MTV kondigt overname Viva Media AG/The Box aan!

De overname van Viva Media AG waar The Box deel van uitmaakt is rond. Het Amerikaanse mediaconcern Viacom (CBS, MTV, Paramount, UPN), eigenaar van MTV Networks, heeft officieel een bod gedaan op de aandelen van Viva Media AG van 12,65 euro per aandeel. In totaal komt de overnamesom neer op circa 310 miljoen euro.

Viacom heeft als doel 100 % van het bedrijf over te nemen inclusief 100 % van de zender Viva Plus (Time Warner bezit hier 49 % van). De overname betekent dat The BOX (een 100 % dochter van Viva Media AG) ook in handen komt van MTV Networks.

Volgens Simon Guild (MTV Networks Europe Deputy Chief Executive en Executive Vice President) is het de bedoeling alle zenders operationeel te houden; sluiting is niet aan de orde. MTV zal na de effectuering van het 75,8 % belang, die Guild in oktober verwacht de operationele controle overnemen. Volgens Guild is het de bedoeling dat alle zenders complementair worden. Het merk Viva ziet MTV in Duitsland als sterk merk dat gecontinueerd kan blijven; voor The BOX stelt Guild dat dit nog onduidelijk is. De merknaam The Box heeft in Nederland een veel lagere waardering in vergelijking met Viva in Duitsland.

De overname betekent dat het format van Viva in Duitsland, maar ook van The Box in Nederland radicaal zal moeten wijzigen en dat afstemming met de andere MTV-zenders zal plaatsvinden. The Box is thans in directe concurrentie – in geregionaliseerde vorm met clips op aanvraag tegen betaling – met TMF. Viva en Viva Plus in Duitsland concurreren met MTV en MTV2 Pop. Voor Duitsland sluit Guild niet uit dat met een van de zenders een nieuwe Duitse versie van Nickelodeon opgestart wordt. Het model voor de integratie zoals dat met TMF is gebeurd, ziet Guild als voorbeeld voor de integratie (op groter niveau) van de Viva Media AG-zenders.

Guild stelt tevens dat het management van de zenders onder de leiding van de regionale centra van MTV Networks zal komen te vallen. Dit betekent waarschijnlijk dat komend najaar Dan Ligtvoet de leiding krijgt over The Box en dat Rachel Gomez Y Maseland haar directeurschap zal verliezen. Volgens Guild blijft er op (operationeel) zenderniveau echter een leidinggevende. Gomes Y Maseland wilde geen commentaar geven op de overname. Dan Ligtvoet, directeur van het Nederlandse MTV Networks BV was niet bereikbaar voor commentaar. Opvallend was dat bij een in Duitsland door MTV georganiseerde persconferentie alleen leidinggevenden van Viacom/MTV aan het woord kwamen, en dat leidinggevenden van Viva Media AG het woord niet namen. Viva Media AG draaide overigens de afgelopen periode met verliezen, alhoewel het Nederlandse The Box volgens het bedrijf een positieve bijdrage aan de resultaten gaf.

De overname is afhankelijk van toestemming van de (Duitse) mededingsautoriteiten. De afronding van de organisatorische en programmatische implementatie van de Viva-zenders binnen de MTV-omgeving verwacht Simon Guild nog voor het einde van dit jaar te hebben gerealiseerd.

Viacom en MTV legden tijdens de persconferentie de nadruk op het uitbreiden van mogelijkheden voor kijkers en adverteerders. Kijkers zouden volgens Tom Freston (co-COO & co-president van Viacom International), Catherine Mühlemann (general manager MTV Central & emerging markets) en Simon Guild meer ‘keuze’ krijgen. Muhlemann zei hierover dat er in plaats van een ‘eenheidsbrei’ een veelvoud aan keuzes komen. Ook voordelen voor de muziekindustrie en adverteerders (meer keuze en meer diversiteit) zou aan de orde zijn. Tom Freston zei er van uit te gaan dat het Duitse publiek de overname zal verwelkomen.

Simon Guild werpt desgevraagd de stelling dat MTV in Duitsland en Nederland een monopoliepositie verwerft verre van zich. Daarbij wijst Guild op de reclame-omzetten (die zowel in Nederland als Duitsland in vergelijking met de dochters van RTL Group SA zeer laag zijn) en de totale marktaandelen van de gecombineerde zenders. Tijdens onderhandelingen met onafhankelijke muzieklabels kwam MTV dit jaar in conflict waarop deze MTV van machtsmisbruik betichtte.

Viacom legde in haar presentatie ook de nadruk op lokale invulling en eigen vrijheden van programmering, creativiteit en financiën voor het lokale management in elke MTV-regio. MTV lijkt hiermee in te spelen op (mededinging en media)toezichthouders in Duitsland die bij overnames een redelijke strenge toetsing hanteren aangezien Viacom en dochter MTV Networks een Amerikaans bedrijf is. Critici vrezen een te grote Amerikaanse dominantie en een éénzijdig muziekbeleid. In Nederland blijkt dat MTV Networks BV in dat verband op haar zenders op het totaal weinig Nederlands produkt toont, terwijl Amerikaans (en deels Brits) geproduceerde MTV-produkties de overhand hebben. De praktijk – zo menen critici – betekent dat vooral bepaalde lokale/andersoortige muziek thans geen plek krijgen bij MTV/TMF terwijl deze in sommige gevallen wel bij The BOX hun plekje kunnen vinden. MTV Networks BV stelde daarover in het verleden bepaalde ‘kwaliteit-standaarden’ te hanteren. Een vrees bij sommigen is dat na de overname dit beleid ook voor The Box zal gelden.

Alhoewel MTV stelde dat werkgelegenheid behouden blijft bij beide bedrijven, stelde een lokale Keulse krant dat dit allerminst zeker is.
Een ‘integratie commissie’ met vertegenwoordigers van MTV en Viva Media AG zal zich de komende maanden over de integratie van (de zenders van) Viva Media AG bij MTV bekommeren. Viva Media AG telt 539 arbeidsplekken waarvan 430 in de hoofdvestiging te Keulen; 109 buiten Duitsland (waaronder Nederland). De Duitse versie van MTV is in Berlijn met 150 arbeidsplekken actief Die zal ook de positionering van de zenders moeten bepalen.

Viva Media AG heeft naast The Box, Viva en Viva Plus ook Viva-zenders in Polen, Hongarije en Duitstalig Zwitserland. In Polen is MTV met twee Poolse zenders actief. Viva Media AG bezit ook het tv-produktiebedrijf Brainpool die ook zal worden overgenomen door MTV. Verkopende partijen van Viva Media AG zijn voor 30,6 % Time Warner, 15,3 %Vivendi Universal en het management waaronder directeur en oprichters. Viva Media AG blijft beursgenoteerd totdat Viacom 95 % (of meer) van de aandelen in bezit heeft. De overname van het 49 % belang in de Duitse zender Viva Plus is met onmiddelijke ingang geëffectueerd. Na de overname zal MTV zowel in Nederland als in Duitsland in bezit zijn van vier tv-zenders met (nagenoeg) landelijke dekking. In Duitsland bereiken de MTV/Viva zenders zo’n 32 miljoen huishoudens. MTV is met een Duitstalige versie sinds 1997 actief. Viva startte in 1993 als muziekzender die de positie van MTV direct bedreigde met haar nationale aanpak. The Box bestaat sinds najaar 1995; in Nederland gaat het om meer dan 6 miljoen huishoudens. MTV noemde Duitsland na de Verenigde Staten de ‘grootste multichannel markt’.

UPDATE: de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) blijkt geen bevoegdheid over de overname te hebben. Aangezien Viva Media AG (The BOX) minder dan 30 miljoen euro aan omzet draait in Nederland, hoeft de overname bij de NMa niet te worden aangemeld. In Duitsland buigen de Bundeskartelamt en de Landesmedienanstalt al dan niet in samenhang met de Kommission zur Ermittlung der Konzentration in Medienbereich (KEK) zich over de kwestie. Daar dienen twee toezichthouders toestemming te geven. De Bundelskartelamt meldt desgevraagd hier maximaal vier maanden de tijd voor te hebben. De aanvraag is vrijdagmiddag 25 juni aangekomen volgens een woordvoerster. Volgens de Bundeskartellamt is het in principe niet aan de orde dat de Europese Commissie te Brussel een oordeel moet geven over de overname.

Het persbericht van de overname en meer informatie is op deze speciale site te vinden


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *