zelf weten op te lossen. Maximaal 3000 klanten hebben gebruik gemaakt van de omruilactie. Dat is voor ons hanteerbaar, al was het misschien bij de klantenservice wat drukker dan normaal; de bereikbaarheid is nu beter onder controle en eind augustus verwachten we terug naar normaal.”

De commercieel directeur begrijpt dat veel satellietdealers/installateurs de afgelopen weken veel vragen hebben gekregen. In reactie op de kritiek op het ‘gratis’ weggeven van satellietontvangers stelt Tensen dat het om een tijdelijke actie gaaat en het voor Canal Digitaal er om gaat een structurele oplossing voor klanten te bieden.”Om het beheersbaar te houden hebben we een twintig-tal dealers hierbij betrokken. Ook hebben we de dealerservicelijn die overbelast was, aangepast. Canal Digitaal verwacht overigens geen nieuwe problemen met de nieuwe smartcards.

UPDATE: de omruilactie is verlengd tot 15 september.

UPDATE2: inmiddels heeft Canal Digitaal besloten per 1 september te stoppen met de verkoop van losse smartcards, en smartcards alleen nog in combinatie met ontvangers of CI-modules te verkopen. Met laatstgenoemde mogelijkheid blijft het mogelijk om met onafhankelijke ontvangers te werken.

12 thoughts on “Canal Digitaal: “Te grote wildgroei aan merken en type satellietontvangers; problemen werking nieuwe smartcards niet verwacht””

  1. Het komt toch wat kortzichtig over als je je laat verrassen door de kaartruil. Met zoveel merken satelliet receivers in de markt en het ruimhartige beleid zag elke leek dit wel aankomen. Het wordt tijd dat Canal Digitaal leert anticiperen op de satellietmarkt en dat beperkt zich niet alleen tot smartcards en receivers, maar zeker ook met het aanbod. Je zal je moeten blijven onderscheiden van de DVB-C en DVB-T markt.

  2. Hun eigen ontvangers gingen ook plat. En kaarten die wel de update hadden hielden er ook mee op. Lees maar eens de forums.

    Nee, hier maken jullie vrienden mee Canal Digitaal, het gaat fout bij jullie, en jullie liggen de schuld alleen bij anderen. Tijd dat jullie falliet gaan met die toko!

  3. Ik heb een SAB en dit bericht vind ik juist fijn want hierdoor kan ik mijn SD-ontvanger met 59 euro bijbetalen omruilen voor een Philips HD-ontvanger (normale winkelprijs 299 euro).

    Verder is het erg jammer voor Canal Digitaal dat dit gebeurt, maar daar doe je weinig aan. Voor kabeltelevisie zijn er alleen maar gecertificeerde ontvangers beschikbaar in de winkels; ik snap niet waarom er dan zo’n wildgroei is aan DVB-S-ontvangers! Waarom worden daar niet alleen gecertificeerde ontvangers van verkocht. Eigenlijk zou de ASTRA of wie daar ook over gaat een regel moeten instellen dat DVB-S-ontvangers die geen Nagra-licentie hebben ook hun ontvanger niet op de markt mogen brengen. Dit voorkomt dan de problemen.

  4. Ik heb ook een SAB, maar ruil deze nog niet in/om. Nieuwe software erop en geen problemen meer.
    Een “vrije” ontvanger biedt meer mogelijkheden dan een gecertificeerde.

    Een gecertificeerde ontvanger vind ik te veel beperkingen hebben. (2 voorbeelden)
    A: je bent gebonden aan een vaste zenderlijst (zender indeling naar eigen wens alleen via omwegen mogelijk)
    B: je kunt met zo’n ontvanger maar tot maximaal 4 satelliet-posities ontvangen terwijl er zoveel meer/moois in de lucht hangt.

    Mocht dat ooit eens veranderen dan komt er misschien ook een gecerificeerde ontvanger in huis.

  5. Toch wil ik ook nog wel even reageren.
    De prolemen zijn ontstaan met de verandering van codering (seca-2 naar seca-3)
    Het is dan ook veel te makkelijk om dan te roepen van niet “gecertificeerde” ontvangers. Heel veel “gecertifieerde” gingen ook plat.Maar in zo’n situatie, nieuwe ontvangers van Philips(pace inmiddels)in de markt te zetten die meest wel geschikt zijn voor het seca-3 verhaal, kun je op een makkelijke manier misbruik maken van je “eigen gecertificeerde” tuner. Zo, van zie je wel… Gecertificeerd wil enkel en alleen zeggen,”door CanalDigitaal goedgekeurd” Niet meer en niet minder.
    Oké ze hebben dan ook de originele codering Wat houd deze goedkeuring in: dat ze ook de mogelijkheden (en lees met name de NIET mogelijkheden hebben cq beperkingen) die CanalDigitaal zelf kan instellen.En een ander belangrijk onderdeel zij ontvangen voor de NIET gecertificeerde tuners geen royalty’s. Ik ben er van overtuigt dat als CanalDigitaal,die nu volledig op de stoel van de handel is gaan zitten.Waar zij jaren lang wel dankbaar gebruik van hebben gemaakt.De doodsteek voor het bedrijf kan betekenen.
    De service die het complete netwerk van handelaren in nederland hebben,met daarbij een goede service kan nooit door alleen CanalDigitaal worden ingevuld.
    Ik zou zeggen,hou maar eens een onderzoek onder de kijkers,wat ze van de service van CanalDigitaal vinden.
    Maar als we enkele maanden verder zijn en ook alle andere tuners zijn ook weer “aangepast” dan wordt al snel alle ellende weer vergeten.

  6. Wat een onzin!!

    Er is toch ook niemand die je verplicht op welk bankstel je moet zitten?

    Juist de vrije keuze met CI+ is wat de meesten willen.

  7. Mijn Dreams werken ook nog uitstekend ondanks de niet goedkeuring maar dankzij de support van velen,het zal heus wel goed komen met CD al ben ik het ook niet met alle acties van hun eens.

  8. Voor de CDS techniek verfijnd en stabiel gaat worden, zal er nog heel wat moeten gebeuren.
    Heb zelden een dergelijk slecht georganiseerd bedrijf meegemaakt.
    Men heeft zelf nooit schuld, alles ligt aan de installerende (vak)man.

  9. Sinds gisterenavond hebben we weer geen ontvangst. Is al eerder gebeurd, maar toen kon ik de klantenservice nog te pakken krijgen. Vanochtend een kwartier aan te telefoon gewacht, maar ik kom er niet door. We hebben een gecertificeerde ontvanger, hebben de nieuwe card nog niet ontvangen en worden steeds geconfronteerd met geen ontvangst. Waar betaal je dan voor ?? De service is werkelijk puur slecht. Je kunt nergens een email adres vinden en telefonisch kun je het wel vergeten. Ik neem aan dat deze mail ergens bij Canal Digitaal terechtkomt en ik verwacht dan ook een reactie.

  10. Heb jullie reciever ontvangen en de installateur heeft alles geinstalleerd.Nu nog even de smardcard activeren,maar hij geeft aan deze niet te herkennen.NR 12857152960304.Het is wel de oranje smardcard.Help me even.

Leave a Reply to Trulli Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *