MTV wil alles?!

Nadat MTV in Nederland TMF overnam, en via Viva Media AG concurrenten The Box, Viva en Viva Plus overneemt, dient het volgende project zich aan….

Volgens de Italiaanse publicatie ‘Affari Italiani’ aast MTV in Italië op haar directe concurrent, ‘ReteA All Music’. Deze zender die in handen is van het Italiaanse bedrijf Peruzzi zou te koop staan. Zowel MTV Italia als ReteA All Music hebben nagenoeg landelijke dekking in Italië via de ether. (In Italie is televisie-ontvangst met een etherantenne de standaardwijze voor televisie-ontvangst). Ironisch genoeg had MTV enkele jaren geleden een deal met ReteA/Peruzzi voor de uitzending van haar uitzendingen in Italië, maar werd aangemerkt als niet-EU zender die op deze wijze niet was toegestaan. MTV ging een overeenkomst aan met Telecom Italia Media en kocht de jongeren/muziekzender TMC2 uit om die tot MTV Italia om te dopen. ReteA All Music ging onmiddelijk na die switch – toen nog in partnership met Viva Media AG – van start. De zender doet Italiaanser aan dan MTV, dat zoals overal ter wereld, meer aanhaakt op de Amerikaanse cultuur.

Ook Radio Deejay zou zich als geinteresseerde hebben gemeld. Radio Deejay is op satelliet met de muziekzender ‘Deejay TV’ actief. Deejay is onderdeel van de groep ‘Espresso’. Indien MTV in Italië eigenaar zou worden van ReteA All Music zou dit passen in het rijtje van aankopen waarbij MTV/Viacom haar concurrentie in markten middels aankoop uitschakelt.

Vanwege regelgeving over niet EU-bezit is MTV/Viacom als aangemerkt Amerikaans bedrijf slechts voor 49 % eigenaar van MTV Italia. Telecom Italia Media bezit 51 %, ook al is operationeel MTV Italia als MTV-kanaal actief. MTV Italia bereikt (technisch) 18,4 miljoen huishoudens en heeft daarmee na de Duitse versie het grootste ‘MTV’ bereik in Europa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *