Ziggo: 79,6 % kabelabonnee waarvan 43 % digitaal; 40.000 klanten verloren; 258.000 nieuwe digitale kabelhuishoudens

Ziggo heeft per 30 juni jl.79,6 % van de huishoudens als klant in haar verzorgingsgebied. 43 % van de klanten kijkt bij Ziggo digitaal. Dit was een half jaar eerder nog resp. 80,6 %, resp. 34,5 %. Dit blijkt uit een halfjaarbericht die de grootste televisiedistributeur van Nederland heeft geopenbaard. De dochter van de private-equitybedrijven Warburg Pincus en Cinven heeft bij het inperken van haar analoge pakket in het eerste half jaar van dit jaar 40.000  klanten verloren, en tegelijkertijd 258.000 nieuwe digitale klanten verworven vergeleken met 31 december jl. Het kabelbedrijf heeft niet bekend gemaakt hoeveel klanten daarvan extra omzet genereren, aangezien het digitale standaardpakket onderdeel is van het standaardpakket. Het bedrijf mikt overigens vooral op het vergroten van ‘bundel’ pakketten, waarbij klanten meerdere produkten afnemen; 476.000 klanten doen dit inmiddels; 356.000 meer dan een jaar geleden.

De omzet van Ziggo is met 2,6 % gestegen in het eerste half jaar naar 630 miljoen euro vergeleken met vorig jaar. Ziggo rapporteert daarbij een ‘aangepaste’ ‘recurring’ winst voor belasting, amortisatie en afwaardering (EBITDA) van 343 miljoen euro; 1 % meer dan over dezelfde periode in 2008. Ziggo heeft geen normale EBITDA, EBITA, EBIT of netto cijfers geopenbaard en wenst die ook niet te openbaren; volgens een woordvoerder wordt met de gegeven cijfers voldaan aan eisen die bij private-equitybedrijven behoren. De ‘aangepaste, recurring EBITDA’ cijfers geven daamee een ongekend hoge marge ten opzichte van de omzet: 54,4 %.

Ziggo is zoals bekend beladen met miljardenschulden en een kabelbedrijf dat aanmerkelijke marktmacht heeft; het bedrijf is (samen met UPC) verwikkeld in een ingewikkelde procedure waarbij de Onafhankelijke Post & Telecommunicatie-autoriteit eist dat analoge kabelcapaciteit wordt wederverkocht; Ziggo is daar fel tegenstander van. Bernard Dijkhuizen, algemeen directeur van Ziggo verklaarde in een persverklaring dat het bedrijf ‘goed onderweg is haar uitdaging te ontmoeten’. Het bedrijf wilde niet aangeven of ze met de bekend gemaakte resultaten aan haar verwachtingen heeft voldaan. Ziggo heeft overigens een beduidend hoger aantal kabelklanten in haar werkgebied ten opzichte van UPC die 72,15 % van de huishoudens als klant heeft.

2 thoughts on “Ziggo: 79,6 % kabelabonnee waarvan 43 % digitaal; 40.000 klanten verloren; 258.000 nieuwe digitale kabelhuishoudens”

  1. Wordt het nu niet tijd dat de overheid de kabelaars verplicht om de analoge stekkers eruit te trekken? Met zoveel digitale televisies en decoders zou het beter zijn voor de concurrentie tussen de aanbieders en volgens mij ook beter voor het milieu.

  2. Wat het milieu hier mee te maken heeft weet ik niet Anzo maar het lijkt mij voor de kabelaars beter dat ze een beperkt analoog aanbod behouden met rond de 15 zenders .
    Altijd zullen er mensen zijn die digitaal niet zien zitten en ook niet nodig hebben en genoegen nemen met een analoog pakketje waar ze voldoende aan hebben.
    Daar lijkt mij niets mis mee

Leave a Reply to AnZo Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *