Canal Digitaal anders georganiseerd: voortaan M7 Group SA vanuit Luxemburg met facilitair Nederlands bedrijf

Per gisteren is de organisatie achter het satellietaanbod van Canal Digitaal, Telesat en TV Vlaanderen drastisch gewijzigd. Voor klanten op dit satellietaanbod heeft dit nauwelijks gevolgen, anders dan dat ze over zijn gegaan als klant naar de nieuwe Luxemburgse entiteit M7 Group SA. M7 Group SA is de nieuwe naam van het bedrijf die Canal Digitaal, Telesat en TV Vlaanderen exploiteert. Canal Digitaal BV en Airfield NV/SA zijn daarmee omgevormd tot service-organisatie en hebben hun namen gewijzigd in Eviso. Eviso BV voert in Nederland de marketing en ‘channel management’ activiteiten voor M7 Group SA uit. De meeste personeelsleden blijven voor deze omgedoopte BV werkzaam in Hilversum.

De aansturing van de ondernemingen is wel gewijzigd. Thibaut Hausman die financieel directeur was voor TV Vlaanderen en Telesat (Airfield NV) is benoemd tot algemeen directeur (managing director) van M7 Group SA. Andrei Noppe, die voorheen algemeen directeur van Canal Digitaal BV was, is benoemd tot landmanager Nederland; Kurt Pauwels die voorheen algemeen directeur van Airfield NV was, is benoemd tot landmanager België en Dirk Haessert, voorheen bestuurder bij Airfield, is eveneens benoemd in de directie van M7 Group SA. Cees Bohnenn, die een directionele functie had bij de holding die TV Vlaanderen, Telesat en Canal Digitaal aanstuurden, heeft geen dagelijkse leidinggevende functie, maar blijft als adviseur en aandeelhouder betrokken. Hans Wolfert, die zich de afgelopen periode niet meer in een dagelijkse leidinggevende functie heeft geprofileerd, blijft ook als aandeelhouder en adviseur betrokken. M7 Group SA is fysiek ook in Luxemburg gevestigd; dit betekent dat medewerkers daarvan ook daadwerkelijk in Luxemburg zullen moeten werken.

M7 Group SA blijft in handen van de CDS Cooperatieve, waar het private equity-fonds Providence Equity Partners haar controlerend belang in heeft ondergebracht. Hans Wolfert en Cees Bohnenn houden daarbij een minderheidsdeelneming.

Voor de activiteiten die M7 Group SA en dochter Eviso BV uitvoeren ten behoeve van Canal Digitaal is er een en ander gewijzigd. De callcenter-activiteiten waren al eerder ondergebracht bij Unamic/HCN. De IT-acitviteiten heeft Eviso BV uitbesteed aan Izily; de tweedelijn-diensten voor de callcentra en retentie-activiteiten zijn voortaan in handen van Contact2Vallue, een bedrijf van voormalig manager ‘customer services’ bij Canal Digitaal, Allard Tjon. De transmissie-activiteiten worden voortaan uitgevoerd door Impeq Technologies (in Nederland).

Terwijl voor klanten van Canal Digitaal, Telesat en TV Vlaanderen er geen wijzigingen zijn, wijzigt er voor de groothandel en dealers wel een en ander. Zij hoeven immers vanwege BTW-regelgeving geen BTW meer in rekening te brengen bij produkten die ze van M7 Group SA afnemen (ontvangers, smartcards e.d.). Voor eindklanten maakt dit geen verschil, aangezien handelaren wel verplicht zijn BTW te rekenen die de handelaren weer moeten verrekenen.

Met het starten van de nieuwe structuur is volgens M7 Group SA een ‘betere uitgangssituatie’ gecreëerd voor ‘verdere internationale expansie’. Hoe dit er exact uitziet kon M7 Group SA desgevraagd niet aangeven, evenmin waarom dit niet vanuit Nederland zou kunnen in navolging van andere internationale bedrijven. Het al eerdere geplande aanbieden van Telesat in Luxemburg zal deze maand van start gaan. Welingelichte kringen melden dat de feitelijke hoofdreden van de verplaatsing naar Luxemburg van fiscale aard zijn. Eerder was Canal Digitaal (toen samen met Canal+) enige tijd toen het eigendom was van Vivendi, om fiscale redenen in Brussel gevestigd, maar nadat Vivendi deze activiteiten verkocht (in 2004), zijn de activiteiten formeel weer naar Nederland verplaatst.

12 thoughts on “Canal Digitaal anders georganiseerd: voortaan M7 Group SA vanuit Luxemburg met facilitair Nederlands bedrijf”

  1. Deze samenwerking wordt meestal gedaan als er zoals in dit geval financieel gewin bij behaald kan worden.
    En dan komen ze met een verhaal naar buiten,waar je onmiddellijk je wenkbrauwen laat fronzen. “Met deze strategische stap wordt een betere uitgangs situatie gecreeerd voor verdere internationale expansie” Aldus Dhr. Thibaut Hausman.Dat CanalDigitaal het buitenland als zijn werkterrein gaat beschouwen betwijfel ik ten zeerste. Er is op dit punt niets beter afgebakend d.m.v. een “regio-code” dan op het gebied van satelliet tv. Geen Sky in Nederland en geen CanalDigitaal in Duitsland. Wel als het gaat tot het herstructureren van de te gebruiken transponder ruimte. Wat met de samenwerking van div.providers financieel wel interessant kan zijn. En noodzakelijk is voor de toekomst.

  2. Fiscale redenen en een niet actief controlerend overheidsorgaan op media activiteiten lijken mij ook voor de hand liggen.

    Ik ben ook benieuwd hoe het met subsidie regelingen zit voor uitzendingen via satelliet. Van het Verenigd Koninkrijk is mij bekend dat daar een gunstige regeling bestaat voor startende zenders.

    Al met al hoop ik wel dat de Nederlandse markt hierdoor wat meer kan doorbreken. De benauwende monopolie van Ziggo en UPC doet geen goed voor het zenderaanbod.

  3. Ze moeten maar flink met de stoelendans bezigblijven!
    Alles moet immers betaald worden.

    Had men met gelijke inzet aan het content gewerkt, was er een mooier bouquet aanbod aan (HD) Tv kanalen beschikbaar geweest.

    De digitale voorsprong van CDS is weg.

  4. Ik zie er ook alleen maar nadelen aan, je hebt een abonnement met een nl provider afgesloten , en dan zit je zo met je gegevens en al bij wie ? .En de service was al niks en dat zal zo ook niet beter wordedn

  5. weet iemand trouwens hoe ik in Belgie abonnee kan worden als ik de NL zenders wil ontvangen? Van canal Digitaal moet ik een NL bankrekening hebben, en dat heb ik niet meer. Wat te doen?

  6. Duistere organisatie, bedragen zonder opgaaf van redenen worden van de bankrekening afgeschreven,telefonisch niet te bereiken

  7. Door een voor mij onbekend bedrijf( op het
    bankafschrift genoemd M7 GROUP SA )werd op 19 oktober 2009 van mijn bankrekening zonder mijn goedkeuring Euro 119,40
    afgeschreven genaamd:NOTA OKTOBER 2009.
    voel me gepakt

  8. Anaal en tvv zijn lekker bezig,met hun overcodering.Vandaag 21 mei 2010,weer op transponder 12.574,maar laat ze maar klooien CS via Polen werkt zonder abo,hg piet paaltjes

  9. Ben klant bij canaldigitaal.nl kom er achter dat men stalen zenuwen moet hebben omdat dat bedrijf slecht tot niet bereikbaar is en de uiteindelijke adviezen fout dan wel niet werkzaam zijn…
    Net als UPC heeft het bedrijf een mooi systeem in elkaar gezet waarbij men ervan uitgaat dat dat systeem werkt en dat klanten lastig, dom en hinderlijk zijn

  10. Het product van canal digital is prachtig en mag er zijn. Helaas zijn de call-centers die voor hen werken heel erg slecht in het communiceren met de klant.
    Ongemotiveerd. Het leek vandaag zelfs of ik iemand aan de lijn had die sterk onder invloed was van drugs. Jammer dat een bedrijf als canal digital geen betere visitekaartjes heeft. Het contact met de klant daar doe je het voor. Tenslotte is cd afhankelijk van de klant. Wij kunnen gelukkig vertrekken en gaan van het meest uitgebreide pakket naar set top box pakket en als het even kan over naar digitenne. Reden; niet de kwaliteit, integendeel, maar de miscommunicatie met de klant en de onbeschofte benadering van hun callcenters.

  11. Allemaal wel heel leuk die samenwerking, maar de service bij Canal Digitaal is er wel hard op achteruit gegaan…als je bijvoorbeeld de pech hebt een M7 SAT 801 DSR 8141 ontvanger geleverd hebt gekregen dan heb je een zeperd en vervolgens blijven ze of zo’n zelfde klote kastje naar je toesturen en als je daar tabak van hebt en aangeeft dat je dat niet meer wilt dan wordt er steevast geroepen dat men niks kan beloven en al helemaal niks voor je kan doen om het probleem op te lossen…zeer slechte service!!

Leave a Reply to Th. W. Mosch Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *